انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

فراخوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سرپیچی از ابلاغیه دولت

به دنبال 2 ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی در حوزه نظام مهندسی ساختمان، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، روسای سازمان‌ های نظام‌ مهندسی ساختمان استان‌ ها را به سرپیچی از ابلاغیه دولت دعوت کرد.

کد خبر: 961110010 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶ - ۲:۴۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، به دنبال ۲ ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی در حوزه نظام مهندسی ساختمان، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، روسای سازمان‌ های نظام‌ مهندسی ساختمان استان‌ ها را به سرپیچی از ابلاغیه دولت دعوت کرد.فراخوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سرپیچی از ابلاغیه دولت

فراخوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سرپیچی از ابلاغیه دولت

فراخوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سرپیچی از ابلاغیه دولت

فراخوان ریاست سازمان نظام مهندسی  ساختمان کشور به سرپیچی از ابلاغیه دولت

فرج الله رجبی بدنبال ۲ ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو اخذ پنج درصدی مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار بحساب سازمان استان و دستورالعمل اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض در ارایه خدمات مهندسی ساختمان و تعیین ضرب‌الاجل برای نه دستگاه دولتی و عمومی، روسای سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان استانهای کل کشور را به سرپیچی از ابلاغیه دولت فراخواند.
بدنبال ۲ ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو اخذ پنج درصدی مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار بحساب سازمان استان و دستورالعمل اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض در ارایه خدمات مهندسی ساختمان و تعیین ضرب‌الاجل برای نه دستگاه دولتی و عمومی، نظرات موافق و مخالف فراوانی در این راستا ایجاد گردید. نظراتی که برخی از آن ها بر پایه رعایت عدالت و انصاف و از طرف دیگر برخی به علت تضاد در منافع عده‌ ای را در سطوح کلان به واکنش واداشت. با این وجود بنظر میرسد، برخی، ابلاغیه ‌ها را در راستای منافع خود ندانسته و نسبت به آن واکنش منفی داشتند. بدنبال واکنش‌ های منفی البته تعدادی از صاحبنظران و تصمیم‌ گیران کلان نیز در این زمینه نظرات مساعدی را اعلام کرده و بصراحت خواستار عملیاتی و اجرایی شدن ابلاغیه های اخیر وزارت راه و شهرسازی در حوزه مهندسی شدند.
متن نامه فرج الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نامه ای چهار بندی به روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استانهای سراسر کشور بدین شرح است:
نظر به این که برخی از استانها نسبت به نامه شماره ۵۵۸۰۰ / ۱۰۰ /۰۲ مورخ ۱۳۹۶.۱۰.۲۶ وزیر محترم راه و شهرسازی در موضوع بند ۱۶-۳-۱ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، سوالاتی را مطرح و نسبت به انجام برنامه های رو به گسترش سازمان ها در تشکیل گروههای بازدید کارگاهی و نظارت بر عملکرد مهندسان ناظر و همچنین فعالیتهای وسیع در حوزه ترویج اصول فنی و برگزاری همایشها، سمینارها و آموزشهای مرتبط با حرفه، ابراز نگرانی نموده اند، ذیلا نکاتی را متذکر میگردد:

فراخوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سرپیچی از ابلاغیه دولت

۱. سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان، طی دو دهه کم کم توانسته ‌اند جایگاه شایسته‌ ای در دفاع از حقوق بهره برداران ساختمان کسب کنند و از ساخت و سازهای فاقد اصول فنی و مقررات ملی ساختمان در حد توان و مقدورات جلوگیری کنند. اخلاق حرفه ای و تکالیف قانونی ایجاب مینماید که هیات مدیره ها تحت هیچ شرایطی از وظایف قانونی و ملی خود غفلت نورزند و بلکه با برنامه هایی دقیقتر و هماهنگ در سراسر کشور بر توسعه کمی و کیفی این فعالیتها بیفزایند.
۲. همان گونه که بعضی از مسئولیت محترم وزارت راه و شهرسازی، بعد از انتشار نامه مذکور اعلام نموده اند، این اقدام صرفا به منزله لغو مداخله آن وزارت خانه در تعیین درصد حق الزحمه مهندسان قابل ارزیابی است زیرا در چارچوب ماده (سی و هفت) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بند (د) ماده (نه) قانون مذکور، تعیین این درصد در اختیار مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است.
۳. با توجه به ماده (دو) نظام نامه مالی و معاملاتی که در راستای بند (ف) ماده (صد و چهارده) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی در نشست شماره دویست شورای مرکزی سازمان مورخ ۱۳۹۵.۰۱.۲۵ تصویب و ابلاغ گردیده است، تمام دریافت و پرداخت سازمانها باید با رعیات بودجه مصوب مجمع صورت گیرد. بنابراین دریافت ۵ درصد حق الزحمه نظارت تا پایان سال جاری در چارچوب بودجه قانونی سال نود و شش مورد تایید میباشد. ضمنا برای سال نود و هفت درصد پیشنهادی هیات مدیره سازمان استان و تصویب مجمع عمومی، ملاک عمل خواهد بود.
۴. از هیات ‌مدیره‌ های محترم درخواست مینماید تا افکار عمومی را با فعالیت‌ های وسیع سازمان و به خصوص در حوزه آموزش، ترویج و کنترل مقررات ملی ساختمان، آشنا سازند و از ظرفیتهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی به بهترین وجه در جهت ارتقای کیفیت ساخت و ساز بهره برداری کنند.
قابل ذکر است که هیات مدیره ها در چارجوب قانون، وظیفه پاسخ گویی به اعضا را بعهده دارند و مجاز به انجام دستورالعمل های مغایر با قانون نیستند.
منبع : ایسکانیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ بهمن ۹۶
1016 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0