نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند فعالیت سازمان نظام مهندسی

فعالیت سازمان نظام مهندسی زیر سایه وزارت راه

مدتی است، وزیر راه و شهرسازی با صدور ابلاغیه ‌هایی درصدد تغییر در چارچوب قوانین سازمان نظام مهندسی است.

کد خبر: 961110019 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶ - ۱۱:۲۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، مدتی است، وزیر راه و شهرسازی با صدور ابلاغیه ‌هایی درصدد تغییر در چارچوب قوانین سازمان نظام مهندسی است.فعالیت سازمان نظام مهندسی زیر سایه وزارت راه

فعالیت سازمان نظام مهندسی زیر سایه وزارت راه

فعالیت سازمان نظام مهندسی زیر سایه وزارت راه

فعالیت سازمان  نظام مهندسی زیر سایه وزارت راه

در اولین دستورالعمل صادرشده از طرف عباس آخوندی، سازمان نظام مهندسی از دهم بهمن ماه نمی ‌تواند حق نظارت پنج درصدی را از مهندسان ناظر دریافت کند و در ابلاغیه دوم هم دوشغله‌ های سازمان نظام مهندسی که در نه ارگان دولتی فعالیت میکنند از آغاز سال آینده باید تعیین تکلیف کنند که میخواهند در دولت بمانند یا در سازمان بفعالیت خود ادامه دهند.
رسانه‌ ای شدن این دو ابلاغیه فارغ از واکنش‌ های مثبت و منفی اعضای سازمان به پیامدهای اجرای این ابلاغیه ‌ها، انتقادهایی را بهمراه داشت که نشانگر نارضایتی عضوهای این سازمان مبنی بر مداخله وزیر راه و شهرسازی در امور داخلی سازمان نظام مهندسی بود، چون این مهندسان معتقد هستند که سازمان برای اجرای بهتر تکالیف محول شده‌ اش نیاز به استقلال از هر نهاد و سازمان دولتی ازجمله وزارت راه و شهرسازی دارد و تا زمانیکه قوانین و مقررات سازمان نظام مهندسی با ابلاغیه ‌های وزیر راه تغییر میکند، نمیتوان انتظار تاثیرگذاری از این سازمان را داشت.
حال پرسش اینست که از دیدگاه قانونی آیا وزیر راه و شهرسازی، اجازه مداخله یا تغییر در قوانین سازمان نظام مهندسی را دارد یا نه و آیا ابلاغیه ‌های صادر شده از طرف آخوندی ضمانت اجرایی دارند یا خیر؟
اهمیت این موضوع و بالاگرفتن انتقادها نسبت به تصمیمات جدید وزیر راه و شهرسازی در مورد چارچوب سازمان نظام مهندسی بهانه‌یی است برای بررسی وضعیت فعلی سازمان نظام مهندسی و قدرت اثرگذاری این سازمان در صنعت ساختمان. در این مطلب این مساله بطور اجمالی واکاوی شده است.
* نظام مهندسی ساختمان بزرگترین اجتماع مهندسی کشور است که نظارت بر فعالیتهای ساختمانی از اصلی ‌ترین وظایف آن است.
* قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال هفتاد و چهار به تصویب هیات وزیران رسیده است کاملا دولتمدار بوده و سایه وزارت مسکن و شهرسازی در تمامی بندهای این قانون دیده می‌ شود.

* سازمان نظام مهندسی ساختمان در ایران، ساختار پیچیده‌ ای دارد که نمی ‌توان آنرا با هیچیک از ساختارهای تعریف شده و استاندارد جهانی، مطابقت داد چراکه نظام مهندسی نه ساختار کاملا غیردولتی (NGO) دارد و نه ساختار کاملا دولتی.
* نظام مهندسی یک نهاد وابسته به دولت است که این وابستگی به دولت، سبب شده تا این سازمان نتواند بعنوان یک نهاد مستقل، فعالیتهای خود را تعریف کرده و به عملکرد نظارتی خود در سطح عالی دست یابد.
* درحالیکه سازمان نظام مهندسی یکی از نهادهایی است که باید بر فعالیتهای ساختمانی وزارت راه و شهرسازی نظارت داشته باشد و گزارشهای مستمر در این راستا ارائه کند ولی ساختار کنونی نظام مهندسی، چنین اجازه‌ ای را به این نظام نمی ‌دهد چرا که با انتخاب شورای مرکزی و ریاست این سازمان از طرف وزیر راه و شهرسازی، استقلال نظام مهندسی از بین رفته است و طبق همین اساس چنین مجموعه وابسته‌ ای نمیتواند بر کارفرمای خود (وزارت مسکن و شهرسازی) نظارت داشته باشد.

فعالیت سازمان نظام مهندسی زیر سایه وزارت راه

* از مشکلاتی که وابستگی سازمان نظام مهندسی به وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده اینست که تصمیمات مربوط به طرح جامع شهرها مستقیما از طرف وزارت مسکن و شهرسازی ارائه میگردد و گاهی شاهد تصمیماتی از طرف این وزارتخانه هستیم که سبب گسترش نادرست شهرها یا ساخت و ساز روی منطقه گسل‌ ها یا مناطق مستعد زمین لغزش شده و سازمان نظام مهندسی نتوانسته است در این زمینه نقش نظارتی خود را ایفا کند.
* شهر تبریز یکی از شهرهایی است که سابقه لرزه ‌خیزی آن کاملا مستند بوده و گسلی که سبب این زمین لرزه‌ها شده هم کاملا شناخته شده است، ولی با وجود چنین شناختی، وزارت مسکن و شهرسازی در چند سال اخیر سبب گسترش شهر در منطقه شمال شهر تبریز(دقیقا روی منطقه گسل شمال تبریز قرار دارد) شده و شهرک‌ های جدیدی هم چون باغمیشه را ایجاد کرده است و در چنین شرایطی سازمان نظام مهندسی ساختمان در نسبت به این ناکارآمدی سکوت کرده است.
* سازمان نظام مهندسی به علت این که از نظر اداره امور وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی است، نتوانسته هرگز خود را در جریان‌ های بزرگ کشور سهیم کند و همواره بعنوان زیر مجموعه‌ ای از وزارت راه و شهرسازی به انجام امور نظارت بر نقشه‌ های ساختمان ‌های مسکونی پرداخته و قادر به ایفای نقشی هرچند کوچک در پروژه‌ های بزرگ و حیاتی نبوده است.

* تجربه بیش از بیست سال فعالیت ‌های سازمان نظام مهندسی نشان می‌ دهد که این سازمان حتی نتوانسته جایگاهی امن و مطمئن برای مهندسین ایجاد کند و بتواند از حقوق آن ها دفاع کرده و جایگاهی در اعتلای فرهنگ مهندسی کشور داشته باشد.
* با رای دیوان عدالت اداری در مورد عدم لزوم حضور مجری ذی‌ صلاح در ساخت‌وسازها، رفته‌ رفته نقش سازمان نظام مهندسی حتی در نظارت بر ساختمان‌ های مسکونی هم بی ‌رنگ می ‌شود و نقش اجرایی این سازمان تقریبا پشت صحنه قرار میگیرد آن چنان که در بسیاری از شهرها، شهرداری ‌ها به علت ناکارآمدی مدیریتی سازمان‌ های نظام مهندسی استان‌ ها، کار نظارت را از نظام مهندسی سلب کرده و حتی دیگر نظام مهندسی قادر به انجام فعالیت نظارتی بر پروژه‌ های مسکونی هم نیست.
منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ بهمن ۹۶
789 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0