ورود مجلس به بخش نامه ‌های جنجال برانگیز وزیر راه وشهرسازی شوک وزیر راه و شهرسازی

شوک وزیر راه و شهرسازی به دو شغله ‌های سازمان نظام مهندسی

دستور منع حضور کارمندان نه دستگاه در نظام مهندسی پس از بخش نامه هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که سازمان نظام مهندسی ساختمان دیگر حق برداشت ۵ درصد از حقوق مهندسان را ندارد، دوشغله های این سازمان را در شوک فرو برد.

کد خبر: 961106002 تاریخ انتشار: جمعه ۶ بهمن ۹۶ - ۶:۴۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  دستور منع حضور کارمندان نه دستگاه در نظام مهندسی پس از بخش نامه هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که سازمان نظام مهندسی ساختمان دیگر حق برداشت ۵ درصد از حقوق مهندسان را ندارد، دوشغله های این سازمان را در شوک فرو برد.شوک وزیر راه و شهرسازی به دو شغله ‌های سازمان نظام مهندسی

شوک وزیر راه و شهرسازی به دو شغله ‌های سازمان نظام مهندسی

شوک وزیر راه و شهرسازی به دو شغله ‌های سازمان نظام مهندسی

شوک وزیر راه و شهرسازی به دو شغله ‌های  سازمان نظام مهندسی

در شرایطی که “آیین نامه کنترل ساختمان” به روزهای نهایی خود نزدیک می‌ شود، پنج شنبه بالاخره هدفی که وزیر راه و شهرسازی با انجام آن “احساس سبکی” کرد، محقق گردید.
یک روز مانده به پایان هفته جاری، عباس آخوندی “دستورالعمل اجرایی منع پذیرش هم زمان اموری که زمینه نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد” عنوان کرد. براساس این دستور، از این پس مهندسانی که در وزارت ‌خانه‌های راه و شهرسازی، کشور، نیرو، نفت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شوراهای شهر و روستا، شهرداری ‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اشتغال دارند، لازم است بین کار دولتی و کار در سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی را انتخاب  کنند.
عباس آخوندی پس از ابلاغ این حکم گفت: چندین سال به دنبال اجرای این هدف بوده است و این دستور را قدمی استوار در مبارزه با فساد نهادین در حوزه خدمات مهندسی ذکر کرد.
وی ادامه داد: این کار به تنهایی قدرت خلق کار مستقیم برای جوانان مهندس است. هم چنین آنرا اقدامی در جهت شکل گیری بازار متکی بر دانش، کارایی و رقابت حرفه ای و منجر به شکل گیری کسب و کارهای نوبنیان مهندسی ساختمان توسط مهندسان جوان و افزایش فرصت ‌های شغلی دانست.
وی چند روز قبل هم در بخش نامه ای افزود: برداشت پنج درصد از حق الزحمه مهندسان بعنوان کارمزد توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، غیرقانونی است و باید قطع شود. این اقدام او با واکنش های منفی از طرف فرج الله رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان که معتقد بود وزارت خانه به دخالت در امور سطحی تنزل کرده است روبرو گردید. بعد، اکبر ترکان، ریاست قبلی سازمان نظام مهندسی نیز به تصمیم دیگر وزارت راه و  شهرسازی ایراد گرفت و حذف نظارت سازمان نظام مهندسی از فرآیند ساخت و ساز را “غلط فاحش” ذکر کرد.

شوک وزیر راه و شهرسازی به دو شغله ‌های سازمان نظام مهندسی

بدنبال این اظهارات انتظار میرفت روزهای پرتنشی در انتظار هر دو دستگاه باشد؛ تا این که هنوز سازمان نظام مهندسی از شوک بخش نامه اول رها نشده، دومین دستورالعمل توسط وزیر راه و شهرسازی صادر گردید.
مسوولان سازمان نظام مهندسی ساختمان هنوز به دستور اخیر وزیر واکنشی نشان نداده ‌اند؛ ولی حامد مظاهریان ـ معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ ابلاغیه اخیر وزیر را فصل نوینی در ارتقای سلامت اداری در حوزه ساختمان و نظام  مهندسی دانست.
مظاهریان با اشاره به این که من این ابلاغیه را خبری خوب برای اشتغال کشور میدانم عنوان کرد: در واقع بموجب این ابلاغیه کارکنان نه دستگاه اجرایی به علت وظایف ذاتی، نظارتی و کنترلی پیش بینی شده در قوانین و مقررات مربوطه آن دستگاه نباید در زمان فعالیت در دستگاه های مذکور بطور همزمان از پروانه اشتغال بکار خود استفاده کنند.
به گفته وی در حال حاضر نوبت سازمان نظام مهندسی ساختمان است تا اصلاحات را از درون اجام دهد.
در این رابطه یک کارشناس مسکن ضمن حمایت از تصمیم اخیر وزیر اظهار داشت: سوال اینست که چرا فقط کارکنان نه دستگاه از فعالیت همزمان در نظام مهندسی منع شده ‌اند؟ بهتر است از حضور کلیه کارکنان دولت در سازمان نظام مهندسی ساختمان ممانعت گردد.
محمد عدالت خواه گفت: اغلب کارکنان دولت که عضو ناظر نظام مهندسی ساختمان نیز هستند دیگر وقتی برای نظارت ندارند. یا از کار دولتی به روش های مختلف کم میگذارند یا برای نظارت نمیروند و معمولا در این فرآیند امضا فروشی مرسوم می‌ شود.
وی با طرح این پرسش که موضوع دیگر این است که چرا فقط نه دستگاه منع شوند؟ گفت: معتقد هستم این تصمیم بهتر است شامل همه کارمندان دولت و غیردولتی شود. این که بگوییم مدرک داریم یا حقوقمان کافی نیست نمیتواند استدلال صحیحی باشد. این جماعت حداقل کار که دارند! این در حالیست که در مقابل با هزاران فارغ التحصیل بیکار در رشته های مهندسی رو به رو هستیم.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان کتاب های نظام مهندسی برق

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ بهمن ۹۶
1515 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0