نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند غلامحسین مصطفوی

در قانون احکام توسعه، موضوع نظام فنی و اجرایی یک پارچه کشور بعنوان یک ضرورت در توسعه نظام مهندسی تصویب شد

غلامحسین مصطفوی ، ریاست امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این که نظام فنی در کشور سابقه پنجاه ساله دارد، بیان کرد : پروژه های عمرانی که از دهه چهل و پنجاه به بعد در کشور ساخته شده، زیر پوشش مقررات و ضوابط بوده است که به آن نظام فنی و اجرایی کشور گفته میشود.

کد خبر: 961206010 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اسفند ۹۶ - ۸:۳۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، غلامحسین مصطفوی ، ریاست امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این که نظام فنی در کشور سابقه پنجاه ساله دارد، بیان کرد : پروژه های عمرانی که از دهه چهل و پنجاه به بعد در کشور ساخته شده، زیر پوشش مقررات و ضوابط بوده است که به آن نظام فنی و اجرایی کشور گفته میشود.

در قانون احکام توسعه، موضوع نظام فنی کشور بعنوان یک ضرورت

در قانون احکام توسعه، موضوع نظام فنی کشور بعنوان یک ضرورت

در قانون احکام  توسعه، موضوع  نظام فنی و اجرایی یک پارچه کشور بعنوان یک ضرورت در توسعه نظام مهندسی تصویب شد

مصطفوی با بیان این که نخستین نظام فنی و اجرایی کشور با عنوان آیین نامه استانداردهای ایران یا طرحهای عمرانی در سال پنجاه و دو تصویب شده است، گفت: در ماده چهار این آیین نامه گفته شده است که سازمان برنامه و بودجه موظف است در تهیه استانداردهای اجرایی طرحهای عمرانی به نحوی عمل کند که از مجموعه مفاد، قوانین ، آیین نامه ها و دستورالعملهایی که براساس آیین نامه ها تهیه و ابلاغ می گردد مجموعه ای در جهت نظام فنی و اجرایی گرداوری کند تا زبان فنی و اجرایی، بین دستگاههای اجرایی پیمان کاران ، سازندگان و سایر عوامل بوجود آید.
رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور با عنوان این که سال جاری به دلیل وضع قوانین و مصوبات گوناگون به دست آمده در حوزه فنی و اجرایی، نظام مهندسی کشور با نقطه عطفی مواجه شده است، ادامه داد: در قانون احکام توسعه موضوع نظام فنی و اجرایی یک پارچه کشور بعنوان یک ضرورت در توسعه نظام مهندسی تصویب شد.
وی با بیان این که این قانون که همه ساخت و سازهای موجود در کشور را شامل میشود با هدف ایجاد یک زبان مشترک برای همه فعالان حوزه ساخت و ساز تصویب شده است تا اصولی همچون یکپارچگی، شفافیت، مشارکت، پاسخ گویی و بهبود مشترک را در ادامه کار خود بعنوان سرلوحه قرار دهند، تصریح کرد: آیین نامه ها هر ده سال یکبار بازنگری می گردند.
مصطفوی با تاکید بر این که نخستین آیین نامه نظام فنی و اجرایی کشور سال پنجاه و دو ، دومین سال شصت و هفت، سومین سال هفتاد و پنج و چهارم نسخه از آیین نامه سال هشتاد و پنج گرداوری شده است، گفت: بیستم فروردین سال نود و شش قانون یکپارچگی نظام فنی مهندسی تصویب شد بطوریکه ، اکنون آیین نامه نظام فنی و اجرایی سال هشتاد و پنج مورد عمل است و آیین نامه جدید جایگزین این آیین نامه خواهد شد.
وی اظهار داشت: ماده سی و چهار قانون احکام دائمی برنامه توسعه نظام فنی و اجرایی یکپارچه را مطرح میکند لذا، سازمان برنامه و بودجه موظف است ظرف مدت ۱ سال از تاریخ ابلاغ قانون سند نظام فنی و اجرایی کشور را تهیه و اجرا نماید، ضوابط و مقررات ساخت و ساز در چارچوب آیین نامه باید تنظیم گردد، بطوری که ۱ سال مهلت داشتیم تا سند را تنظیم کنیم.

در قانون احکام توسعه، موضوع نظام فنی کشور بعنوان یک ضرورت

رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این که بیستم فروردین سال نود و هفت باید این آیین نامه ابلاغ گردد، ادامه داد: ۴ سال است که برای خدمات مهندسی میان دستگاهها بدنبال وحدت رویه هستیم، نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور مجموعه اصول فرآیند ها و اسنادی است که از طریق بستری مناسب بدنبال جهت گیری مشترک، هم گرا، مدیریت، پدید آوری، بهره برداری از طرحها و پروژه های سرمایه گذاری است.
وی با عناون این که سازمان برنامه و بودجه بعنوان متولی توسعه، این بار مصمم است فصل جدیدی را در عرصه ساخت و ساز و مهندسی کشور رقم بزند، اضافه کرد: از این رو بسیاری از تعاریف تغییر خواهد کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ اسفند ۹۶
827 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0