نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند عدم موفقیت در صدور خدمات فنی و مهندسی

بررسی ضرورت عرضه و صدور خدمات فنی مهندسی در صنایع گوناگون

به نظر می رسد با گذشت بیش از 20سال از آغاز صدور خدمات فنی و مهندسی، در این زمینه فعالیت چندانی صورت نگرفته است.

کد خبر: 961202010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶ - ۸:۱۱ ب.ظ

پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی- یادداشت/ به نظر می رسد با گذشت بیش از ۲۰سال از آغاز صدور خدمات فنی و مهندسی، در این زمینه فعالیت چندانی صورت نگرفته است.

بررسی ضرورت عرضه و صدور خدمات فنی مهندسی در صنایع گوناگون

بررسی ضرورت عرضه و صدور خدمات فنی مهندسی در صنایع گوناگون

بررسی ضرورت عرضه و صدور خدمات فنی  مهندسی در صنایع گوناگون

یکی از راهکارهای اساسی در خصوص افزایش سهم صادرات غیرنفتی و درواقع خام فروشی که نظرات مخالف زیادی را نیز به همراه داشته، صدور خدمات فنی و مهندسی است.

عرضه و صدور خدمات فنی و مهندسی در صنایع گوناگون نقش مهمی در تحکیم روابط اقتصادی و بین المللی کشورها دارد. شاید بتوان گفت امروزه بسیاری از خدمات علم، دانش و تجربه قابلیت صدور داشته و تبدیل به یک محصول ارزنده برای مبادله در این کشورها خواهد شد.

شرکت در نمایشگاه های بین المللی راهی است برای انتقال اطلاعات و نیز زمینه ای برای صدور خدمات فنی و مهندسی را فراهم می کند.

صدور خدمات فنی مهندسی نه تنها از ارزش افزوده بالایی برخوردار است بلکه کسب شهرت، استانداردهای جهانی و ورود تکنولوژی های جدید و مهارت هایی که برای توسعه کشور ضروری است را به دنبال خواهد داشت.

در حالی که شرایطی از قبیل کاهش بودجه های عمرانی، کاهش یا کند شدن توسعه زیرساخت ها  را داریم، کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، سوریه، آسیای میانه و آفریقا بازارهای هدف خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی هستند.

حمایت از سازندگان داخلی، طراحان و مهندسانی که کوله باری از تجربه و خلاقیت در کارنامه اجرایی خود دارند، سرمایه های بی نظیری محسوب می شوند. بنابراین باید صادرات خدمات فنی مهندسی و انتقال دانش فنی در صنایع مختلف از جمله  ساختمان، فناوری اطلاعات، برق و کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته کارشناسان، باتوجه به ظرفیت های موجود درکشور، با حمایت دولت از صادرات، پیش بینی می شود که میزان صادرات در بخش خدمات فنی مهندسی در چشم انداز ۱۴۰۴ افزایش چشمگیری داشته باشد.

تشکلهای متولی در امرصادرات خدمات فنی مهندسی باید در راستای راهبردهای توسعه، برنامه های مشخصی را با توجه به امکانات و فرصت های موجود تدوین کرده و تهدیدها برای رشد و توسعه صادرات را از بین ببرند.

بررسی ضرورت عرضه و صدور خدمات فنی مهندسی در صنایع گوناگون

عدم موفقیت یا به عبارتی نداشتن رشد و توسعه در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی موضوعی است که باید در کشور با جدیت مورد آسیب شناسی قرار بگیرد، از جمله دلایلی که می توان در این رابطه مطرح کرد، عدم آشنایی با بازارهای جهانی و استانداردهای موجود در این زمینه وعدم آشنایی با مذاکرات بین المللی و محدودیت در روابط بین المللی است.

در حوزه اقتصاد کلان همواره این نکته مطرح است که در راستای اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی باید برای رشد و توسعه کشور وابستگی به درآمدهای نفتی را پایان داد و راههایی برای فراهم کردن توسعه اقتصاد غیر نفتی و تولید ناخالص ملی پیدا کرد.

به گفته رئیس اتاق تهران در سال ظرفیت  ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری صدور خدمات فنی و مهندسی را داریم در حالی که اکنون ایرانی ها ۶ میلیارد دلار در مناقصه های خارجی برنده شده اند، اما نمی توانند گارانتی لازم را ارایه دهند؛ ضمن اینکه برای فاینانس نیز بخش خصوصی قابلیت ارایه وثایق لازم را نداشته، امکان رشد و توسعه این بخش از ما سلب شده است.

در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی راه درازی در پیش داریم؛ با شناخت بازارهای جهانی می توان موانع پیش روی را برداشته  و با گام های درست در این مسیر، روز به روز به بازارهای هدف صادراتی نزدیک شد.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ اسفند ۹۶
1259 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0