نرسیدن مقررات ملی ساختمان، هنوز به استانداردهای لازم عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی بیان کرد:

نرسیدن مقررات ملی ساختمان، هنوز به استانداردهای لازم

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی بیان کرد: مقررات ملی تلاش کرده است، شرایط ایمنی ساختمانها را بهبود بخشد ولی طبق اعلام ریاست مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، این مقررات هنوز به استاندارد لازم نرسیده است.

کد خبر: 961128003 تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ بهمن ۹۶ - ۱۱:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی،عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی بیان کرد: مقررات ملی تلاش کرده است، شرایط ایمنی ساختمانها را بهبود بخشد ولی طبق اعلام ریاست مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، این مقررات هنوز به استاندارد لازم نرسیده است.

نرسیدن مقررات ملی ساختمان، هنوز به استانداردهای لازم

نرسیدن مقررات ملی ساختمان، هنوز به استانداردهای لازم

مقررات ملی ساختمان، هنوز به  استانداردهای لازم نرسیده است

و دکتر حیدر جهانبخش عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی روانه آنتن شد.
محمود قدیری، معاونت پیش گیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به وجود شاخصهایی برای تشخیص ایمن یا نا ایمن بودن ساختمانها، افزود: پس از تحقیقات و جمع بندی که صورت گرفت، حدوداً بیست وهفت شاخص برای ساختمان وجود دارد.
مبحث سوم مقررات ایمنی ساختمان بحفاظت ساختمان در مقابل آتش سوزی اختصاص دارد که عمدتا به راههای فرار و خروج ساختمان در زمان آتش سوزی بر میگردد.
قدیری ادامه داد: مقاوم بودن سازه بویژه سازه فلزی در مقابل آتش سوزی، منطقه بندی حریق ساختمان که سبب نشود، حریق بسرعت از یک واحد به واحد دیگر انتقال یابد، وجود علایم برای خروج از ساختمان و نور برای شب، شناخت بافت جمعیتی ساختمان که آیا افراد پیر، کودک و بیمار در ساختمان وجود دارند از جمله شاخصها و مسائلی است که نشان میدهد ساختمانی ایمن یا نا ایمن است.
وی به دو مقوله ایمنی سیستمها و سیستمهای ایمنی اشاره کرد و افزود: موقعی که یک ماشین را طراحی میکنیم، اگر بدنه و سیستم ترمز آن درست عمل نکند، ایمنی سیستم آن خودرو تامین نمیشود.
طراحی معماری در ساختمان هم جزوی از اساس سازه و ایمنی سیستم است.
معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران خاطر نشان کرد: ساختمانهای موجود را هم میتوان ایمن کرد و در تمام دنیا این مسئله با اجرای بعضی فاکتورها مانند منطقه بندی و جداسازی واحدها از یک دیگر و سیستمهای اطفای حریق و البته آشنایی خود مردم میتوان ساختمانها را ایمن کرد.
در ادامه حیدر جهانبخش با اشاره به این که باید طبق تعریف ساختمان ایمن، در مورد ایمن یا ناایمن بودن ساختمانهای شهر تهران قضاوت کنیم، اظهار داشت: وقتی مولفه های مختلف در مورد ساختمان ایمن ارائه می گردد، میتوان متوجه شد نسبت به یک ساختمان ایمن، چه میزان انحراف داریم.
جهانبخش ادامه داد: ساختمان در دو بخش تعریف میشود. یک بخش، بحثهای فنی و اجرایی و هم چنین مهندسی است که باید عملکرد آن کامل و دقیق باشد. بخش دوم، ایمنی محصول است. وقتی در خودرو، از کمربند ایمنی، ایربگ و نوع ترمز صحبت میکنیم، در مورد ایمنی آن صحبت کرده ایم. در ساختمان هم باید مباحثی مشابه را لحاظ کنیم.

نرسیدن مقررات ملی ساختمان، هنوز به استانداردهای لازم

وی با عنوان این که اصول ایمنی باید هم در ساختمانهای خصوصی و هم در ساختمانهای دولتی لحاظ گردد، گفت: هر چقدر عوامل ایمنی، کم تر در ساختمانها لحاظ شود، کارایی ساختمان از بین میرود به خصوص ساختمانهایی مانند بیمارستانها که باید در شرایط بحران، بهترین عملکرد را داشته باشند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ابراز داشت: ۳ عامل جدی در مورد نا ایمن بودن ساختمانها وجود دارد که در حالت کلی میتوان آنرا به عوامل صوتی، حرارتی و رطوبتی تقسیم کرد. البته در کشور، ممکن است عوامل مختلفی همچون زلزله، بارندگی، تغییرات آب و هوایی و امثال آن ها سبب نا ایمنی ساختمانها گردد.
وی یاد آور شد: مقررات ملی سعی کرده است، شرایط ایمنی ساختمانها را بهبود ببخشد ولی طبق اعلام ریاست مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، این مقررات هنوز به استانداردی که باید ایفای نقش کند، نرسیده است.

منبع : رادیو صبح و گفت و گو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

 

مباحث آزمون نظام مهندسی برق

جزوه آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ بهمن ۹۶
898 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0