با برگزاری اجلاس نظام مهندسی در گران ‌ترین هتل ایران موافق نبودم حامد مظاهریان

تهیه و پی گیری قانون پیش ‌فروش آپارتمان‌ ها

حامد مظاهریان ضمن حضور در نهمین اجلاس سراسری انبوه سازان ایران که در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار گردید روند وضعیت فعلی مسکن را تشریح کرد و بر روی تفاهم میان دولت و بخش خصوصی در امر مسکن تاکید کرد و بیان داشت: تا به حال کم تر زمانی بوده تا ما میتوانستیم در مورد مسائل مختلف مسکن میان دولت و بخش خصوصی و نهادهای مرتبط تفاهم داشته باشیم.

کد خبر: 961125007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ بهمن ۹۶ - ۱۱:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حامد مظاهریان ضمن حضور در نهمین اجلاس سراسری انبوه سازان ایران که در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار گردید روند وضعیت فعلی مسکن را تشریح کرد و بر روی تفاهم میان دولت و بخش خصوصی در امر مسکن تاکید کرد و بیان داشت: تا به حال کم تر زمانی بوده تا ما میتوانستیم در مورد مسائل مختلف مسکن میان دولت و بخش خصوصی و نهادهای مرتبط تفاهم داشته باشیم.

تهیه و پی گیری قانون پیش ‌فروش آپارتمان‌ ها

تهیه و پی گیری قانون پیش ‌فروش آپارتمان‌ ها

قانون پیش ‌فروش آپارتمان‌ ها تهیه  و پی گیری میگردد

در آغاز، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی حامد مظاهریان ضمن ابزار خشنودی از حضور در نهمین اجلاس سراسری انبوه سازان ایران بیان کرد: این فرصتی است برای ما که می توانیم در جمع انبوه سازان کشور با این عزیزان گفتگو کنیم و مسائل مرتبط را درمیان گذاریم و میتوان گفت تا به حال کم تر زمانی بوده است که ما میتوانستیم تا این اندازه در مورد مسائل مختلف مسکن میان دولت و بخش خصوصی و نهادهای مرتبط تفاهم داشته باشیم .
مظاهریان در ادامه به نمونه ای از این تفاهم بخشهای مختلف در امر مسکن اشاره کرد و ادامه داد: برای نمونه میتوان به اصلاح قانون پیش فروش آپارتمان اشاره کرد که متاسفانه قانون فعلی در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و آن متن متوقف گردید و خوشبختانه متن پیش نویس اصلاح قانون فروش آپارتمان با بالاترین توافق میان دولت و انبوه سازان تهیه و هم اینک در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
بررسی فرصت ‌های مختلف در ساخت و سازهای شهری
وی در ادامه به تشریح وضعیت ساخت و ساز مسکن در شهرها پرداخت و افزود: موضوعی که دوست دارم امروز مطرح کنم و در گذشته هم به تشریح بخشهایی از آن پرداخته ام آن است که نگاهی داشته باشیم به این که هم اینک چه فرصتهایی برای ساخت و سازهای شهری داریم برای این امر مروری خواهم داشتم بشرایط و وضعیت مسکن در کشور و در پایان به فرصتهای پیشرو در این امر خواهم پرداخت.
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نقش مسکن مهر و سهم دولت در ساخ و ساز کشور نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از واقعیتهای مسکن آنست که با وجود آن که طرح مسکن مهر بزرگ ترین پروژه مسکن کشور بود ولی سهم دولت در ساخت و ساز بین ۰.۵ تا سه درصد بوده و از طرف دیگر سهم مسکن از اشتغال کشور به حدود دوازده درصد می رسد و مسکن سهم زیادی در تشکیل سرمایه در کشور دارد .
وی در ادامه به آمار کمی بخش مسکن اشاره داشت و تصریح کرد: اگر بخواهیم به آمار کمی بخش مسکن که طبق اطلاعات سرشماری و مرکز آمار بدست ما رسیده و توانسته تصویر واضحی را از وضعیت مسکن به ما ارائه دهد و این اعداد برای شما سرمایه گذاران بخش مسکن اعدادی مهم است نگاهی داشته باشیم باید گفت که ما هم اینک در کشور بیست و چهار میلیون خانوار داریم که بعد خانوار حدود ۳.۳ درصد است و حتی در روستا بعد خانوار به سه و نیم درصد رسیده و این نشان می دهد که دیگر خانوار روستایی هم دارای دو فرزند نیست و این تحول جمعیتی است که موضوع آن مفصل است و باید در نشست های دیگر روی آن بحث گردد .
معاون مسکن و ساختمان هم چنین آماری در مورد تعداد خانه های خالی و خانه های دوم در کشور نیز ارائه کرد، بیان داشت: تعداد خانه های خالی طبق همین آمار دو میلیون و ششصد هزار واحد و تعداد خانه‌ های دوم هم دو میلیون واحد مسکونی است و منظور از خانه های خالی یعنی خانه هایی که احداث گردیده ولی متاسفانه به فروش نرفته است و خانه‌ های دوم یعنی این که از آن واحد مسکونی کم تر از شش ماه استفاده می‌ شود مانند ویلا هایی که در شمال احداث گردیده است .
وی با تاکید بر این که سود حاشیه ی بخش مسکن بالا بوده است، اظهار داشت: اگر تعداد موجودی فعلی مسکن و تعداد خانوار را جمع بزنیم مشاهده می کنیم که ما در برابر بیست و چهار میلیون خانوار دارای بیست و هفت میلیون خانه هستیم و این آمار ظاهرا نشان میدهد که بیش تر از تعداد خانوار دارای خانه هستیم و میتوان گفت که انگار تعداد مسکنهای احداث شده به اندازه کافی بوده است ولی واقعیتی که وجود دارد این است که تعداد دو میلیون و ششصد هزار واحد مسکونی خالی را نباید جزو این آمار لحاظ کنیم زیرا این خانه ها طبق الگوی مصرف احداث نشده اند و درحقیقت آنها تنها برای سفته بازی ساخته شده و در زمانی احداث شده اند که سود حاشیه ی بخش مسکن خیلی بالا بوده و در آن زمان افراد بعنوان یک کالای اقتصادی به مسکن نگاه میکردند لذا در آن زمان سرمایه گذاری در هر متر ساخت و ساز دارای تولید ارزش افزوده بالایی بود .
مظاهریان هم چنین دو میلیون و ششصد هزار واحد مسکونی خالی را جزو خانه های لوکس دانست و گفت: با بررسی این خانه های خالی متوجه میشویم که بخش عمده ای از آنها خانه های لوکسی هستند که به فروش نرسیده و خارج از دسترس خرید قشری که بدنبال خرید خانه بعنوان یک کالای مصرفی بوده قرار گرفته است بنابراین باید آنها را از آمار خرید مسکن جدا کنیم.

وی در ادامه‌ به تحول چند دهه اخیر بخش مسکن اشاره کرد و افزود: بنابراین آمار واقعی نشان می‌ دهد که به ازای هر صد خانه دارای صد و چهار خانوار هستیم و این فاصله صد تا صد و چهار خانه نشان دهنده ی تقاضای بالقوه ای است که در بازار وجود دارد و این را نباید نادیده گرفت که تحول بزرگی در طی این ۴ دهه اتفاق افتاده است و در زمان وقوع انقلاب اسلامی به ازای هر صد خانه صد و بیست و شش خانوار وجود داشته لذا تلاشهای گسترده ای صورت گرفته و ما الان شاخصهای موجودی مسکن مان افزایش پیدا کرده است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه به افق آینده ۱۰ ساله بازار مسکن اشاره کرد و ادامه داد: اگر قرار باشد برنامه ریزی داشته باشیم که بدانیم در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، باید گفت در ۱۰ سال پیش رو بیست و چهار میلیون خانوار فعلی ما به بیست و نه میلیون خانوار و جمعیت شهر نشین از هفتاد و چهار درصد فعلی به هفتاد و نه درصد خواهد رسید، و روند شهرنشینی ما ادامه پیدا خواهد کرد و در سال ۱۴۰۵ما حدود هفتاد و نه درصد شهرنشین خواهیم داشت که گویای وضعیت شهرها آن زمان خواهد بود. ولی این نشان دهنده آن نیست که شهرهای ما ایده آل شده است بلکه گویای آنست که مشکلات در چه بخشهایی اتفاق خواهد افتاد.
وی در مورد برنامه ریزی و نحوه تامین مسکن خانوارها تا سال ۱۴۰۵ گفت: با توجه به پیشبینی رشد اقتصادی و برنامه توسعه اقتصادی که برای این امر تنظیم گردیده و افزایش قدرت خرید خانوار این امکان فراهم میشود که آن کالاهای لوکسی که ساخته شده بود اما قابل خرید برای اقشار مردم نبود نیمی از آنها می تواند وارد بازار گردد و به اینها اگر نیاز به مسکن را اضافه کنیم میشود حدود پنج میلیون خانه جدید لذا باید ۵ میلیون خانه جدید تولید کنیم که حدود ۱.۳ میلیون خانه هم از طریق فروش خانه‌ های خالی تامین خواهد شد . حدود ۳.۸ میلیون نیاز به نوسازی داریم، پس باید در یک افق ده ساله نه میلیون مسکن تامین گردد.
مظاهریان به توان اقتصادی خانوارهای شهری اشاره کرد و ادامه داد: آن چه که مهم است توان ‌اقتصادی خانوارهای شهری است و در مورد دهکها باید گفت که در این ده دهک که وشرایط جامعه و توان اقتصادی ما که نشان می دهد و در واقع به ۳ بخش تقسیم شده که شامل ۳ دهک اول جامعه که می توان با آن خط فقر جامعه را مشخص کنیم و ۲ دهک بالا و ۳ دهک پایینی است و حال این پرسش طرح میشود که وظیفه دولت چیست؟ در واقع این تصویر به ما میگوید که دو دهک بالا میتوانند مسکن خود را تامین کنند. دهکهای میانی احتیاج به کمک دولت دارند، ولی دهکهای پایین کسانی هستند که دولت در قبال تامین مسکن آن ها مسئول است و باید آنرا بعهده بگیرد.

تهیه و پی گیری قانون پیش ‌فروش آپارتمان‌ ها

وی در مورد طرح دولت برای دهکهای میانی، تصریح کرد: تشکیل صندوق پس انداز مسکن یکم با همه مقیاس ‌ها طرح موفقی بوده است، تا به حال بیش از سیصد و شصت هزار نفر در این صندوق سپرده گذاری کرده‌ اند و ۶ هزار میلیارد تومان در این صندوق ذخیره شده است.
معاون مسکن و ساختمان هم چنین هدف برنامه ششم توسعه را نوسازی بافتهای ناکارآمد دانست و افزود: باید گفت که صد و بیست و سه هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی نوسازی بافتهای ناکارآمد خواهد بود و ابزارهای تحققی این طرح بعهده ۳ بخش است که دولت سی و یک درصد، بخش خصوصی سی و نه و شهرداریها سی درصد را بعهده میگیرند.
وی خاطر نشان کرد: حال چگونه در مدت ۵ سال نوسازی پنجاه درصد از بافتهای فرسوده و ناکارآمد محقق خواهد شد باید گفت که برای این هدف الزاماتی وجود خواهد داشت که از جمله آن ها رسیدگی به قانون ساماندهی، حمایت از توسعه گران و اختصاص چهار هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و منابع تولید اشتغال قانون بودجه سال نود و هفت است.
تمام سعی دولت برای رونق واقعی بازار مسکن
هم چنین وی به رکود بازار مسکن طی سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: همه سعی دولت بر این بود تا رونق بازار مسکن واقعی باشد و با توجه به این که بعد خانوار به ۳.۳ کاهش یافته است. لذا نیاز به مسکن حداقلی با متراژ حدود هفتاد متر وجود دارد که متناسب با توان خانوارهای ایرانی باشد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در رابطه با وضعیت ده ماهه بازار مسکن، گفت: در طی ده ماه گذشته در شهر تهران تعداد موبایه نامه ها ۱۲.۵ و قیمت ۸.۲ درصد افزایش یافته است. حجم ریالی بازار مسکن نیز سی درصد رشد داشته است و تعداد پروانه ‌های ساختمانی ۵.۴ درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می ‌دهد که بازار مسکن به آرامی در حال‌ حرکت است و خوشحال هستیم که آرام است، چرا که دچار تلاطم نمیگردد.
مظاهریان در خاتمه در مورد پیش ‌بینی بازار مسکن در سال آینده، یاد آور شد: افزایش قیمت مسکن حدود نرخ تورم خواهد بود لذا اگر کم تر از آن باشد سازندگان مسکن وارد ساخت و ساز نمی ‌شوند و اگر بیش تر باشد با توان خرید مردم فاصله می‌ گیرد بنابراین‌ ما آینده روشنی را برای مسکن پیشبینی میکنیم و آن با تلاطم کم تر و آمادگی برای سرمایه ‌گذاری در بخش مسکن همراه خواهد بود.

منبع : دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (محاسبات)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ بهمن ۹۶
782 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0