غیر قانونی بودن صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی ‌صلاح بیژن خطیبی

غیر قانونی بودن صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی ‌صلاح

یک مقام مسئول بیان کرد: بر اساس قانون باید مجری ذی‌ صلاح و ناظر در تمامی ساخت و سازها وجود داشته باشد، ولی متأسفانه از طرف دولت و مالکان این قوانین اجرا نمیگردد.

کد خبر: 961025004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ دی ۹۶ - ۳:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، یک مقام مسئول بیان کرد: بر اساس قانون باید مجری ذی‌ صلاح و ناظر در تمامی ساخت و سازها وجود داشته باشد، ولی متأسفانه از طرف دولت و مالکان این قوانین اجرا نمیگردد.غیر قانونی بودن صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی ‌صلاح

غیر قانونی بودن صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی ‌صلاح

غیر قانونی بودن صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی ‌صلاح

غیر قانونی بودن صدور پروانه ساختمانی بدون  مجری ذی ‌صلاح

بیژن خطیبی عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با اشاره به این که آیین‌ نامه کنترل ساختمان ابلاغ شده و در کمیته زیربنایی دولت در حال بررسی است، گفت:  بزودی کمیته زیربنایی هیأت دولت در مورد بندهای مختلف این آیین‌ نامه به نتیجه رسیده و تصویب خواهد شد.
خطیبی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مخالفت‌ های نظام مهندسی با دولت در آیین ‌نامه کنترل ساختمان در اختیار گرفتن ناظر از طرف مالک است که این موضوع کیفیت ساخت و ساز را بشدت کاهش می ‌دهد.
وی خاطر نشان ساخت: در گذشته ناظر از  طریق سیستم‌ های نظارتی انتخاب می ‌شد و مالک حق هیچ دخالتی در انتخاب آن نداشت؛ بهمین منظور کیفیت ساخت و ساز‌ها طی سال ‌های گذشته افزایش یافته بود.
وی با اعلام این که این اختلاف نظر با دولت حل شدنی نیست، یاد آور شد: در صورتی که ناظر از طرف مالک انتخاب گردد، به علت رابطه مالی بین طرفین، ناظر تحت اختیار مالک قرار می‌ گیرد و بسیاری از نظارت‌ های لازم را رعایت نمی‌ کند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار داشت: در صورتی که مالکی بخواهد خودش ساکن واحد ساخته شده باشد، مشکلی از طرف انتخاب ناظر وجود ندارد ولی اگر این ساختمان برای فروش ساخته شده باشد، باید ناظر از طرف نظام مهندسی تعیین گردد.
به گفته خطیبی؛ براساس قانون باید مجری ذی ‌صلاح و ناظر در تمامی ساخت و سازها وجود داشته باشد، ولی متأسفانه از طرف دولت و مالکان این قوانین اجرا نمیگردد.

غیر قانونی بودن صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی ‌صلاح

وی خاطر نشان ساخت: بر اساس نظر نظام مهندسی باید حضور مجری دارای صلاحیت در همه ساختمان‌ ها وجود داشته باشد، در غیر اینصورت صدور قوانین ساختمانی خلاف قانون است.
وی ادامه داد: شهرداری باید انتخاب مجری ذی ‌الصلاح را برای ساخت و ساز اجباری کند که متأسفانه در این بخش نیز شهرداری همکاری لازم را انجام نمی‌ دهد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که بررسی کیفیت ساخت و سازها تنها بمدت محدودی ختم می ‌شود، افزود: پس از حادثه پلاسکو و زلزله کرمانشاه کمیته‌ های مختلفی برای بهبود کیفیت ساختمان ‌ها و جلوگیری حوادث تشکیل گردید، ولی پس  از گذشت مدتی این بررسی ‌ها فروکش کرد و به فراموشی سپرده شد.
وی در پایان گفت: با تشکیل کمیته ‌های بررسی کیفیت ساختمان ؛ شاید کیفیت ساختمان‌ ها برابر با استانداردهای جهانی گردد.

منبع : شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ دی ۹۶
1030 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0