برنامه مشخصی در طراحی نماهای ساختمانی گرداوری نشده است ریاست دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ابهر

برنامه مشخصی در طراحی نماهای ساختمانی گرداوری نشده است

ریاست دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ابهر بیان کرد: در معماری ساختمان متاسفانه برنامه ریزی مشخصی بویژه در نماهای آن توسط شهرداری انجام نشده است و خواستار یک نقشه هماهنگ برای ساختمانها هستیم تا سیما و منظر شهری سبب آلودگی بصری نگردد.

کد خبر: 970328006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷ - ۲:۲۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ابهر بیان کرد: در معماری ساختمان متاسفانه برنامه ریزی مشخصی بویژه در نماهای آن توسط شهرداری انجام نشده است و خواستار یک نقشه هماهنگ برای ساختمانها هستیم تا سیما و منظر شهری سبب آلودگی بصری نگردد.

برنامه مشخصی در طراحی نماهای ساختمانی گرداوری نشده است

برنامه مشخصی در طراحی نماهای ساختمانی گرداوری نشده است

[برنامه مشخصی در طراحی نماهای  ساختمانی گرداوری نشده است]

حمیدرضا عارف نیا گفت: مالکان به سلیقه شخصی خود اقدام به طراحی معماری بیرونی ساختمان خود میکنند و این یکی از نواقص مهم ما در بحث ساختمان و شهرسازی است که باید شهرداری بعنوان مرجع صدور پروانه که دارای اهرم اجرایی است برنامه دقیق با همکاری نظام مهندسی و طبق فرهنگ ایرانی اسلامی طراحی و اجرا کند.
عارف نیا ادامه داد: از اقدامات انجام شده در راستای هماهنگی با شهرداری ابهر، تشکیل کمیته فنی بین شهرداری و نظام مهندسی است که با حضور ۳ کارشناس نظام مهندسی و سه کارشناس شهرداری تاکنون در ۳ نشست بررسی برخی موضوعات و مشکلات را در دستور کار خود قرار داده اند.
وی افزود: نظام مهندسی ابهر در ۴ گرایش سازه، معماری، برق و مکانیک دارای بیش از دویست نفر عضو است که از پایه سه تا پایه ارشد رتبه بندی میشوند.
این کارشناس با اشاره به تحولات اساسی در یک سال گذشته در دفتر نمایندگی نظام مهندسی ابهر، عنوان داشت: در واحد کنترل نقشه از مهندسان با تجربه دعوت به همکاری شد که خوشبختانه سبب افزایش دقت در طراحی و رعایت دقیق مقرارت ملی ساختمان بویژه در زمینه افزایش مقاومت ساختمانها و حتی سبب کاهش بهای تمام شده ساختمان احداثی و صرفه جویی در هزینه ها برای کارفرمایان و در نتیجه افزایش سطح رضایت شهروندان شده است.
وی تصریح کرد: طی یک سال گذشته با برگزاری نشست های متعددی با مسئولان آزمایشگاههای بتن، دفاتر طراحی، تولیدکنندگان برخی مصالح ساختمانی و انبوه سازان سعی در افزایش کیفیت ارائه خدمات به همشهریان داشتیم هم چنین با حمایت رییس سازمان نظام مهندسی استان، ۳ سمینار تخصصی با موضوعات آموزه های زلزله سرپل ذهاب، رعایت نکات ایمنی در ساختمانها و موارد حقوقی حوزه ساختمان در شهر ابهر برگزار گردید.
عارف نیا خاطر نشان ساخت: در ابتدای سال نود و شش به دستور فرماندار شهرستان ابهر، نظام مهندسی ابهر عضو شورای اداری شهرستان شد و این موضوع سبب حضور بیش تر نظام مهندسی در عرصه احداث ساختمانهای مسکونی، تجاری، صنعتی و خدماتی شده است.
وی با عنوان این که در گذشته ارجاع کار به مهندسان بصورت دستی انجام میشد و این موضوع سبب ایجاد فضای ابهام و نارضایتی در بین اعضا و مالکان ساختمانها شده بود، ادامه داد: سال گذشته موفق شدیم نرم افزار جامع نظام یار را راه اندازی کنیم تا اجرای کارها به صورت سیستمی انجام شود که سبب شفافیت عملکرد نظام مهندسی، کاهش اعتراضات اعضا و ارباب رجوع و بهبود فرآیند ارجاع کار شده است.
رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ابهر گفت: در زمینه ارجاع کار به مهندسان، قوانین مربوط به صلاحیت و ظرفیت اعضا با دقت بیشتری رعایت می شود و اعضای طراح و ناظر در رشته های ۴ گانه نهایت تلاش را در انجام دقیق وظایف محوله و افزایش سطح پاسخگویی سیستم دارند.
وی در زمینه تکنولوژیهای نوین ساختمان سازی، گفت: استفاده از مصالح نوین ساختمانی در سطح کشور و به تبع آن در شهر ابهر افزایش یافته است که این امر مطلوبی است، بویژه در مبحث نوزدهم و صرفه جویی در مصرف انرژی و سبک سازی ساختمان، کاهش بهای تمام شده، افزایش سرعت ساخت بنا موثر بوده است و امیدوار هستیم گام های بهتری در سالهای آینده برداشته شود.
رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ابهر با عنوان این که تلاش ما ارتقای جایگاه نظام مهندسی و حفظ سرمایه های مادی و معنوی مردم است، افزود: تلاش داریم در حوزه طراحی و معماری عملکرد بهتر و قوی تری نسبت به سالهای قبل داشته باشیم و اعضای نظام مهندسی در طراحی و نظارت دقت بیش تری داشته باشند که در صورت قصور به شورای انتظامی معرفی می گردند.

برنامه مشخصی در طراحی نماهای ساختمانی گرداوری نشده است

عارف نیا اظهار داشت: نظام مهندسی اهرم قانونی برای جلوگیری از تخلف در ساختمان ندارد ولی گزارش تخلف بعهده نظام مهندسی است که ناظران در ۴ رشته سازه، معماری، برق و مکانیک بر روند ساخت نظارت میکنند.
این مسیول یاد آور شد: مرجع صدور پروانه ساخت و رسیدگی به تخلفات ساختمان در حوزه شهری بعهده شهرداری، در شهرکهای صنعتی بعهده شرکت شهرکهای صنعتی و پروژه های بین راهی و واحدهای تولیدی حوزه روستایی بعهده بخشداری است و نظام مهندسی با این ارگانها همکاری تنگاتنگی دارد.
وظیفه نظام مهندسی طراحی ساختمانهای مسکونی، تجاری، خدماتی و صنعتی و هم چنین نظارت بر احداث ساختمان براساس مقررات ملی ساختمان (مباحث بیست و دو گانه) است.
منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی اردیبشهت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ خرداد ۹۷
858 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0