برگزاری آزمون دریافت پروانه اشتغال به مهندسی بازنگری و گرداوری قانون نظام‌مهندسی

تبادل نظر در رویکردهای بازنگری و گرداوری قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان

نشست رویکردهای بازنگری و گرداوری قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان با تلاش دفتر مقررات ملی ساختمان در جلسه ای با حضور تعدادی از کارشناسان به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

کد خبر: 961202008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ اسفند ۹۶ - ۳:۰۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نشست رویکردهای بازنگری و گرداوری قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان با تلاش دفتر مقررات ملی ساختمان در جلسه ای با حضور تعدادی از کارشناسان به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

تبادل نظر در رویکردهای بازنگری و گرداوری قانون نظام‌مهندسی

تبادل نظر در رویکردهای بازنگری و گرداوری قانون نظام‌مهندسی

تبادل نظر در رویکردهای بازنگری  و گرداوری قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان

در آغاز این جلسه، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان داشت: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، مطالعه بر روی بازنگری و گرداوری قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در دستورکار خود قرار داده است. در همین راستا نیز بخش‌ های مختلف لایحه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را به همکاران، کارشناسان و صاحب نظران این عرصه سپرده‌ایم تا بررسی‌ های لازم بر روی آن انجام گردد و زوایای مختلف آن بررسی و موشکافی شود.
در این نشست، برخی از فعالان عرصه مهندسی هم چون محسن بهرام غفاری، کارشناسهای دفتر توسعه مهندسی ساختمان، کارشناسهای دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و برخی دیگر از صاحب نظران حاضر بودند.
در مورد چرایی بازنگری قانون در نشست فوق بحث و تبادل نظر شد و پاسخ گویی به نیازهای زندگی معاصر در حوزه صنعت ساختمان مهم ترین علت ذکر شد. هم چنین نیاز جامعه و اقتصاد کشور به ارتقای کیفیت ‌های فنی و ایمنی پروژه‌ ها، ناتوانی حضور در بازارهای جهانی صنعت ساختمان، اتلاف منابع انرژی، طبیعی و معدنی، پای بندی به روش ‌های سنتی ساخت بجای صنعتی ‌سازی، پایین بودن عمر مفید ساختمانها برغم صرف هزینه ‌ها و زمان زیاد و در نهایت تخریب محیط‌ زیست، تولید گازهای گلخانه ‌ای از موارد مهم در بازنگری قانون مطرح گردید.
گفته میشود سازماندهی و یک پارچه کردن امور حرفه‌ مندان در ارایه خدمات فنی و حرفه‌ ای، تنظیم و یکپارچه ‌کردن مقررات فنی، ایمنی، حقوقی و مسئولیتی، تنظیم و یک پارچه کردن نظام تضمین کیفیت پروژه‌ها برای بهره‌ برداران از دستاوردهایی است که در صورت اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان محقق خواهد شد.
هم چنین از جمله مصادیق ضعفهای موجود میتوان به پایین بودن کیفیت ساخت و سازها و ارایه خدمات فنی- مهندسی، کمبود نظام مسئولیتی در صنعت ساختمان، فقدان نظام تضمین کیفیت در پروژه های ساختمانی و هم چنین ناتوانی در صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت ساختمان اشاره کرد.
در عین حال، عدم تطابق ضوابط و مقررات ساختمانی با معیارهای جهانی مرتبط، فاصله بیش از پیش صنعت ساختمان کشور با روند جهانی آن، ضعف ساختاری سازمانهای نظام مهندسی و بی اعتمادی مردم بجامعه مهندسی مرتبط، نبود سیستم یک پارچه فنی، مهندسی و اجرایی در صنعت ساختمان و جایگزینی سرمایه در گردش بخش خصوصی در مقابل بخش دولتی از دیگر مصادیق ضعفهای موجود است که توسط نگارندگان قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ذکر شده است.
طبق تحقیقی که توسط برخی از کارشناسان اعلام گردیده است، تجمع و تمرکز موضوعات متفاوت در یک قانون بدون داشتن ابزار اجرایی، نظارتی و سازمانی متناسب با آن از علل بازنگری در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمانی است که بیش از بیست سال از نگارش آن میگذرد. قانون کنونی نظام مهندسی دارای چهار ماده کلیات و اهداف، بیست و پنج ماده در مورد تشکیلات سازمانی، یک ماده ترویج و آموزش همگانی و شش ماده مواد متفرقه است که بیش ترین تمرکز را بر روی تشکیلات سازمانی دارد.
این در حالیست که اهداف قانون پیشنهادی منجر به ارتقای کیفیت صنعت ساختمان براساس معیارهای بین المللی، احقاق حقوق مردم از طریق ایجاد فضای مطالبه گری، ایجاد شرایط صدور خدمات فنی و مهندسی خواهد شد.

تبادل نظر در رویکردهای بازنگری و گرداوری قانون نظام‌مهندسی


فصلها و فهرست قانون که ماه ها است در پرتال وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و هم اینک نیز در مجلس در دست بررسی قرار دارد، در ۸ فصل گرداوری گردیده است که شامل موارد زیر است:
فصل اول- کلیات (۱. اهداف – ۲. تعاریف)
فصل دوم- حرفه مندی
۳.اهداف حرفه مندی
۴.اصول حرفه مندی
۵. اصول اخلاق حرفه ای
۶. حقوق حرفه مندی
۷. کسب صلاحیت حرفه ای
۸. پروانه حرفه مندی
۹. شرایط ارایه خدمات حرفه ای
۱۰. پروانه فعالیت
۱۱. بیمه خدمات
۱۲. آموزش حرفه ای مستمر
۱۳. سامانه حرفه مندی
۱۴. هیات عالی
فصل سوم- سازمانها
۱۵. سازمان
۱۶. وظایف سازمان
۱۷. ارکان سازمان
۱۸. شرایط ارکان سازمان
۱۹. سازمانهای استانی
۲۰. هیات مرکزی نظارت بر انتخابات
۲۱. عضویتها
۲۲. منابع درآمدی و هزینه سازمان
۲۳. کاردانهای فنی
۲۴. کارشناسی
۲۵. وزارت
فصل چهارم- نظام انتظامی
۲۶. تخلفات انتظامی
– تخلفات انتظامی درجه ۱ یا ۲
– تخلفات انتظامی درجه ۳ یا ۴
– تخلفات انتظامی درجه ۵ یا ۶
۲۷. مجازاتهای انتظامی
۲۸. مرجع رسیدگی به تخلفات انتظامی
۲۹. نحوه رسیدگی و آثار
فصل پنجم- نظام مسئولیتی
۳۰. ضوابط و مقررات ساختمانی
۳۱. حوزه های مسئولیت
– کارفرما
– مشاور
– پیمان کار
– مرجع صدور پروانه و کنترل ساختمان
– وزارت
– مراجع دخیل
فصل ششم- حقوق شهروندی، ترویج و آموزش همگانی
۳۲. حفاظت از حقوق شهروندی
– آزادی قراردادی
– مسئولیتها و تضامین
– رعایت حقوق افراد با شرایط جسمی خاص
-رعایت حقوق همسایگی و اشرافیت
۳۳. توسعه، ترویج و آموزش همگانی
فصل هفتم- صندوق حمایت حرفه مندان
۳۴. بیمه حمایت اجتماعی
۳۵. صندوق حمایت
۳۶. اساس نامه صندوق
۳۷. منابع مالی صندوق
۳۸. نرخ و ترتیب پرداخت
۳۹. بازنشستگی
۴۰. سوابق خدمتی
۴۱. برداشت با تصرف غیرقانونی
فصل هشتم- سایر
۴۳. حوزه شمول قانون
۴۴. نقض مقررات و زمان بندی اجرای قانون
۴۵. هزینه های گرداوری مقررات ملی، توسعه و ترویج
۴۶. هزینه های مرتبط

منبع : مسکن و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ اسفند ۹۶
1265 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0