برگزاری آزمون دریافت پروانه اشتغال به مهندسی مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

گرداوری پیش ‌نویس سند ملی BIM در آینده

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از گرداوری پیش‌ نویس سند ملی (BIM)- مدل ‌سازی اطلاعات ساختمانی- خبر داد و بیان کرد: در گرداوری سند ملی BIM دقت می‌ شود تا ضمن لحاظ ‌کردن همه شرایط و ویژگی‌ های بومی از تمامی ظرفیت‌ های قانونی و اجرایی موجود استفاده بهینه گردد.

کد خبر: 961022004 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ دی ۹۶ - ۶:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از گرداوری پیش‌ نویس سند ملی (BIM)- مدل ‌سازی اطلاعات ساختمانی- خبر داد و بیان کرد: در گرداوری سند ملی BIM دقت می‌ شود تا ضمن لحاظ ‌کردن همه شرایط و ویژگی‌ های بومی از تمامی ظرفیت‌ های قانونی و اجرایی موجود استفاده بهینه گردد.گرداوری پیش ‌نویس سند ملی BIM در آینده

گرداوری پیش ‌نویس سند ملی BIM در آینده

گرداوری پیش ‌نویس سند ملی BIM در آینده

گرداوری پیش ‌نویس سند ملی BIM  در آینده

نخستین هم ‌اندیشی مدل ‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد برگزار گردید.
در این جلسه که مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی آن را مدیریت می ‌کرد فرصت ‌های همکاری بین وزارت راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد به بحث و تبادل‌ نظر گذاشته شد.
در جلسه فوق، حامد مانی‌فر گفت: امروزه در شرایط حساسی بسر میبریم  و این یک تکلیف است تا بتوانیم شرایطی را برای ساخت و ساز فراهم کنیم تا کم ترین خسارت به محیط‌زیست وارد گردد.
هم چنین وی ادامه داد: ضرورت دارد شرایطی را در صنعت ساخت و ساز مهیا کنیم که ضمن کم ترین خسارات به محیط زیست، بیش ترین انطباق را داشته باشد.
مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از گرداوری سند ملی مشترک در این‌ مورد خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا در سندی که گرداوری میگردد کلیه اهدافی که به بهبود وضعیت ساخت و ساز و انطباق آن با محیط ‌زیست مدنظر است جامه عمل پوشانده شود و در عین‌ حال همکاری دستگاه ‌ها و سازمان‌ های مرتبط را هم بهمراه داشته باشد.
هم چنین وی در جمع‌ بندی جلسه فوق، افزود: بنا شد تا در گرداوری این سند دقت گردد تا شرایط و ویژگی‌ های بومی و استفاده از ظرفیت ‌های قانونی موجود و اجرایی موجود حداکثر بهره ‌برداری و استفاده صورت بگیرد.
مانی فر خاطر نشان ساخت: در اجرای سند ملی BIM همه با هم همکاری خواهند کرد.

گرداوری پیش ‌نویس سند ملی BIM در آینده

شیخ‌انصاری معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان هم در جلسه فوق گفت: هدف از این جلسه ها، شناخت ظرفیت‌ های همکاری مستمر و بهینه است.
طبق اطلاعات ارایه شده در نشست، مدل ‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)  فرآیند توسعه و تولید مدل رایانه ‌ای بمنظور شبیه‌ سازی، برنامه ‌ریزی و مدیریت طراحی، ساخت و عملیات اجرا است. هم چنین کاربردهای مدل ‌سازی اطلاعات ساختمان در چرخه حیات پروژه شاملِ؛ برنامه ‌ریزی، طراحی حجمی، جزئیات اجرایی، آنالیز و محاسبات، مستندسازی، تدارکات، مدیریت ساخت، تجهیز و پشتیبانی، بهره‌ برداری و نگه داری، تخریب و بازسازی است.
در عین‌حال، عنوان این نکته ضروری است که BIM یک روش همکاری و نه یک نرم ‌افزار است که روش طراحی و ساخت مجازی را معرفی می‌ کند. فناوری BIM تمامی مراحل یک پروژه از برنامه ریزی، طراحی تا اجرا و خدمات بعد از آن مانند حفظ و نگه داری از بنا در طول حیات پروژه را شامل میگردد. یکی از چالشهای اساسی در این میان، عدم آگاهی سرمایه گذاران، کارفرمایان و مدیران ارشد در مورد این فناوری و سودمندی حاصل از آن در پروژه ها است و این امر میتواند در توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور نقش مهمی ایفا کند.
دستاوردهای جهانی فناوری BIM در صنعت ساختمان شامل دوازده درصد کاهش هزینه پروژه، بیست و یک درصد کاهش حجم ضایعات، بیست و پنج درصد مدیریت دقیق منابع، سی و شش درصد افزایش عمر ساختمان، بیست و نه درصد کاهش ادعای پیمانکار، هفده درصد کاهش زمان ساخت، چهل و یک درصد بهینه سازی انرژی و سی و پنج درصد کیفیت مستند سازی است.

منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نشریه ۱۱۰ جلد دوم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ دی ۹۶
852 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0