نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند اعتراض به بخش نامه جدید آخوندی

اعتراض به بخش نامه جدید آخوندی

بخش نامه اخیر آخوندی مبنی بر ضرورت حذف رویه گذشته مبنی بر کسر پنج درصد از درآمد مهندسین ناظر بابت حق نظارت بر ساخت و ساز از طرف سازمانهای نظام مهندسی با واکنشهای متفاوتی مواجه شده است.

کد خبر: 961030001 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ دی ۹۶ - ۳:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، بخش نامه اخیر آخوندی مبنی بر ضرورت حذف رویه گذشته مبنی بر کسر پنج درصد از درآمد مهندسین ناظر بابت حق نظارت بر ساخت و ساز از طرف سازمانهای نظام مهندسی با واکنشهای متفاوتی مواجه شده است.اعتراض به بخش نامه جدید آخوندی

اعتراض به بخش نامه جدید آخوندی

اعتراض به بخش نامه جدید آخوندی

اعتراض به بخش نامه  جدید آخوندی

سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوران وزارت عباس آخوندی با فراز و نشیبهای متعددی مواجه بوده که عمدتا به ایجاد تنش در روابط منجر شده است. آخوندی از ابتدای ورود به وزارت راه و شهرسازی یکی از دغدغه های جدی اش، اصلاح ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان با استفاده از ابزارهای گوناگون قانونی و تئوریک بود. این درگیریها با تغییر آیین نامه کنترل ساختمان و حذف سازمان نظام مهندسی از چرخه نظارت بر ساختمان و بجای آن ایجاد مهفوم بازرسی ساختمان از طرف شهرداری و هم چنین امکان انتخاب مهندس ناظر و مجری ذیصلاح در پروژه های ساخت و ساز از طرف مالک پروژه، به نقطه اوج خود رسید.
ماجرای حذف کسر پنج درصد
ولی این پایان ماجرا نبود. روز ۳ شنبه بیست و ششم دی ماه عباس آخوندی با صدور دستورالعملی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی استانها از آن ها خواست تا از دهم بهمن ماه حذف «کسر پنج درصد» از حق نظارتی که مالک بابت دستمزد مهندس ناظر پرداخت میکند از طرف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها را در دستور کار قرار دهند و بر حسن اجرای آن نظارت داشته باشند.
بعبارت دیگر از دهم بهمن ماه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها حق ندارند پنج درصد از دستمزد مهندسین ناظر را کسر کنند و می بایست کل پولی که سازنده بابت حق نظارت پرداخت میکند را به مهندس ناظر اختصاص دهند.
«واسطه» نامیدن سازمانهای نظام مهندسی از طرف آخوندی
بلافاصله این موضوع با واکنشهای متفاوتی مواجه بود ولی بنظر میرسید که واکنشها به این دستورالعمل آخوندی با بازتابهای گسترده تری در آینده روبرو گردد . آخوندی در همان شب بلافاصله در کانال تلگرامی شخصی خود از این اقدام دفاع کرد و آن را رویه ای ناعادلانه خواند. ضمن این که سازمانهای نظام مهندسی را نهادهایی که از سال هشتاد و چهار روند انحرافی آن ها شروع شده، نامید که صرفا به واسطه هایی که صرفا به ارجاع کار مبادرت میکنند و این میان مبلغی از حقوق مهندسان را برمیدارند، تبدیل شده اند.
وی در این یادداشت، اجرای اصلاحهای بعدی در حوزه نظام مهندسی ساختمان با قید فوریت را وعده داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کسر پنج درصد، اجحاف در حق مهندسان بود
حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد این دستورالعمل آخوندی گفت: براساس فرآیندهای کنونی برای انجام خدمات نظارت، مالک همه حق الزحمه نظارت را به حساب سازمان نظام مهندسی در همان ابتدای کار برمیدارد. این سازمان پنج درصد مبلغ واریزی را برای خود برمیدارد و نود و پنج درصد مابقی را در حسابهای خود سپرده گذاری میکند.
مظاهریان افزود: از طرف دیگر از آن جایی که پروژه های ساختمانی، بنلدمدت بوده و بعضا بیش از دو سال به طول می انجامد، این مبالغ در تمام این مدت در حسابهای سازمانهای نظام مهندسی رسوب می کند بهمین علت است که با یک انباشت سرمایه بزرگ در این سازمانها روبرو هستیم.
وی تصریح کرد: کاری که وزیر راه و شهرسازی شروع کرد، اینست که این پنج درصدی که سازمانها دریافت میکنند اما به مهندسان تعلق دارد را به آن ها برگرداند.
معاون وزیر افزود: ماجرای کسر این پنج درصد به بخش نامه ای برمیگردد که معاون وزیر وقت طی بخش نامه ای گفته بود سازمانهای نظام مهندسی استانها میتوانند برای اداره امور خود پنج درصد از دستمزد مهندسان را کسر کنند. ولی الان که سازمانها گردش مالی بزرگی پیدا کرده اند و پول نقد فراوانی در آن ها وجود دارد، بنظر میرسد ادامه این رویه اجحاف در حق مهندسین است. درنتیجه وزیر راه و شهرسازی این بخش نامه وزارت خانه را لغو کرد.
درصد نظام مهندسی را باید مهندسان تعیین کنند
مظاهریان در پاسخ به سوالی  در مورد قانونی یا غیر قانونی این دستورالعمل آخوندی بیان کرد: این نامه آخوندی منافاتی با ماده سی و هفت قانون نظام مهندسی ساختمان ندارد در این ماده آمده سازمانهای نظام مهندسی ساختمان میتوانند درصدی را از حق النظاره مهندسان کسر کنند؛ اما میزان آن ذکر نشده و خود مهندسان باید درصد را تعیین کنند. طبق نامه آخوندی، کل حق نظارت متعلق به مهندسان است و مبلغی که مهندسین ناظر میخواهند به سازمانهای نظام مهندسی پرداخت کنند را خود مهندسان در مجامع عمومی این سازمانها تعیین خواهند کرد.
مظاهریان اضافه کرد: نود و پنج درصد مابقی هم در پنج مرحله به مهندس داده میشود و تا پایان عملیات ساخت و ساز این ماجرا ادامه دارد که باید تکلیف این نوع پرداخت نیز مشخص گردد. ضمن این که اگر آیین نامه جدید کنترل ساختمان که در حال حاضر در هیئت دولت قرار دارد به تصویب برسد، صد درصد مبلغ حق نظارت به مهندسان میرسد. قاعدتا می بایست سازمانهای نظام مهندسی ساختمانها بعنوان مدافع حقوق مهندسان بیش ترین پشتیبانی را از آیین نامه جدید کنترل ساختمان نشان میدادند.

اعتراض به بخش نامه جدید آخوندی

ریاست نظام مهندسی کشور بیان کرد: ادبیات آخوندی، دون شأن مهندسان بود
فرج الله رجبی ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد بخش نامه اخیر آخوندی با اعلام این که ادبیات وزیر راه، دون شان مهندسان است، عنوان داشت: بحث ما این نیست که سازمانهای نظام مهندسی ساحتمان استانها باید این پنج درصد را بگیرند یا نه؛ بلکه حتی میتوانند در مجامع عمومی سالانه خود تصمیم بگیرند چنین مبلغی از دستمزد مهندسان ناظر کسر نشود. بلکه مسئله ما اجرای ماده سی و هفت قانون نظام مهندسی ساختمان است که میگوید سازمانهای نظام مهندسی ساختمانها میتوانند چنین مبلغی را دریافت کنند و رقم آن را نیز بلافاصله پس از بخش نامه وزیر راه و شهرسازی در مجامع عمومی هر استانی تعیین خواهیم کرد.
بخش نامه وزیر راه جزء اختیارات وی نیست
رجبی تصریح کرد: ولی این که در این بخش نامه آمده که سازمانهای نظام مهندسی در بودجه سالانه خود ملحوظ کنند تا این رقم اخذ نگردد، از اختیارات وزیر راه و شهرسازی نیست و آخوندی فراتر از اختیارات خود چنین موضوعی را مطرح کرده است چون اجرای این قانون در اختیار مجامع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استانهاست.
استقلال نظام مهندسی زیر سؤال میرود
رجبی گفت: آن چه مهم است با این بخش نامه استقلال سازمانهای نظام مهندسی که یک شخصیت حقوقی مستقل با هیئت مدیره و مجمع عمومی سالانه مستقل هستند، زیر سؤال میرود. نظام مهندسی یک اداره زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست که آخوندی برای آن تعیین تکلیف میکند. مدیران دولتی ما باید بیاموزند که به استقلال نهادهای مردم نهاد و غیردولتی احترام بگذارند بخصوص سازمانهای نظام مهندسی که قانون جداگانه ای برای خود دارند. این که رئیس جمهور برای ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حکم صادر میکند، تأکید بر همین استقلال آن هاست.
نظام مهندسیها به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها کمک مالی میدهند
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: در حال حاضر دولت کوچک ترین کمکی به نظام مهندسیها نمیکند این در حالیست که در قانون این موضوع که نظام مهندسیها میتوانند از دولت کمک بگیرند، عنوان شده است. با این حال حتی ادارات کل راه و شهرسازی استانها هزینه نظارت عالی را که جزء وظایف ادارات کل راه و شهرسازی است، پرداخت میکنند. یعنی نه تنها کمکی از دولت نمیگیریم، بلکه هزینه وظایفی که بعهده ادارات کل راه و شهرسازی است را هم پرداخت میکنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به یادداشت وزیر راه و شهرسازی در مورد واسطه شدن سازمانهای نظام مهندسی اظهار داشت: این ادبیات از شأن وزیر به دور است این که وزیر در حال خطاب قرار دادن یک سازمان با بیش از صد هزار عضو در یک استان است، باید بداند وزن و جایگاه آن سازمان چیست.
ورود دیوان محاسبات به نحوه هزینه کرد نظام مهندسیها
رجبی مطرح کرد: در سالهای گذشته، سازمانهای نظام مهندسی هیچ کمکی در راه احقاق حقوق مهندسان نکرده اند و قرار است از دیوان محاسبات بخواهیم تا نحوه هزینه کرد سازمانها در سالهای گذشته را بررسی کند که این پول ها چگونه خرج شده است.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطر نشان کرد: آخوندی در یادداشت خود لحن دلسوزانه ای برای مهندسان بکار برده است بجای این کار، ایشان باید ادارت کل راه و شهرسازی استانها را موظف کند که از جیب مهندسان برای برگزاری گردهمایی ها و جلسه های خود استفاده نکنند.
استعفا نمیدهم
رجبی افزود: من بهیچ وجه استغفا نمیدهم ما مشروعیت خود را از رأی مهندسان گرفته ایم. بیست و سه نفر از بیست و پنج عضو شورای مرکزی به ریاست من رأی دادند اما وزیر راه و شهرسازی بر خلاف آیین نامه، در حالیکه من نود و دو درصد آرای شورای مرکزی را بدست آورده بودم، سه نفر را برای ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به رئیس جمهور معرفی کرد که روحانی حکم ریاست این شورا را به نام من صادر کرد.

منبع :خبرنامه دانشجویان ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرام برق الکترونیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ دی ۹۶
2088 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0