نیمی از مهندسان کشاورزی جویای کارند ریاست سازمان نظام ‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بیان کرد:

نیمی از مهندسان کشاورزی جویای کارند

ریاست سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان عنوان کرد: اصلاح ساختار نیروی انسانی در بخش کشاورزی نیازمند حضور دانش ‌آموختگان این بخش در عرصه تولید است.

کد خبر: 961207001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ اسفند ۹۶ - ۹:۵۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،ریاست سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان عنوان کرد: اصلاح ساختار نیروی انسانی در بخش کشاورزی نیازمند حضور دانش ‌آموختگان این بخش در عرصه تولید است.

نیمی از مهندسان کشاورزی جویای کارند

نیمی از مهندسان کشاورزی جویای کارند

نیمی از مهندسان کشاورزی  جویای کارند

امروز اهمیت نقش تشکل ‌های تخصصی غیردولتی در اجرای برنامه‌ های توسعه ‌ای و کمک به اقتصاد کشورها بیش ‌از گذشته آشکار شده است؛ موضوعی که اهمیت آن در کشور ما نیز در سال‌ های گذشته تا حدودی آشکار ‌تر شده و حرکت به سمت تقویت این نوع تشکل‌ ها در حال گسترش است.
سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یکی از این نوع تشکل ‌ها است که بزرگ ترین تشکل تخصصی غیردولتی بخش کشاورزی کشور شناخته می ‌شود.
تقی‌پور با اشاره به این که استقلال و امنیت غذایی هر کشور مرهون حمایت و تقویت بخش کشاورزی است، گفت: تولید در بخش كشاورزی مستلزم سه مؤلفه منابع انسانی، فناوری و سرمایه است و هرچقدر این منابع کامل‌ تر باشد بخش كشاورزی قوت بیش تری می‌ گیرد که متأسفانه تا به حال منابع انسانی به علت نوع برنامه ‌ریزی و شیوه آموزشی به رشد و شکوفایی لازم نرسیده است.
رئیس سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اضافه کرد: كشاورزی در کشور معیشتی است و باید تفكر و تدبیر لازم برای تخصصی و كارآمد كردن آن اعمال گردد. باوجود این‌ که بیش از هفتاد درصد بهره‌ برداران بخش کشاورزی بی‌ سواد و کم ‌سواد بوده و نزدیک به پنجاه و چهار درصد بالای پنجاه سال سن دارند، ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در این بخش به روشنی احساس میگردد.
وی افزود: اصلاح ساختار نیروی انسانی در بخش کشاورزی نیازمند حضور دانش‌آموختگان این بخش در عرصه تولید است و برخورداری از نیروی دانش ‌آموخته دارای مهارت کافی نیز یکی از موضوعات قابل‌ بحث در حوزه نظام آموزش عالی است که اگر با دقت و حساسیت به آن پرداخته نگردد، نه‌ تنها مشکلی از تولید در بخش کشاورزی حل نخواهد کرد بلکه خود به مشکل دیگری در کشور تبدیل خواهد شد چراکه یکی از نهاده ‌های مهم در فرآیند تولید، نیروی کار است و اشتغال نیروی کار برای سیاست ‌گذاران اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و اشتغالزایی بعنوان هدفی مهم برای آنها بشمار میرود، این در حالیست که متأسفانه فارغ‌التحصیلان کشاورزی مهمترین بخش آمار بیکاران آموزش عالی هستند و بیش از پنجاه و دو درصد از فارغ‌التحصیلان کشاورزی جویای کار بوده و باقی بیش تر در بخش‌ هایی به‌ غیر از کشاورزی اشتغال بکار دارند و فقط ۲/۱ درصد از مهندسان کشاورزی در بخش کشاورزی مشارکت دارند.
تقی پور ادامه داد: تعداد دانشجویان کشاورزی و دامپزشکی از حدود سیزده هزار نفر در سال تحصیلی شصت و هشت تا شصت و هفت به تعداد دویست و هجده هزار نفر در سال تحصیلی نود و سه تا نود و چهار افزایش یافت. این آمار نشان‌ دهنده اینست که ازنظر کمیت در بخش کشاورزی با گروه عظیمی از فارغ‌التحصیلان جویای کار روبرو هستیم؛ اگر علت این رشد چشمگیر در تعداد فارغ‌التحصیلان را بررسی کنیم به این نکته خواهیم رسید که هم اینک، کشور با دو معضل توأمان مدرک‌ گرایی و مدرک دهی روبرو است. این در حالیست که بیکاری و تلاش برای به تعویق انداختن بیکاری رسمی، دریافت یک مدرک تحصیلی را به یک ضرورت تبدیل کرده است و این مسئله به موجی از مدرک‌ گرایی و مدرک دهی دامن زده است.
وی تصریح کرد: با توجه به این‌ که یکی از نیازهای اساسی کشور، تکنسین ‌ها و کاردانهای فنی می ‌باشند؛ اما متأسفانه تکنسین ‌های دانش ‌آموخته به علت تفاوت جایگاه اجتماعی، بلافاصله عازم تحصیل به مرحله بعدی یعنی مهندسی میشوند و حاضر به ماندگاری در مرحله تکنسینی نیستند.
*تطابق و توازن، پیش ‌نیازهای رفع معضل بیکاری
تقی پور اظهار داشت: از طرف دیگر مقایسه تعداد دانشگاه‌ های ایران با برخی کشورها نشان از افزایش بی‌ رویه تعداد دانشگاه ‌ها در کشور دارد و مجموع دو هزار ششصد و چهل دانشگاه کشور نزدیک به پنج هزار میلیارد بودجه سالیانه کشور را به خود اختصاص داده‌اند درحالیکه این تعداد دانشگاه تقریباً پنجاه درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید می ‌کنند و در حقیقت هفتاد و پنج درصد بیکاران، دانش ‌آموخته دانشگاه‌ ها هستند یعنی از هر ۴ نفر جویای کار ۳ نفر دارای مدرک عالی دانشگاهی هستند و متأسفانه بسیاری از دانش ‌آموختگان مقطع کارشناسی چون نمی‌ توانند وارد بازار کار شوند به ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می ‌پردازند تا از این طریق هم اوقات بیکاری خود را طی کرده و هم دریافتن کاری بهتر باشند.

نیمی از مهندسان کشاورزی جویای کارند

رئیس سازمان نظام ‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: در حقیقت از یک ‌سو «تطابق» به معنی هماهنگی دانش و مهارت فارغ‌التحصیلان با انتظارات کارفرمایان و نیازهای بازار کار وجود ندارد و از طرف دیگر «توازن» به معنی تناسب تعداد عرضه نیروی کار و مقدار تقاضای آن از طرف کارفرمایان با توجه به شرایط بازار، مناسب نیست. از این‌ رو ضروری است با توجه به نیاز بازار کار و استفاده از ظرفیت‌ های قانونی که در اختیار بخش کشاورزی قرارگرفته است نسبت به اصلاح وضعیت پذیرش دانشجو، افزایش توان مهارتی، تربیت کارآفرینان و ایجاد بستر حضور فارغ‌التحصیلان در بازار کار تلاش ویژه ‌ای صورت پذیرد.
وی ادامه داد: از راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی توجه به موضوعات کارآفرینی مبتنی بر سیاست‌ های کلی کشور مانند سیاست ‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی و سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی است.
تقی پور افزود: هم اینک قریب به هجده درصد اشتغال کشور بصورت مستقیم در حوزه کشاورزی است و ما اگر بخش غیرمستقیم و جانبی همچون صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، حوزه صادرات و واردات و خدمات بخش حمل ‌و نقل را نیز در نظر بگیریم این آمار حدود سی درصد از فعالیت‌ ها را در برمی ‌گیرد.
وی تصریح کرد: هزینه متوسط اشتغال آفرینی در بخش کشاورزی، خیلی پایین ‌تر از صنعت بوده و بهمین منظور ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی نسبت به صنعت اقتصادی ‌تر است. هم چنین بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال، نیاز به سرمایه ‌گذاری ارزی کم تری دارد و طبق تحقیقات صورت گرفته، وابستگی صنعت به مواد واسطه ‌ای وارداتی بیش از ۵ برابر وابستگی بخش کشاورزی به این مواد است اما متأسفانه به علت عدم توجه کافی به ویژه در حوزه سرمایه ‌گذاری و ارائه تسهیلات و اعتبارات، بخش کشاورزی فقط پنج درصد از کل سرمایه ‌گذاری عمومی در کشور را به خود اختصاص داده است؛ البته مهم ‌ترین عامل در ایجاد انگیزه برای سرمایه ‌گذاری داخلی و خارجی تضمین سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد مزیت‌های نسبی در سرمایه‌گذاری است و افزایش سطح پوشش بیمه ‌های تجاری بخش کشاورزی یکی از مهم ترین راه‌ کارهایی است که تا به امروز فقدان آن در بخش کشاورزی به‌ شدت احساس میگردد. کشاورزان و به ویژه کارآفرینان بخش کشاورزی در اخذ اعتبارات موردنیاز دچار مشکل هستند و بطور کلی برخورداری بخش کشاورزی از سرمایه خیلی اندک است.
*اجرای دقیق طرح کارورزی، کمک به اشتغال جوانان
رئیس سازمان نظام ‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: تشکیل بانک کسب‌ و کارهای متوسط و کوچک، استفاده از الگوی کشاورزی قراردادی، تأمین مالی زنجیره ارزش، شراکت صندوق‌ های غیردولتی با شرکت‌ های مهندسی غیردولتی دارای صلاحیت، تقویت و توسعه ظرفیت واحدهای اعتباری شرکت ‌های تعاونی روستایی و تولید، به رسمیت شناختن حقوق بهره ‌برداری کشاورزی، پذیرش اشکال نوین وثیقه، فراهم آوردن زمینه ثبت و گسترش ورود سایر کالاهای کشاورزی به بورس، ازجمله راهکارهای افزایش سرمایه ‌گذاری و تسهیل در امر کارآفرینی در بخش کشاورزی است.
وی گفت: در برنامه اشتغال فراگیر که باهدف ایجاد نهصد و هفتاد و یک هزار شغل در سال نود و شش ابلاغ‌ شده است سهم بخش کشاورزی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی شصت و نه هزار شغل مستقیم تعیین ‌شده است و طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان با مسئولیت تمامی دستگاه‌ های اجرایی، مسئول تأمین ده درصد از شغلهای جدید خواهد بود که اگر این برنامه به ‌خوبی اجرا گردد می‌ توان شاهد موفقیتهای قابل ‌توجهی در مورد اشتغال در بخش کشاورزی بود چراکه تجربه اجرای طرح کارورزی درگذشته مؤید این است که بخش قابل ‌توجهی از کارورزان در واحدهای پذیرنده جذب ‌شده و به استخدام درآمده‌اند.
تقی پور مطرح کرد: تلاشهای صورت گرفته از طرف سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بعنوان بزرگ ترین تشکل تخصصی غیردولتی بخش کشاورزی کشور از بدو تأسیس تا به حال بمنظور ساماندهی و سازماندهی کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌ زیست و ایجاد بستر حضور آن ها در واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی، انتقال دانش و افزایش بهره ‌وری و تولید، سبب شد تا در سالیان اخیر میزان حضور کارشناسان در فعالیت‌ های تولیدی و خدماتی افزایش ‌یافته و انتظار می‌ رود با توجه به فرصت‌ های قانونی و نقش کارشناسان کشاورزی، بتوان این عدد را افزایش داد که البته تحقق این هدف مرهون حمایت همه ‌جانبه‌ دولت و مجلس از مهندسان کشاورزی است.

منبع : اصفهان امروز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (محاسبات)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اسفند ۹۶
1068 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0