ورود مجلس به بخش نامه ‌های جنجال برانگیز وزیر راه وشهرسازی عباس آخوندی

مهم ترین ماموریت اخلاق عمومی مهار قدرت است

وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر تفکیک اخلاق عمومی و اخلاق خصوصی در حوزه مهندسی بیان کرد: شرط لازم برای ایجاد سرمایه اجتماعی عدالت است و مسئولیت اجتماعی ایجاب می ‌کند هرکس به اندازه سهم خود پاسخ گو باشد.

کد خبر: 961205015 تاریخ انتشار: شنبه ۵ اسفند ۹۶ - ۵:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر تفکیک اخلاق عمومی و اخلاق خصوصی در حوزه مهندسی بیان کرد: شرط لازم برای ایجاد سرمایه اجتماعی عدالت است و مسئولیت اجتماعی ایجاب می ‌کند هرکس به اندازه سهم خود پاسخ گو باشد.

مهم ترین ماموریت اخلاق عمومی مهار قدرت است

مهم ترین ماموریت اخلاق عمومی مهار قدرت است

مهم ترین ماموریت اخلاق  عمومی مهار قدرت است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز پنجم اسفندماه در نخستین جشنواره ملی نشان تعالی HSE ضمن گرامیداشت روز مهندس و هم چنین تسلیت دوباره به خانوادگان جان باختگان حادثه هواپیمای تهران – یاسوج و مردم ایران عنوان کرد: مهمترین بحثی که امروز راجع به آن صحبت خواهم کرد مهندسی، اخلاق و امید اجتماعی است. زیرا امید اجتماعی سرمایه اجتماعی محسوب می گردد که بدون عدالت قابل تحقق نیست.
آخوندی گفت: مهندسی مبتنی بر عدالت است و ثبات و پایداری از طریق قرار گیری هرچیزی در جای خود محقق می گردد.
وی افزود: وقتی از اخلاق صحبت می ‌کنیم منظور اخلاق عمومی است و اخلاق عمومی به عدالت بر می ‌گردد که والاترین ارزش آن بشمار می ‌رود. هم چنین بحث ایمنی از دیگر مباحثی است که در مهندسی مورد توجه قرار دارد و از نظر بنده ایمنی یک رفتار عادلانه با طبیعت، انسان‌ ها و جامعه است.
آخوندی ادامه داد: ایمنی پیش از آن که یک رفتار عادلانه باشد تغییر و تحول در رفتار، بینش و رویه است.
وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت روز خواجه نصیرالدین طوسی بر اهمیت تبعیت از اصول و ویژگی‌ هایی که خواجه نصیرالدین در زندگی پیش گرفت تاکید کرد و افزود: خواجه نصیرالدین طوسی علاوه بر مهندس و منجم سرشناس یک سیاست مدار بود.
وی کتابی با عنوان اخلاق ناصری دارد که وقتی به آن کتاب مراجعه می‌ کنید، مباحثی از جمله اخلاق فردی، سیاست عمومی و سیاست مدرن در آن پرداخته شده است. در این کتاب بزرگ‌ ترین فضیلت عدالت است.
آخوندی با اشاره به  این که بدون عدالت اخلاق، مفهومی نخواهد داشت، تصریح کرد: وقتی خواجه نصیرالدین طوسی از عدالت سخن می ‌گوید ۳ منظور دارد که شامل برابری، تعدیل و اجرای قوانین و مقررات است.
وی اظهار داشت: در رابطه عدالت و اخلاق باید در نظر داشته باشیم که از رابطه بین این دو مفهوم سرمایه اجتماعی ایجاد می‌ شود و جامعه به سمت بهبود پیش می ‌رود. باید بپذیریم که جامعه ما در حال زوال اجتماعی است که باید در صدد رفع آن برآییم. زیرا اگر زوال اجتماعی در جامعه حاکم نبود خلق ارزش افزوده و امید به جامعه و پیشرفت را شاهد بودیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این که با شفافیت سخن می‌ گوید و در لفافه کلامی را مطرح نخواهد کرد، تاکید کرد: در جامعه کم تر مساله اجتماعی را بصورت اجتماعی حل می‌ کنیم و این مهم ‌ترین مساله‌ ای است که باید بر روی آن تمرکز داشته باشیم.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر مسائل اجتماعی بصورت اجتماعی و با اجماع حل نمیشوند، ادامه داد: در موضوعات تاب آوری اجتماعی، فنی، و سایر حوزه ها کشور در آستانه پایینی قرار دارد. بدین معما یک تجمع کوچک تبدیل به آشوب میشود و یا بسرعت مسائل کوچک ما بتدیل به سوء تفاهم های گسترده تبدیل میشوند. یا شاهد هستیم که با وقوع برف جامعه به هم میریزد. این ها نشان میدهد تاب آوری در کشور پایین است و در این حوزه دچار مشکلات بنیادین هستیم. بهمین علت ما مهندسان باید برای حل مسائل مختلف راه حل های مختلفی داشته باشیم.
آخوندی خاطر نشان کرد: مهندس کسی است که قدرت حل مسائل را دارد و باید از این قابلیتهای خود استفاده کند همان طور که در تعریف مهندس و مهندسی نیز بر آن تاکید شده است.

مهم ترین ماموریت اخلاق عمومی مهار قدرت است

وی یاد آور شد: ما مشکل حل مساله داریم و مدتها است مشکلات ایجاد ارزش افزوده در کشور داریم. یک زمانی میگفتند که اگر بودجه های کشور سی درصد توزیعی و هفتاد درصد عمرانی باشد در شرایط مناسبی هستیم زیرا ارزش افزوده ایجاد خواهد شد. در حال حاضر بودجه ما صد درصد توزیعی است و قدرت خلق ارزش افزوده به سمت صفر گرایش پیدا کرده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم هم چنین با یادآوری صحبتهای  رجبی در گردهمایی فوق، افزود: اوراق یعنی ایجاد بدهی برای آینده و این روش بدین معناست که ما قدرت خلق ارزش افزوده را نداریم و ایجاد ارزش افزوده به صفر گرایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از زوال اجتماعی و گسترش آن باید مباحثی از جمله توجه به سرمایه اجتماعی و امید را مورد توجه قرار دهیم.

آخوندی تاکید کرد: ریشه تمامی این مسایل از جمله زوال اجتماعی به اخلاق عمومی برمیگردد و مشکل ما در ایران، سوء تفاهم ملی و گسترده است.
وی اظهار داشت: وقتی صحبت از اخلاق میشود عموما توجه به موضوعاتی هم چون سخاوت مند بودن، متواضع بودن و فداکاری و … به ذهن متبادر میشود در حالی که باید بپذیریم معیار و ارزش اخلاق عمومی، هیچ کدام از این ها نیست و فقط و فقط عدالیت است و این خلط مبحثی است که ما با آن در سطوح گسترده مواجه هستیم.
وی بیان داشت: ما متاسفانه در ایران اخلاق عمومی و خصوصی را تفکیک نکرده ایم در حالی که در کشورهای دیگر این تفکیک سال هاست که انجام شده است.
آخوندی با تاکید مجدد بر این مطلب که معیارهای اخلاق عمومی و خصوصی با هم یکی نیستند، گفت: گرفتارهایی که در این حوزه وجود دارد به علت عدم تفکیک اخلاق عمومی با اخلاق خصوصی است.
آخوندی با یادآوری حدیثی در برتری عدل یا جود و تاکید حضرت علی (ع) بر عدل، عنوان کرد: در عدل که معیار و ارزش اخلاق عمومی است هرچیزی در جای درست خود قرار میگیرد و در جود موضوعات از جایگاه خود خارج می گردند. بهمین علت در حوزه مهندسی رعایت عدالت و اخلاق حرفه ای اولویت دارد.
وی تاکید کرد: اصلی ترین ماموریت اخلاق عمومی، مهار قدرت است. در حوزه اخلاق عمومی، مهار قدرت با ملکات نفسانی محقق می گردد ولی در حوزه عمومی مهار قدرت از طریق اجرای عدل صورت میگیرد نه از طریق توصیه به رفتارهای صرفا پسندیده اخلاقی.
عضو کابینه دوازدهم خاطر نشان کرد: مشکل ما اینست که در حوزه عمومی هم میخواهیم با توصیه های اخلاقی عدل را برقرار کنیم. حتما اخلاق فردی کمک میکند تا عدل گسترش یابد ولی مشروط به این که مبنا را جابه جا نکنیم. زیرا شرط لازم برای ایجاد سرمایه اجتماعی، عدالت است.
وی گفت: ما مهندسان آن چه ایجاد میکنیم ارزش عمومی دارد و حتی کوچک ترین واحدی که ایجاد میشود نیز توسط مهندسان دارای ارزش عمومی است بنابراین رعایت اخلاق حرفه ای در این مورد حائز اهمیت است و باید رعایت گردد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابراین کار مهندسان با حوزه عمومی مرتبط است. بهمین دلیل نیز مهندس باید به اخلاق عمومی پایبند باشد. این که در چند ماه گذشته این مقدار راجع به حوزه رعف عدم تعارض منافع تاکید داشتم نیز ناشی از این اهمیت بوده است.
وی ابراز داشت: بزرگ ترین ظلم در جامعه بحث تعارض منافع است زیرا موضوع تعارض منافع، ریشه تمام مفاسد است. غیرممکن است فسادی را پیدا کنید و به تعارض منافع نرسید. از همین رو بحث خود را به عدال برمیگردانم زیرا با عدالت به اخلاق عمومی رو می آوریم.
آخوندی یاد آور شد: اخلاق عمومی ما را موظف میکند منافع متعارض را نپذیریم. اگر به هر نحوی منافع متعارض را در هرجایی پذیرفتیم لغزش شروع خواهد شد. بنابراین اگر ما مهندسان بدنبال آن هستیم که مساله ‌ای از مسائل جامعه را حل کنیم باید از منافع متعارض پرهیز کنیم.
وی هم چنین اظهار کرد: مهندسان باید در توسعه اخلاق عمومی پیشقدم باشند. البته اخلاق عمومی و جلوگیری از منافع متعارض در همه حوزه های اجتماعی مطرح است که باید آنرا مورد توجه قرار دهیم.
وی مطرح کرد: اگر جامعه اعتماد لازم را ندارد و اگر ما فکر میکنیم که نگرانی در جامعه و بی اعتمادی وجود دارد ریشه آن در این مطلب است که یک نفر در دو طرف میز مینشیند. بنابراین ما در روز مهندس به آموزه اخلاق ناصری و اخلاق عمومی که آخرین دستاور بشری است برگردیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: اگر میخواهیم نسبت به ما اعتماد ایجاد شود نباید دو طرف میز بنشینیم. به علت تعارض منافع و هم چنین عدم تفکیک اخلاق عمومی و خصوصی است که هر حادثه ای که رخ میدهد بجای آن که بدنبال بررسی فرایندها برویم به فکر درگیری با یک نفر رخ میدهد.
آخوندی افزود: HSEیک فرایند است که در این فرآیند افراد مختلفی درگیر هستند. بهمین علت بپذیریم که وقتی در کارگاهی اتفاقی رخ میدهد همه مسئول هستند و تنها مدیر پروژه مسئول نیست و هرکسی باید به سهم خود پاسخ گو باشد.
وی هم چنین تصریح کرد: ما در قانون مدنی، مفهوم عدالت عرفی را داریم. ممکن است شخصی در همه ویژگیها زبانزد و معروف باشد ولی بمحض آن که در دو طرف میز جلسه از عدالت خارج می گردد. بهمین علت است که وقتی شخصی میخواهد راجع به موضوع نظر بدهد نباید در آن کار ذینفع باشد چون همین ذینفعی است که جامعه آن را نمیپذیرد و نسبت به آن واکنش نشان میدهد.
وی بیان کرد: نگاه جامعه به این موضوع توجه دارد که نظراتی که در رابطه با موضوعی ارایه می گردد از طرف ذینفعان است یا از طرف افرادی فاقد نفع انجام میشود. بهمین علت افرادی که بعنوان نمونه در وزارت راه و شهرسازی مشغول بفعالیت هستند و باید نظارت عالیه داشته باشند اگر خود سازنده باشند هرچه بگویند قابل قبول نیست.
وی گفت: تصمیمی که ما در وزارتخانه راه و شهرسازی گرفتیم البته برای عده ای تلخ بود ولی اگر میخواهیم امید اجتماعی و سرمایه اجتماعی ایجاد می کنیم آن چه که میتواند امید به آینده ایجاد کند اینست که از قبول منافع متعارض منفک شویم.
وی با یادآوری حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر تهران- یاسوج، افزود: در بحث حادثه هواپیمای تهران-یاسوج دولت تجربه مهمی دارد که باید به آن توجه گردد و کم تر در ایران راجع به آن بحث کردیم. در همین راستا، ایکائو می‌ گوید ایران ۳ بخش عمده زیرساختها(فرودگاهها)، عملیات، مقررات و کنترل مقررات و نظارت بر قراردادها را دارد. در دهه هفتاد سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ‌ها یکی بود که به توصیه ایکائو تفکیک گردید.
آخوندی بیان کرد: این تفکیک به این علت صورت گرفت تا اگر اتفاقی رخ داد سازمان هواپیمایی کشوری که به نوعی پلیس فرودگاه است ذی ‌نفع فرودگاه ‌ها نباشد و در تحلیل حوادث و پی گیری آن ها چشم پوشی نداشته باشد. این بحث تکفیک سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها بحث مهمی است که امیدوار هستم جامعه آنرا دنبال کند.
وی ادامه داد:  ما مهندسان میدانیم که وقتی میخواهیم مساله ای را حل کنیم باید آنرا به  اجزای کوچک خرد کرده و آنرا حل کنیم. HSE نیز که یک فرآیند است بر این نکته تاکید دارد که اگر بخواهیم اعتماد اجتماعی را در حوزه مهندسی به مهندسین بازگردانیم باید فرایندی رفتار کنیم.
آخوندی افزود: هرجا تعارض منافعی وجود دارد بلافاصله آنرا برطرف کنیم و آن وقت است که میتوانیم ادعا کنیم که برای فساد و ریشه کن کردن فساد، جنگیدیم.

منبع : دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۶
1078 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0