نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی

تحریک گسل “نظام مهندسی ساختمان”

بخش نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌ که سازمان نظام مهندسی دیگر نباید ۵ درصد دستمزد مهندسان را بردارد، به باور برخی افراد، دست گذاشتن روی گسلی است که در نتیجه ‌ی نارضایتی عضوهای نظام مهندسی از هیات ‌مدیره‌ها ایجاد شده ولی نمی‌ تواند برگ برنده عباس آخوندی در پیشبرد آیین ‌نامه کنترل ساختمان باشد.

کد خبر: 961101016 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ بهمن ۹۶ - ۹:۲۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، بخش نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌ که سازمان نظام مهندسی دیگر نباید ۵ درصد دستمزد مهندسان را بردارد، به باور برخی افراد، دست گذاشتن روی گسلی است که در نتیجه ‌ی نارضایتی عضوهای نظام مهندسی از هیات ‌مدیره‌ها ایجاد شده ولی نمی‌ تواند برگ برنده عباس آخوندی در پیشبرد آیین ‌نامه کنترل ساختمان باشد.تحریک گسل نظام مهندسی ساختمان

تحریک گسل نظام مهندسی ساختمان

تحریک گسل نظام مهندسی ساختمان

تحریک گسل “نظام مهندسی  ساختمان”

از روز ۳ شنبه که وزیر راه و شهرسازی طی بخش نامه‌ای بیان داشت سازمان نظام مهندسی حق اخذ ۵ درصد از دستمزد مهندسان را ندارد، زمزمه ‌هایی مبنی بر این ‌که احتمالا عباس آخوندی قصد دارد از این طریق به نظام مهندسی برای همراهی در تصویب “آیین ‌نامه کنترل ساختمان” فشار بیاورد مطرح گردید. برخی عضوهای نظام مهندسی می ‌گویند تخلفات مهم ‌تری در این سازمان وجود دارد که آخوندی بهتر بود بر روی آن ها دست می ‌گذاشت؛ نه این‌ که ماده‌ ای قانونی را ملغی کند که احتمالا در دیوان عدالت رای آن به نفع نظام مهندسی خواهد بود.
بی ‌نصیب ماندن اکثر مهندسان از کار
به گفته مهندسان با توجه به عدم تناسب بین نیروهای نظام مهندسی و تقاضا برای ساخت و ساز غالب پانصد هزار عضو سازمان نظام مهندسی از ارجاع کار بی‌ نصیب هستند. بنابراین تعداد قابل ملاحظه‌ ای از این افراد تصمیم اخیر وزیر راه و شهرسازی را می ‌پسندند؛ شاید دلیل اصلی بخش نامه اخیر وزیر را هم باید در این موضوع جست ‌و جو کرد که آخوندی می ‌خواهد بدنه این سازمان را برای تصویب آیین‌ نامه با خود همراه کند. در  واقع عباس آخوندی راهنمای چپ زده تا به راست بپیچید! با این وجود حرف وزیر چندان هم غیر اصولی نیست.
پس از تشکیل سازمان نظام مهندسی در سال هفتاد و چهار گفته شد سازمان ‌ها می‌ توانند درصدی از کارهایی که به مهندسان واگذار می‌ کنند از آن ها اخذ کنند. در زمانیکه کل عضوهای سازمان های استان های متوسط در حد چند صد نفر بود و حق عضویت ‌ها برای هزینه ‌های سازمان ها کفایت نمی ‌کرد از این نکته با موافقت مجامع (که در آن زمان با حضور بالای هشتاد درصد اعضا با دعوت اول تشکیل می ‌شد) بین دو تا شش درصد درآمد اعضا به سازمان ها کمک می ‌شد. ولی کم کم منابع سازمان‌ ها افزایش یافت و قدرت گرفتند. لذا دیگر نیاز چندانی به کارمزد پنج درصد ندارند؛ زیرا بنا به گفته ‌ی کارشناسان، سازمان نظام مهندسی از طریق تعلق سود به مانده سپرده حق نظارت مهندسان که معمولا دیر به آن ها پرداخت میگردد سرمایه های بزرگی را جمع کرده‌اند.
همین یک سال پیش بود که خبر رسید سپرده چهل میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی استان تهران در یکی از بانک ‌ها وثیقه دریافت تسهیلات برای یک شرکت خصوصی قرار گرفته است. در سایر شهرستان‌ ها نیز بنا به ادعای عضوهای نظام مهندسی، هیات ‌مدیره‌ها با پول حق نظارت اعضا کارهای تجاری انجام می ‌دهند.
یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران می‌ گوید بنظر من بیش از هشتاد درصد اعضا با بخش نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی موافق هستند، چون با توجه به اینکه به آن ها کار نمی‌ رسد به نوعی قصد دارند از هیات مدیره ‌ها انتقام بگیرند. هیات مدیره‌ها ممکن است استثنائا در جاهایی خوب عمل کرده باشند، ولی اکثریت اعضا از آن ها دلخور هستند. بخصوص از ابتدای دهه نود اتفاقات عجیب و غریبی افتاده که سبب انشقاق بدنه نظام مهندسی با هیات مدیره ‌ها شده است و وزیر راه و شهرسازی هم هوشمندانه بر روی این گسل دست گذاشت.
احتمالا حکم وزیر در دیوان عدالت اداری ملغی میگردد
احمدرضا سرحدی گفت: همه‌ ی موافقت ‌ها و مخالفت ‌ها با بخش نامه اخیر وزیر با یک انگیزه نیست کسانیکه موافق هستند می ‌گویند که در نظام مهندسی بخور بخور است پس بهتر است این ۵ درصد را نخورند، اما مخالفان که عده آن ها کم تر است عنوان می‌ کنند اخذ ۵ درصد در قانون نظام مهندسی ذکر شده و بلامانع است، بنابراین اگر به دیوان عدالت اداری برود قطعا حکم آقای آخوندی شکسته خواهد شد.
سرحدی ادامه داد: آقای آخوندی اگر واقعا می ‌خواهد با فساد در سازمان نظام مهندسی مبارزه کند باید جلوی اقدامات غیرقانونی این سازمان در بلوکه کردن حق الزخمه اعضا را بگیرد.

تحریک گسل نظام مهندسی ساختمان

بلوکه شدن هزاران میلیارد تومان از پول اعضا در بانک‌ های خاص
وی افزود: هزاران میلیارد تومان از حق نظارت مهندسان در حساب‌ های بعضی بانک‌ های خاص به نفع هیات مدیره سازمان نظام مهندسی بلوکه شده که البته دلیل اصلی آن بخش نامه غلط فساد زایی است که خود وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده است. بنده مطلع هستم که سود کوتاه مدت پرداختی از طرف بعضی بانک ‌ها به سپرده‌ های سازمان نظام مهندسی بیست و دو درصد است و سود بلند مدت آن تا بیست و هفت درصد می‌ رسد، درآمدی که بسیار بیش از ۵ درصدی است که آقای آخوندی می ‌خواهد جلوی آن را بگیرد.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در عین حال اخذ ۵ درصد را حق قانونی سازمان نظام مهندسی دانست و عنوان کرد: ماده سی و هفت عنوان می‌ کند که سازمان نظام مهندسی می ‌تواند درآمدهای خود را از چند طریق تامین کند که یکی از آن ها اخذ درصدی از حق نظارت کارهایی است که به مهندسان ارجاع می‌ دهد. این‌ که چرا ۵ درصد شده هم به این دلیل است که وزارت راه و شهرسازی در آیین‌ نامه ماده سی و سه عنوان کرده نظارت را سازمان ‌های نظام مهندسی ارجاع دهند.
سرحدی هم چنین ارجاع حق نظارت به شهرداری ‌ها که قرار است در «آیین ‌نامه کنترل ساختمان» گنجانده شود را اشتباهی آشکار دانست و گفت: شهرداری در قانون ‌گریزی و تخلف شهره خاص و عام است حالا چه‌ طور می‌ خواهند کنترل ساختمان را هم به این ارگان واگذار کنند. شهرداری از خدا می ‌خواهد که چنین اتفاقی بیفتد چرا که دیگر مهندس ناظری وجود نخواهد داشت که نسبت به ایمنی ساختمان‌ ها حساسیت نشان دهد مالکان هم که دلشان می ‌خواهد کسی بالای سرشان باشد تا کم تر به آن ها گیر بدهد. دود این فرآیند به چشم مردمی می ‌رود که از این پس باید شاهد افت بیش از پیش کیفیت ساختمان‌ ها باشند.
یک کارشناس گفت: مجامع سازمان نظام مهندسی وجاهت قانونی ندارد
بازرس کانون انبوه‌ سازان ولی با ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی کاملا موافق است.
سید مجید نیک نژاد با اشاره به صحبت فرج ‌الله رجبی ریاست سازمان نظام مهندسی که ۵ درصد دستمزد اعضاء را تصمیم مجامع سازمان نظام مهندسی عنوان می ‌کند، تصریح کرد: جناب مهندس رجبی و مهندس ترکان از کدام مجمع صحبت می ‌فرمایند. سازمان ‌هایی که چندین یا چند ده هزار عضو دارند و مجامع ‌شان با یکی دو اعضاء تشکیل می‌ شود (آنهم اعضایی که هنوز اکثرشان پروانه اشتغال حرفه‌ ای ندارند) چه وجاهت قانونی دارد که جنابان دستور آقای وزیر را زیر سوال می ‌برند؟
وی مطرح کرد: اگر دکتر آخوندی با درایت قصد خشکاندن ریشه‌ های فساد بوجود آمده در اثر تجمیع صدها میلیارد تومان در بعضی سازمان ‌ها را دارند بدانند که از پشتیبانی پیشکسوتان سازمان‌ های نظام مهندسی برخوردارند و در صورت نیاز، نمایندگان آن ها در هر مجمع یا نظرسنجی واقعی، وزیر را تا آخر راهی که در پیش گرفته پشتیبانی و حمایت می ‌کنند.
ماجرا چیست؟
“آیین‌ نامه کنترل ساختمان” به روزهای نهایی رسیده و منتظر تایید مجلس شورای اسلامی است، ولی هنوز بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی بر سر آیین نامه مناقشه در جریان است. وزارت خانه معتقد است کنترل ساختمان باید از سازمان نظام مهندسی به شهرداری محول گردد و نظام مهندسی مخالف این موضوع است. از طرف دیگر عباس آخوندی ـ وزارت راه و شهرسازی ـ روز ۳ شنبه بیست و هفتم دی ماه بخش نامه ای صادر کرد که طی آن سازمان های نظام مهندسی از ده بهمن ماه حق اخذ ۵ درصد از دستمزد مهندسان را ندارند.
فردای آن روز یعنی بیست و هشتم دی ماه فرج الله رجبی ـ ریاست سازمان نظام مهندسی ـ در گردهمایی ملی نگه داری از ساختمان ‌ها و حفاظت در مقابل آتش سوزی اظهار داشت: دو اتفاق برای سازمان نظام مهندسی افتاده یکی این‌ که توجه وزارت راه و شهرسازی به مسائل سطح پایین معطوف شده است و دیگر این‌ که نظام مهندسی اعتماد به نفس خود را از دست داده و بهمین لحاظ از ظرفیت ‌های قانونی آن استفاده نمی ‌شود.
آخوندی هم روز شنبه سی ام دی ماه در حاشیه یک گردهمایی در مورد بخش نامه اخیر خود با اعلام این که دستور لغو کسر ۵ درصد از دستمزد مهندسان ناظر توسط سازمان نظام مهندسی نخستین قدم برای مبارزه جدی با امضا فروشی است بیان کرد: یک زمانی معاونت وقت وزیر مسکن و شهرسازی تصمیمی گرفته، ولی باید بدانیم که این تصمیم مبنای قانونی درستی نداشته بنابراین تصمیم گرفتیم پاسخ خواسته مهندسان و مردم را بدهیم که این می‌ تواند نخستین قدم برای اصلاحات در نظام مهندسی و کنترل ساختمان باشد.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی ایلام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ بهمن ۹۶
1066 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0