رشد کیفی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در کشور ریاست سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان قم

آغاز بازدید گروه ‌های مشاوره و کنترل مجریان ذی ‌صلاح در تمام پروژه‌ های ساختمانی قم

ریاست سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان قم از شروع بازدید گروه‌ های مشاوره و کنترل مجریان ذی صلاح در تمام پروژه‌ های ساختمانی خبر داد.

کد خبر: 961102008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ بهمن ۹۶ - ۷:۲۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، ریاست سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان قم از شروع بازدید گروه‌ های مشاوره و کنترل مجریان ذی صلاح در تمام پروژه‌ های ساختمانی خبر داد.آغاز بازدید گروه ‌های مشاوره و کنترل مجریان ذی ‌صلاح در تمام پروژه‌ ها

آغاز بازدید گروه ‌های مشاوره و کنترل مجریان ذی ‌صلاح در تمام پروژه‌ ها

آغاز بازدید گروه ‌های مشاوره و کنترل مجریان ذی ‌صلاح در تمام پروژه‌ ها

آغاز بازدید گروه ‌های مشاوره و کنترل مجریان  ذی ‌صلاح در تمام پروژه‌ های ساختمانی قم

امین مقومی، با اشاره به آماری از زمین لرزه های رخ‌ داده در دهه‌ های گذشته در کشور گفت: در سال شصت و نه زلزله منجیل موجب کشته شدن حدود سی و پنج هزار نفر، تخریب دویست هزار واحد مسکونی و آواره شدن پانصد هزار نفر شد که در زمان وقوع  این  زلزله هنوز سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان تشکیل نشده بود، در سال هشتاد و دو زلزله بم رخ داد که در آن سال قانون نظام ‌مهندسی و کنترل ساختمان داشتیم، ولی ساز و کار گردش کار مهندسان ناظر و طراح نداشتیم که این زلزله نیز حدود بیست و شش هزار کشته و صد و بیست هزار بی‌ خانمان بهمراه داشت.
مقومی با اشاره به زلزله رخ‌ داده اخیر در غرب کشور ادامه داد: در زلزله کرمانشاه که ساز و کار نظام ‌مهندسی وجود داشته و قاعدتاً کارها در چارچوب مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بعهده طراح و ناظر بوده است، نسبت به زلزله ‌های مشابه در دهه ‌های گذشته خسارت ‌های جانی خیلی کم تر بوده و متأسفانه حدود چهارصد و سی و پنج نفر جان خود را از دست دادند که این آمار نشان ‌دهنده نقش نظام ‌مهندسی ساختمان در حفظ جان مردم و ارتقای کیفیت ساخت ‌و سازها با گذشت بیش از ۲ دهه از عمر نظام ‌مهندسی ساختمان است و این در حالیست که طبق گزارش ‌ها، عموماً مجریان ذی صلاح در این مناطق  وجود نداشته و از سویی نیز به مصالح استاندارد و تربیت نیروی ماهر توجه کافی نشده است.
صوری بودن مجریان ذی صلاح یکی از مشکلات اساسی
مقومی ادامه داد: متأسفانه در برخی از استان ‌ها اجرای مجریان ذی صلاح به سمت صوری‌ شدن پیش رفته و برخی از استان‌ ها نیز به علل مختلف از جمله برای آن که این موضوع مهم صوری نگردد، شکل نگرفته است.
ریاست سازمان استان گفت: به‌ بهانه وقوع زلزله هجمه‌ هایی علیه مجموعه ‌های نظام‌مهندسی شکل گرفت، ولی باید توجه داشت که در قانون نظام ‌مهندسی و کنترل ساختمان مسئولیت‌ هایی برای نهادها و دستگاه‌ های مختلف در نظر گرفته ‌شده که آن ‌ها نیز می‌ بایست وظایف خود را به‌ درستی انجام دهند.
وی افزود: سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان قم با گذشت بیش از بیست و دو سال از فعالیت خود، بیش از پنج هزار و صد نفر مهندس در رشته‌ های ۷ گانه عضو دارد که در سه سال قبل این تعداد در حدود ۲ هزار نفر بوده است و بعبارتی در یک دوره ۳ ‌ساله رشد دو برابری مهندسان را داشتیم.
نزدیکی به تهران آسیب به نظام‌ مهندسی قم رسانده است
ریاست سازمان استان ادامه داد: شهرهای که در نزدیکی پایتخت قرار دادند، این نزدیکی مسافت برای آن‌ ها یک مزیت بشمار می ‌رود،  ولی  معتقد هستیم نزدیکی قم به پایتخت برای تهران یک مزیت در عرصه ‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و هم چنین فنی و مهندسی بوده و برای آنها فرصت ‌هایی ایجاد کرده است و متأسفانه باید بیان داشت که نزدیکی به پایتخت به ما آسیب نیز می‌ زند.
مقومی با اشاره به کسب رتبه برتر سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان قم در ۲ سال پیاپی در گردهمایی مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: این در صورتی بوده که تهران در رتبه ‌های پایین ‌تر قرار داشت است، هرچند که در این سال‌ ها شاهد فعالیت ‌های خیلی خوبی از طرف نظام‌ مهندسی تهران هستیم.
وی با اشاره به این که نظام ‌مهندسی ساختمان در تمام کارگروه ‌های تخصصی استان حضور و مشارکت فعال دارد، خاطر نشان کرد: هر کجا شاهد همکاری و تعامل نظام‌ مهندسی و شهرداری بوده ‌ایم اتفاقات خوبی رخ ‌داده است و ما در نظام ‌مهندسی با شهرداری تعامل خوبی داشته ‌ایم و در حوزه گود برداری که دستورالعمل آن در  سال نود و یک از طرف  وزارت کشور ابلاغ ‌شده بود، شاهد عملیاتی شدن آن هستیم در حالی ‌که برخی استان‌ ها هنوز آن را اجرایی نکرده ‌اند.
مقومی با اعلام این که سیاست جدی هیئت ‌مدیره نظام‌ مهندسی قم گسترش فعالیت‌ های خدمات الکترونیکی است، گفت: امروز در بخش بازرسی گاز، خدمات نود درصد به ‌صورت الکترونیکی صورت می‌ گیرد و گزارش ‌های مرحله‌ای مهندسان نیز در حال اجرای آزمایشی بوده و به ‌زودی به ‌صورت کامل الکترونیکی خواهد شد که این امر از بروز تخلفات ساختمانی جلوگیری و نیز به کاهش ترددهای شهری و حفظ شان مهندسان کمک می ‌کند.
وی با اشاره به ارائه خدمات فنی و مهندسی از طرف سازمان خاطر نشان ساخت: به‌ منظور تکریم اقشار و پروژه‌ های مختلف از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و نیز ایثارگران، هم چنین حسینیه‌ ها و مساجد، خدمات مهندسی با تخفیف ارائه ‌شده است.
ریاست سازمان استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی تصریح کرد: در این راستا قدم ‌هایی برداشته‌ شده، هرچند که مورد رضایت کامل هیئت ‌مدیره نیست، به‌ عنوان نمونه در بخش کنترل نقشه در برخی از رشته‌ ها تا پنج برابر تعداد نفرات کنترل‌ کننده را افزایش و هم چنین زمان تهیه نقشه را نیز گاهی تا بیست درصد کاهش داده‌ ایم.
وی یاد آور شد: یکی از مواردی که در این دوره مورد پیگیری قرار گرفته موضوع بهسازی لرزه ‌ای بافت ‌های فرسوده بوده است، چراکه ما در قم بناهایی داریم که مالکین آن‌ ها می‌ خواهند یک طبقه را اضافه و یا ساختمان را نوسازی کنند که در این زمینه هماهنگی ‌هایی با دستگاه ‌های مختلف صورت گرفته است.
مقومی با اشاره به این که در حوزه ‌های ترافیک، نقشه ‌برداری و شهرسازی می‌توان از ظرفیت مهندسان عضو سازمان در این رشته ‌ها استفاده کرد خاطر نشان ساخت: در زمینه نقشه ‌برداری در سال گذشته با شهرداری و ثبت‌ اسناد تفاهم کردیم که بازدیدهای پایانکار را مهندسان نقشه‌ برداری انجام دهند و نظر کارشناسی آنان ملاک عمل باشد.

آغاز بازدید گروه ‌های مشاوره و کنترل مجریان ذی ‌صلاح در تمام پروژه‌ ها


صدور سیزده هزار شناسنامه فنی و ملکی در قم
ریاست سازمان استان با تأکید بر این که سالانه حدود هزار شناسنامه فنی و ملکی در سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان قم صادر میگردد، تاکید کرد: بسیاری از استان‌ های کشور چند سال اخیر در این عرصه ورود کرده‌ اند و این در حالیست که در قم از سال هشتاد و سه شناسنامه فنی و ملکی صادر می‌ شده و تا به حال بیش از سیزده هزار شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که نشان ‌دهنده جزییات و نحوه ساخت بوده صادر شده است.
مقومی ادامه داد: شورای اسلامی شهر قم می‌ تواند به نظام‌ مهندسی در زمینه دغدغه‌ هایی هم چون نقشه‌ های اجرایی و مسائل مربوط به کمیسیون ماده صد کمک کند و ما در نظام‌ مهندسی همواره اعلام کرده‌ ایم برای برخورد با نقشه‌ های اجرایی آمادگی لازم را داریم، ولی وقتی با تخلف ساختمانی برخورد نشود یا ضوابط تأمین ‌کننده نیاز واقعی سازندگان و بهره ‌برداران و شرایط محیط نباشد، زمینه تخلف باز می ‌شود.
ریاست سازمان استان در مورد اخذ عوارض از درآمد مهندسان نیز گفت: این ذهنیت در جامعه وجود دارد که مهندسان افراد متمولی هستند، در حالی ‌که  میانگین درآمد بیش تر مهندسین که پایه سه هستند کم تر از آن چه در قانون کار آمده، است
وی تصریح کرد: اگر یک ‌روند ناصحیح در گذشته بوده نباید به تداوم آن اصرار کرد، ما مخالف دریافت عوارض نیستیم، ولی باید به یک جمع‌ بندی منصفانه‌ ای در این زمینه رسید تا همانند دو مصوبه دیگر شورای شهر از سوی دیوان عدالت اداری باطل نگردد و نکته مهم دیگر اینکه تفاوت در نحوه محاسبه عوارض برای مشاغل مختلف به ‌خصوص برای مهندسان در مقایسه با دیگران سبب شده تا عضوهای این سازمان به موضوع معترض باشند.
الزامی بودن بهره‌ گیری از مجریان ذی صلاح در قم
مقومی با اشاره به این که از ابتدای تیرماه استفاده از مجریان ذی صلاح در قم برای اجرای اسکلت سازه در ساختمان‌ های شش طبقه و بالاتر یا با زیربنای بیش از دو هزار متر مربع الزامی است گفت: در راستای اجرایی شدن دستورالعمل سازندگان مسکن و ساختمان تلاش شده به‌ صورت مرحله‌ ای و گام ‌به ‌گام اقداماتی صورت گیرد و به علت اهمیت مرحله اجرای اسکلت، در گام اول سعی شده تا مجری ذی صلاح برای ساختمان ‌های شش طبقه و بالاتر الزامی شود که امیدوار هستیم این امر ثمرات خوبی در اجرای مقررات ملی ساختمان و حفظ سرمایه ‌های ملی داشته باشد.
ریاست سازمان استان با اشاره به این که در راستای اجراشدن مجریان ذی صلاح با مشکلاتی از جمله عدم همراهی دستگاه ‌های ذی ربط روبرو هستیم گفت: آن چه که قانون به عهده سازمان گذاشته، اجراشدن این موضوع و کنترل بر نحوه اجرایی شدن صحیح آن است و ما در این راستا سعی می‌ کنیم تا پایان امسال  تیم‌ های بازدید مشاوره و راهنمایی را سازمان‌دهی کنیم تا آن چه را که در قانون آمده به مالکان پروژه‌ ها گوشزد و تخلفات در این زمینه را نیز به نهادهای مربوط ارجاع دهیم.
وی اظهار داشت: در موضوع مجریان ذی صلاح تنها مهندسان فعالیت ندارند، بلکه کاردان ‌های فنی، معماران تجربی، پیمانکاران ساختمانی و انبوه‌ سازان نیز می ‌توانند پروانه اشتغال در این زمینه را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کنند و فعالیت داشته باشند.

منبع : تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی زنجان

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ بهمن ۹۶
942 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0