کوچ متقاضیان مسکن به مناطق پایین‌ تر مهدی روانشادنیا بیان داشت:

کوچ متقاضیان مسکن به مناطق پایین‌ تر

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران، عنوان کرد: رشد قیمت مسکن در پنج سال کم تر از تورم بوده، ولی رشد ۸.۲ درصدی قیمت در اردی بهشت به اندازه تورم یک سال است.

کد خبر: 970311002 تاریخ انتشار: جمعه ۱۱ خرداد ۹۷ - ۱۱:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران، عنوان کرد: رشد قیمت مسکن در پنج سال کم تر از تورم بوده، ولی رشد ۸.۲ درصدی قیمت در اردی بهشت به اندازه تورم یک سال است.

کوچ متقاضیان مسکن به مناطق پایین‌ تر

کوچ متقاضیان مسکن به مناطق پایین‌ تر

کوچ متقاضیان مسکن به مناطق  پایین‌ تر/ علت تعداد بالای مشاوران املاک در بعضی مناطق تهران چیست؟

بازار مسکن این روزها شرایط خاصی را طی می ‌کند. بر خلاف سال‌ های گذشته که این بازار تقریبا در رکود مطلق بسر می ‌برد، در ماه‌ های اخیر بازار مسکن با دو افزایش ناگهانی قیمت روبرو شد. فعالان بازار از افزایش اول بعنوان بازگشت رونق به بازار یاد کردند ولی جهش دوم قیمت که علت واقعی اقتصادی هم نداشت هم فروشندگان و هم خریداران را با نگرانی روبرو کرد. برای تحلیل شرایط کنونی بازار مسکن با مهدی روانشادنیا ریاست دانشکده عمران و معماری دانشگاه علوم تحقیقات به گفتگو نشستیم.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران، در مورد رشد قیمت مسکن از ابتدای سال جاری می ‌گوید قطعا به علت قیمت ‌های کاذب بوجود آمده، بازار مسکن در ماه‌ های آتی و در نیمه دوم سال وارد رکود عمیق خواهد شد و عده ‌ای در دامن زدن بر رشد قیمت‌ ها نقش دارند.
روانشادنیا ادامه داد: رشد قیمت مسکن در مناطق دو، چهار و پنج قابل ملاحظه بوده است، ولی در همین مناطق نیز کاهش هفده درصدی معاملات گزارش شده است.
وی معتقد است که رشد قیمت مسکن در این مناطق سبب شده تا متقاضیان خرید از این مناطق کوچ کرده و به مناطق پایین ‌تر مثل مناطق ده و دوازده مهاجرت کنند و در این مناطق بدنبال خرید مسکن باشند.
روانشادنیا هم چنین با اعتقاد بر این که رشد قیمت مسکن در پنج سال گذشته به نسبت سایر کالاها از رشد کم تری برخوردار شده میگوید دولت بهتر است از طریق رسانه ها مردم را از هجوم برای خرید مسکن آن هم در برخی مناطق خاص آگاه کند.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران، در مورد این که تا چه حد افزایش قیمت مسکن به مشاوران املاک بر میگردد میگوید: اگر یک پژوهش در مورد علت تعداد بالای مشاوران املاک در مناطق دو و پنج انجام گردد میتوان در این مورد اظهارنظر بهتری کرد.
گفتگوی تفصیلی با مهدی روانشادنیا عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران، را با هم میخوانیم:
*رشد قیمت مسکن در مناطق دو، چهر و پنج قابل ملاحظه بوده است
آیا رشد قیمت مسکن از ابتدای امسال سبب کاهش قدرت خرید و رکود سنگین مسکن نخواهد شد؟
روانشادنیا: قطعا به علت قیمت ‌های کاذب بوجود آمده، بازار مسکن در ماه‌ های آتی و در نیمه دوم سال وارد رکود عمیق خواهد شد. عده ‌ای در دامن زدن بر رشد قیمت‌ ها نقش دارند و رشد قیمت مسکن در مناطق دو، چهار و پنج قابل ملاحظه بوده است، ولی در همین مناطق نیز کاهش هفده درصدی معاملات گزارش شده است.
*کوچ متقاضیان مسکن به مناطق پایین ‌تر
قطعا این رشد قیمت تبعاتی خواهد داشت؟
روانشادنیا: رشد قیمت مسکن در این مناطق سبب شده تا متقاضیان خرید از این مناطق کوچ کرده و به مناطق پایین ‌تر مثل مناطق ده و دوازده مهاجرت کنند و در این مناطق بدنبال خرید مسکن باشند.
علت مهاجرت این افراد از این مناطق برای چه بوده است؟

کوچ متقاضیان مسکن به مناطق پایین‌ تر

روانشادنیا: وقتی قیمت مسکن در مناطق چهار و پنج به یک باره افزایش و قدرت خرید کاهش می ‌یابد، متقاضیان مسکن برای حفظ قدرت خرید مجبور هستند که برای خرید مسکن بمناطقی که دولت تسهیلات با نرخ سود کم تر پرداخت می ‌کند مراجعه کنند، پس مناطقی مثل مناطق ده و دوازده که دارای بافت فرسوده است و تسهیلات با نرخ سود شش درصد اعطا می گردد بهترین گزینه می‌ تواند باشد.
آیا رشد قیمت مسکن در مناطق چهار و پنج و دو سبب رکود در این مناطق نشده است؟
روانشادنیا: رشد قیمت مسکن در مناطق برخوردار مثل چهار و پنج سبب افت معاملات می ‌شود که قطعا در نیمه دوم سال جاری این اتفاق سبب تسری در سایر مناطق می ‌شود و رکود عمیق در بازار ایجاد خواهد شد.
*وقتی قیمت کالا بالا برود، کشش خرید برای خرید کالا کاهش می ‌یابد
پس باید منتظر رکود عمیق در بازار مسکن باشیم؟
روانشادنیا: در اقتصاد یک اصطلاحی وجود دارد که به آن کشش‌ پذیری کالا می ‌گویند. وقتی قیمت کالا بالا برود، کشش خرید برای خرید کالا کاهش می‌ یابد و این موضوع در تهران رخ خواهد داد و وقتی تعداد معاملات کاهش می‌ یابد، این اتفاق در بازار مسکن رخ می‌ دهد.
*رشد قیمت مسکن در پنج سال گذشته پنجاه و هشت درصد و رشد نرخ تورم عمومی حدود هشتاد درصد بوده است
ولیباید پذیرفت که رشد قیمت مسکن در پنج سال گذشته نسبت به سایر کالاها و حتی نسبت به بورس افزایش کم تری داشته است.
روانشادنیا: قیمت متوسط آپارتمان در تهران در سال نود و دو حدود ۳٫۵ میلیون تومان بود و میانگین قیمت مسکن در اسفند ماه نود و شش حدود ۵٫۷ میلیون تومان است، پس معنی آن اینست که رشد قیمت مسکن در پنج سال گذشته پنجاه و هشت درصد بوده و رشد نرخ تورم عمومی حدود هشتاد درصد بوده است، پس اگر فردی در این سال ها در بانک با نرخ ‌های مصوب سپرده‌ گذاری می‌ کرد صد و چهل درصد افزایش سرمایه می ‌توانست داشته باشد، ولی بهر حال برخی از مردم تصور می ‌کنند که مسکن سود ده‌تر است و بهمین علت سرمایه‌ های خود را براحتی در این بخش وارد می کنند و انتظار سود بالایی از این سرمایه ‌گذاری دارند و همین موضوع سبب ایجاد فضای کاذب و هیجانی می‌ شود.

*رشد ۸٫۲ درصدی قیمت مسکن در اردی بهشت به اندازه تورم یک سال
علت رشد قیمت مسکن در اردی بهشت ماه چه بود؟ آیا بخاطر هجوم مردم برای خرید مسکن بوده است و یا این که برخی در حال سفته‌ بازی و رشد کاذب قیمت ‌ها هستند؟
روانشادنیا: رشد ۸٫۲ درصدی قیمت مسکن در اردی بهشت ماه نسبت به فروردین‌ ماه قطعاً بخاطر هجوم مردم برای خرید مسکن بوده است. هر چند این رشد قیمت بخاطر ایجاد جو روانی، رشد نرخ ارز و رشد برخی نهاده‌ های مسکن می ‌تواند باشد. ولی موضوعی که حائز اهمیت است این است که این رشد ۸٫۲ درصدی قیمت مسکن در اردی بهشت ماه نسبت به فروردین ماه به اندازه تورم یک سال بوده است، پس طبیعی است که بازار مسکن در ماه ‌های آتی وارد رکود عمیق گردد.
در این برهه زمانی آیا ورود دولت و یا هر نهاد و سازمانی برای کنترل قیمت مسکن می‌ تواند مفید باشد؟
روانشادنیا: اصولاً در هیچ کجای دنیا مکانیزم کنترل قیمت و نظارت قیمتی نتوانسته مفید باشد، چرا که با این اقدام بازارهای ثانویه و قیمت ‌های دوم و سوم ایجاد می‌ شود و اتفاقا سبب کاهش عرضه مسکن می گردد.
* رابطه تعداد بالای مشاوران املاک در دوره ‌های رونق و رشد قیمت مسکن نیازمند یک پژوهش است
نقش مشاوران املاک را در رشد و یا کاهش قیمت مسکن چگونه ارزیابی می‌ کنید؟
روانشادنیا: پرسشی که مطرح است اینست که آیا پژوهشی در مورد این که علت تعداد بالای مشاوران املاک در مناطق پنج و ئو و چهار چیست، پرسش اینست که رابطه تعداد بالای مشاوران املاک در دوره‌ های رونق و رشد قیمت مسکن چیست؟ این پژوهش صورت نگرفته است، بنابراین اگر این پژوهش انجام گردد می ‌توان میزان تأثیر تعداد مشاوران املاک در برخی مناطق با افزایش قیمت ‌ها را استخراج کرد، بنابراین با استخراج این مطالعه و پژوهش پاسخ یکسری سؤالات داده شود.
یعنی مشاوران املاک در رشد قیمت ‌ها نقش دارند؟
روانشادنیا: بنده این‌ گونه و با این صراحت نمی ‌توانم به آن پاسخ دهم، ولی اگر پژوهشی در این مورد گردد، می ‌توان به این پرسش براحتی پاسخ داد و کسی را هم متهم نکرد.
*دولت در این وضعیت باید مردم را از طریق رسانه ‌ها آگاه کند که برای خرید مسکن هجوم نبرند
در این وضعیت دولت چه اقدامی باید انجام دهد؟ آیا باید با اقدامات کنترلی قیمت که اتفاقا همواره شکست خورده است باید در کنترل قیمت مسکن ورود کند؟
روانشادنیا: دولت در این وضعیت باید مردم را از طریق رسانه‌ ها آگاه کند که برای خرید مسکن آن هم برای یکسری مناطق خاص هجوم نبرند و سبب ایجاد حباب قیمت مسکن نشوند.
بهر حال مردم بخوبی آگاه هستند و حتی اگر دولت اعلام کند که برای خرید مسکن هجوم نبرید آن ها بخوبی می‌ دانند که نرخ ارز افزایش یافته و بهر حال برای حفظ ارزش پول خود طبیعی است که برای خرید یک کالای سرمایه ‌ای اقدام کنند.
روانشادنیا: بهر حال به علت افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی خرید مسکن را بهترین کار برای حفظ سرمایه و حفظ ارزش پولی خود می ‌دانند و برای آن هم نمیتوان کاری انجام داد.
منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی چیست؟

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ خرداد ۹۷
916 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0