نظام مند شدن فعالیت ‌های حقوقی نظام مهندسی ساختمان مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد:

تحول در آموزش مهندسی با گرداوری شیوه ‌نامه آموزشی جدید

حامد مانی فر از گرداوری شیوه ‌نامه جدید آموزش مهندسی با همکاری سازمان نظام مهندسی خبر داد و بیان کرد: این شیوه نامه آموزش مهندسی در ایران را متحول کرده و زمینه پرداختن به موضوعات مغفول همچون اقتصاد، حقوق و اخلاق مهندسی را فراهم می‌ کند.

کد خبر: 970321001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷ - ۱۰:۲۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حامد مانی فر از گرداوری شیوه ‌نامه جدید آموزش مهندسی با همکاری سازمان نظام مهندسی خبر داد و بیان کرد: این شیوه نامه آموزش مهندسی در ایران را متحول کرده و زمینه پرداختن به موضوعات مغفول همچون اقتصاد، حقوق و اخلاق مهندسی را فراهم می‌ کند.

تحول در آموزش مهندسی با گرداوری شیوه ‌نامه آموزشی جدید

تحول در آموزش مهندسی با گرداوری شیوه ‌نامه آموزشی جدید

تحول در آموزش مهندسی با گرداوری  شیوه‌ نامه آموزشی جدید/ افزایش نقش سازمان نظام مهندسی در آموزش/ پر رنگ شدن اقتصاد، حقوق و اخلاق در آموزش مهندسی

مهندسی همواره به علوم جدید وابسته است و با پیشرفت علم، متحول می ‌گردد. از همین رو می‌ توان گفت که آموزش نقشی مهم و اساسی در پیشرفت و توسعه مهندسی دارد. آموزشی فراگیر که شامل جنبه‌ های تخصصی، اقتصادی، حقوقی و اخلاقی مهندسی باشد، نیاز امروز مهندسی ایران است و آخوندی نیز بارها بر این نکته تاکید کرده است.
بهمین علت، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان شیوه‌ نامه‌ای جدید را گرداوری کرده که بناست آموزش مهندسی در ایران را متحول کند. این شیوه ‌نامه با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان گرداوری شده و پس از نشست نهایی با شورای مرکزی این سازمان آماده ابلاغ خواهد بود. با حامد مانی‌فر، مدیرکل این دفتر به گفتگو نشسته ایم تا جزییات این شیوه نامه جدید را بازگو کند.
دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان شیوه نامه جدیدی را برای آموزش مهندسی گرداوری کرده است. چرا این دفتر قصد تجدید نظر در شیوه ‌نامه‌ های آموزشی را دارد؟
موضوع آموزش یکی از ارکان توسعه مهندسی است و اساسا هیچ توسعه‌ای نمی‌ تواند بدون پرداختن به آموزش و برنامه‌ ریزی برای آن اتفاق بیافتد. در بحث مهندسی، این دانش دائما در حال تکمیل شدن است و کل دنیا در این حوزه فعالیت می‌ کنند. صنعت ساختمان مشخصا و مکررا از این توسعه دانش بهره‌ مند می گردد. ما نیز باید شرایطی را فراهم کنیم که این بعنوان یک الزام در فرایند توسعه مهندسی اتفاق بیافتد.
واقعیت اینست که آموزش باید برای کسانیکه می ‌خواهند از آن استفاده کنند جذاب باشد. این جذابیت وابسته به آن است که چقدر مطالب جدید وارد آموزش می ‌شوند، چقدر مطالب جدیدی که وارد می‌ کنیم کاربردی است و این مطالب با چه شیوه های ارائه می‌ شوند. هر ۳ رکن خیلی مهم است.
لذا باید سعی کنیم که در این ۳ بخش تحولاتی را ایجاد کنیم. بهمین جهت شیوه ‌نامه صدور پروانه و ارتقا و تمدید آنرا مورد بازنگری قرار دادیم.
در شیوه نامه جدید چه تغییراتی نسبت به شیوه نامه پیشین اعمال می ‌گردد؟
در این شیوه ‌نامه تغییراتی نسبت به گذشته اعمال می گردد. از جمله این که شورایی در دفتر تحت عنوان شورای آموزش و ترویج که از تعدادی از صاحب‌نظران در حوزه آموزش و نخبگان تشکیل شده است، ایجاد خواهیم کرد. این نخبگان به ما برای گرفتن بهترین تصمیمات در بحث آموزش کمک خواهند کرد.
مسیری باز شده برای آن که پیشنهادات جدید در مورد ضرورت‌ های آموزشی به ما برسد. هم از نظام مهندسی استانها، هم از شورای مرکزی، هم از ادارات استان ‌ها و سایر مراجعی که در حوزه آموزش صاحب نظر و ذی ‌ربط هستند.
آموزش مجازی بعنوان یکی از ابزارهای کارآمد در حوزه آموزش در این شیوه نامه مورد توجه قرار گرفته است. این امکان فراهم شده که این نوع آموزش‌ ها به رسمیت شناخته شده و بتوانیم از فناوری روز استفاده کنیم.
یکی از تغیرات مهم دیگر، تنوع بخشی به مدرسان است. هم اکنون آموزش را فقط کسانی انجام می ‌دهند که دارای پروانه اشتغال بکار آموزش در نظام مهندسی باشند. بدنبال آن هستیم که بتوانیم در صورت لزوم و به نحو مناسب از دانش سایر اشخاص که فاقد پروانه هستند ولی در حوزه های مختلف مهندسی تخصص دارند و این تخصص احراز شده و جامعه حرفه‌ای آنها را بعنوان اندیشمند می ‌شناسد، استفاده کنیم. بنابراین در شرایط خاص ممکن است از خدمات افرادی که بدون پروانه اشتغال بکار آموزش هستند، استفاده گردد که این خود تحول بزرگی را در نظام آموزشی ما ایجاد خواهد کرد.
آیا در این شیوه نامه آموزش مستمر مهندسان پیش ‌بینی گردیده است؟
تا به امروز ضرورت نداشت که مهندسینی که قصد تمدید پروانه اشتغال داشتند، که دوره های آموزشی را طی کنند، و این دوره‌ ها برای ارتقای پروانه اشتغال الزامی بود. ولی در شیوه‌ نامه جدید برای تمدید هم پیش ‌بینی دوره ‌های آموزشی و سمینارها را کرده‌ایم. کسانیکه می ‌خواهند پروانه اشتغال خود را تمدید کنند هم باید در این دوره‌ها شرکت کنند.
بهر حال مباحث مقررات ملی که مورد تجدید نظر قرار می ‌گیرند و ویرایشهای جدید آن‌ها توسط شورای تدوین، تصویب و ابلاغ می گردد، جزو دوره های آموزشی اجباری قرار می ‌گیرند و مهندسان حتما باید دوره ‌های تطبیقی را بگذرانند.
طبق شیوه ‌نامه جدید نقش سازمانهای نظام مهندسی در آموزش چه خواهد بود؟
نقش سازمانهای نظام مهندسی نسبت به دوره های قبل در بحث آموزش و آزمون پر رنگ‌تر خواهد بود. این سازمان‌ ها در برگزاری دوره های آموزشی و آزمون‌ ها اختیارات بیش تری خواهند داشت.

تحول در آموزش مهندسی با گرداوری شیوه ‌نامه آموزشی جدید

با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی فصل جدید از همکاری را آغاز کرده و ارتباط نزدیک ‌تری را با این شورا ایجاد خواهیم کرد. برای گرداوری همین شیوه ‌نامه نشست های متعددی را با کمیسون آموزش شورای مرکزی این سازمان، هم در محل شورای مرکزی و هم در محل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان داشته ایم. این شیوه نامه با ارتباط نزدیک با شورای مرکزی، گرداوری شده و بعد از نشست نهایی با این شورا نهایی و ابلاغ خواهد شد.
چه اقداماتی برای تهیه منابع آموزشی جدید صورت گرفته است؟
تهیه محتوای آموزشی و منابع آموزشی هم در دستور کار است. هم اکنون برای دوره بازآفرینی شهری این منابع تهیه شده و در دست چاپ است. برای دوره اموزشی ایمنی سرفصل‌ های جدیدی پیش ‌بینی شده و ۳ دوره آموزشی در سطوح مختلف برای ایمنی پیش ‌بینی گردیده است. یک دوره دوازده ساعته و دو دوره بیست و چهار ساعته. سرفصل ‌ها استخراج شده است. محتوای آموزشی هم مهیا شده، فقط باید جمع‌ بندی شده و به چاپ برسد.
به این ترتیب دنبال آن هستیم که بتوانیم منابع آموزشی را تثبیت کنیم و مهندسین بتوانند حداقل‌ هایی را بعنوان منابع آموزشی در اختیار داشته باشند.
یکی از دغدغه‌های آخوندی، جای خالی آموزش اقتصاد و حقوق مهندسی در آموزش‌ های رسمی مهندسان بوده است. آیا برای رفع این مشکل راه‌ حلی پیش ‌بینی گردیده است؟
شیوه نامه ‌های جدید اساسا به کلیت آموزش می‌ پردازد. این که چه چیزی آموزش داده شود، در اجزای این شیوه نامه، مانند شورای آموزش مطرح می گردد.
اتفاقا نهادی مانند شورای آموزش کمک می ‌کند زوایای پنهانی که تا امروز به آن توجه نمی شده، دیده شوند.
موضوع مهندسی، بخصوص در حوزه ساختمان دیگر موضوع صرفا فنی نیست. در مهندسی ساختمان علاوه بر معیارها وضوابط فنی، موضوعات اجتماعی، موضوعات اقتصادی و حتی حقوقی هم دارای اهمیت ویژه ای هستند.
ساختمان هم باید مقاوم و ایمن باشد، هم صرفه اقتصادی داشته باشد، هم حقوق مجاورین و ذی ‌ربطان را رعایت کند. بنابراین سازنده ساختمان باید همه این‌ ها را بداند و بتواند بر این مبنا کاری را انجام دهد.
نقش موضوع «اخلاق مهندسی» در آموزش ‌های مهندسی چیست؟
اتفاقا موضوع اخلاق حرفه‌ ای یا اخلاق مهندسی نیز در حوزه اقتصاد مهندسی نمایان می گردد. اگر در طراحی ساختمان جنبه های اقتصادی منظور نگردد، آیا این اخلاقی است؟ آیا افزایش وزن ساختمان به بهانه تامین ایمنی اخلاقی است؟ در حال حاضر، اخلاق مهندسی از بخش ‌های گمشده است و مهندسان در این زمینه نیز آموزش ندیده اند.
بسیاری از پرسش هایی که در بخش ساختمان وجود دارد، در چهارچوب نظریات اخلاقی پاسخ داده می ‌شوند. بعنوان مثال اگر مدت نظارت یک مهندس تمام شده ولی پروژه طول کشیده، آیا این اخلاقی است که مهندس مجددا حق الزحمه مطالبه کند؟ این سوالات را الگوهای اخلاق مهندسی پاسخ می ‌گویند.
بنابراین معتقد هستیم که باید در آموزش ‌های مهندسی هم اخلاق، هم اقتصاد و هم حقوق و هم حقوق شهروندی وارد گردد.

منبع : مازندشورا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ خرداد ۹۷
1592 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0