با برگزاری اجلاس نظام مهندسی در گران ‌ترین هتل ایران موافق نبودم حامد مظاهریان

نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود بر می ‌گردد

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود بر می ‌گردد.

کد خبر: 970225009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷ - ۱۱:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود بر می ‌گردد.

نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود بر می ‌گردد

نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود بر می ‌گردد

نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود  بر می ‌گردد

مظاهریان در بیست ‌و چهارمین نشست علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار گردید، گفت: وضعیتی که ما در ساخت و ساز شهری داریم نه مطلوب بوده و نه ادامه آن امکان ‌پذیر است. مطلوب نیست چرا که کیفیت ساختمان‌ ها، کیفیت نازلی را نشان می‌ دهد و میزان آسیب ساختمان‌ ها در زمان بلایای طبیعی و زمین لرزه در کشور نشان داده ساخت و سازها از کیفیت نازلی برخوردار هستند و با وجود رشد در کیفیت، تا نقطه ایده‌ آل فاصله بسیاری داریم.
مظاهریان با اشاره به طولانی بودن بیش از حد فرآیند اخذ پروانه ساخت ‌و ساز، عنوان کرد: از طرف دیگر این فرآیند ساخت ‌و ساز مورد رضایت مردم قرار نمی‌ گیرد. طبق گزارش ۲ سال قبل بانک جهانی ایران رتبه خوبی در زمینه صدور پروانه ‌های ساختمانی که یکی از شاخص‌ های توسعه اقتصادی است، ندارد. طبق این گزارش صدور پروانه ساختمانی در ایران بطور متوسط سیصد روز طول می‌ کشد که خیلی آزار دهنده است و سرمایه‌ ها را متوقف می‌ کند.
وی اظهار داشت: خانه مسکونی گران‌ ترین کالایی است که فرد در طول عمر خود می‌ خرد و این فرآیند از جنبه ‌های دیگر هم مورد سئوال است. یکی از جنبه ‌های آن امکان ‌پذیر نبودن ادامه آن است.
مظاهریان با عنوان این که «توزیع کوپنی کار بین مهندسان دیگر امکان ادامه ندارد»، افزود: پیش ‌بینی می ‌شود در سال‌ های هزار و چهارصد تعداد مهندسان کشور دو برابر گردد و این توزیع کوپنی کار هم نمی ‌تواند عمل کند و نتیجه این کار این گونه شده که کسیکه حرفه ‌اش ساخت ساختمان است، باید ۲ سال منتظر شود که کار به او داده شود و این سیستم فساد هم می ‌آورد.
مظاهریان با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در جهت اصلاح این شرایط، تصریح کرد: یکی از اقدامات ما منع کارمندان از ارائه خدمات به بیرون است. یکی از معضلات ریشه ‌ای در ایران تضاد منافع است و در حقیقت در همه جای دنیا چیزی که تحت عنوان فساد است، جایی است که سیستماتیک عمل می ‌کنید و تضاد منافع را ایجاد می ‌کنید که افراد در دو طرف میز می ‌نشینند و برای کارهایی که خود در آن نقش دارند، تصمیم می‌ گیرند.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: هم چنین نکته دیگر این بود که نظام مهندسی ساختمان پنج درصد از خدمات نظارت را گرفته می ‌شود و نظام مهندسی برای اداره امور خود استفاده می ‌کرد که این رقم در برخی استان ‌ها به رقم ‌های نجومی رسیده بود و نهادی که باید دغدغه مهندسی داشته باشد، تبدیل به یک نهاد مالی شده بود و ابلاغیه دیگر جلوگیری از نظام ارجاع بود. کارفرما حق دارد مهندس خود را انتخاب کند، مانند این که شما وکیل یا پزشک و آرایشگر خود را انتخاب می ‌کنید.

نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود بر می ‌گردد

وی ابراز داشت: سیستمی ایجاد شده بود که در آن تضاد منافع زیادی وجود داشت؛ مالک به نظام مهندسی مراجعه می‌ کرد و نظام مهندسی برای او یک مهندس انتخاب می ‌کرد و این مهندس گزارش ‌هایش را برای شهرداری ارسال می‌ کرد، یعنی مالک به کسی پول می‌ داد که قرار بود برای کس دیگری گزارش تهیه کند، ولی در فرآیند جدید که اجرایی خواهد شد، ناظر امین مالک است و کسی است که برای مالک بعنوان سرمایه گذار ارتباط برقرار می‌ کند، بین طراحان و پیمان کار که بتوانند این فرآیند را بدرستی انجام دهند. این سیستمی است که در کل دنیا انجام می ‌شود که با آن نظارت عمومی بر ساخت ‌و ساز گسترش پیدا می‌ کند.
مظاهریان گفت: در این فرآیند جدید که استان نمونه در آن استان خراسان رضوی است و در فرایندی که ایجاد شده پروسه ساخت ‌و ساز بشدت کاهش پیدا می ‌کند و مالکان بشدت از آن استقبال کردند و تعداد پروانه ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.
وی با عنوان این که قرار است که پروانه دو جزئی گردپ که در در حال حاضر این کار در برخی شهرها انجام می‌ شود، افزود: در این روش برای مالک با یک کلیک مشخص می ‌شود که زمین او چه مقدار بار را می ‌تواند تحمل کند، چند طبقه می ‌تواند بسازد، آیا زمین او تجاری است یا مسکونی و… و این را پروانه طرح می‌ نامیم که خیلی شفاف است. هم ‌چنین در مرحله دوم که پروانه اجرایی و ساخت است اجرا می ‌گردد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: با کنار هم گذاشتن این پازل‌ هایی که در حال اصلاح است، می ‌توانیم سازمان ‌های نظام مهندسی را به جایگاه اصلی خود که مرجعیت علمی است، برگردانیم. سازمان‌ های نظام مهندسی نباید بهیچ وجه مورد هجمه‌ای قرار گیرند، در مسائلی که مربوط به آن نیست. بحث کنترل ساختمان در حیطه شهرداری است و دولت محلی در همه جا این اختیار را دارد. بنابراین با جدا شدن این موضوعات از سازمان نظام مهندسی یک نهاد حرفه‌ای خواهد شد و نظام مهندسی می‌ تواند در طی این پروسه به جایگاه اصلی خود برسد. شهرداری قدرت بیش تری در شهر پیدا خواهد کرد و از همه مهم ‌تر مردم ذینفعان اصلی خواهند بود و طول زمان صدور پروانه ساختمانی کاهش و ساخت و سازها افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع : فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ اردیبهشت ۹۷
880 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0