نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند گواهی پایانکار

گواهی پایانکار ساختمان و نحوه اخذ آن

گواهی پایانکار، سندی است که بعد از اتمام کلیه عملیات ساختمانی، طبق تقاضای مالک یا وکیل قانونی او توسط شهرداری و با عنایت به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌ گردد. گواهی پایانکار باید به تائید کلیه ناظران ساختمانی برسد و بعد از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر میگردد.

کد خبر: 961017001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ دی ۹۶ - ۶:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، گواهی پایانکار، سندی است که بعد از اتمام کلیه عملیات ساختمانی، طبق تقاضای مالک یا وکیل قانونی او توسط شهرداری و با عنایت به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌ گردد. گواهی پایانکار باید به تائید کلیه ناظران ساختمانی برسد و بعد از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر میگردد.گواهی پایانکار ساختمان و نحوه اخذ آن

گواهی پایانکار ساختمان و نحوه اخذ آن

گواهی پایانکار ساختمان و نحوه اخذ آن

گواهی پایانکار ساختمان و  نحوه اخذ آن

شناسنامه فنی و ملکی، سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر میگردد و در این شناسنامه چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و ضوابط کیفیت فنی ساختمان قید میگردد. بر مبنای قانون، ارائه این شناسنامه در تمام نقل و انتقالات ساختمان برای آگاهی خریدار از مشخصات ساختمان الزامی است.
صدور گواهی پایانکار ساختمان به این معنی است که از لحاظ مقررات فنی و شهرسازی و از نظر شهرداری و سازمان‌های ذی ربط قانونی، ساختمان ساخته شده مورد تائید است. تا زمانیکه گواهی پایانکار ساختمان از طرف شهرداری صادر نگردد، امکان تنظیم صورت ‌مجلس تفکیکی بوسیله اداره ثبت اسناد و املاک، وجود ندارد و تا زمانیکه صورت­‌مجلس تفکیکی وجود نداشته باشد، امکان صدور سند مالکیت مجزی برای هر یک از واحدهای ساخته شده در ساختمان وجود ندارد. بعبارت دیگر، گواهی پایا‌نکار پیش­‌نیاز صدور سند برای ساختمان است. پایانکار یکی از مهم ترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری ملک مشخص میگردد.
بعد از اتمام روند ساخت ساختمان برای اخذ گواهی پایانکار، باید به شهرداری که پروانه احداث ساختمان را صادر کرده است، مراجعه کرد. یکسری مدارک باید تهیه شود. ابتدا باید فرم درخواست پایانکار ساختمان تهیه و تکمیل گردد.
باید توجه داشت اگر ساخت و ساز برای نوسازی بوده است، عوارض نوسازی پرداخت و رسید آن اخذ گردد. سپس با ارائه سند مالکیت رسمی، درخواست در دبیرخانه شهرداری همراه با شماره و تاریخ ثبت و زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی تعیین میشود. کارشناسان دفتر فنی و شهرداری از ساختمان بازدید می‌ کنند که مدارک بازدید و تأیید آنها و همچنین فرم تکمیل‌شده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از طرف مهندس ناظر، برای دریافت گواهی پایانکار ضروری است. بعد از بازدید صورت گرفته، در صورتیکه ملک خلافی نداشته باشد به قسمت محاسبات که شامل ارائه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگ اتمام بنا (شامل پیش­‌نویس پایانکار و تأیید رئیس بازرسی) است میرود.
بعد از ارجاع به واحد محاسبات، اگر بدهی قبلی وجود نداشته باشد، مدارک تکمیل و پیش نویس تهیه می‌شود؛ ولی اگر بدهی قبلی داشته باشد، ابتدا بدهی دریافت و تسویه حساب ارائه میگردد و سپس مدارک تکمیل و پیش‌ نویس تهیه میگرد. در نهایت به ترتیب به تأیید ریاست نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار منطقه میرسد و گواهی پایان‌کار صادر و به مالک تسلیم می‌گردد.

گواهی پایانکار ساختمان و نحوه اخذ آن

تذکر
در صورتیکه ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، در کمیسیون‌ های داخلی و ماده صد بررسی میگردد و بعد از تعیین تکلیف در این کمیسیون، بقیه مراحل اجرا میگردد. در این حالت با ارسال درخواست کتبی به مالک، طی مهلت ۱۰ روزه از وی توضیح میخواهند و سپس تصمیم میگیرند. در این میان، اگر رأی کمیسیون ماده صد مبنی بر جریمه باشد، به مالک جریمه تعلق می ‌گیرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا دریافت گواهی پایانکار ساختمان مالک انجام میشود. ولی اگر او جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده صد ارجاع و رأی تخریب از طرف کمیسیون صادر میگردد. حکم تخریب از طرف شهرداری به مالک ابلاغ می گردد و اگر ظرف دو ماه قلع بنا صورت نگیرد، شهرداری رأساً اقدام و هزینه‌ها را از مالک اخذ می‌ کند.
مدارک لازم برای ثبت فرم درخواست گواهی پایانکار
اصل و کپی مدرک مالکیت؛
اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین؛
نقشه ساخت تفکیکی با مهر و امضاء مهندس ذی صلاح توسط مالک یا مهندس ذی صلاح مشخص شده باشد؛
اصل و کپی صورت­مجلس تفکیکی برای املاک دارای سند آپارتمانی یا املاک اوقافی؛
اصل و تصویر انحصار وراثت در صورت فوت مالک؛
نقشه GIS که محل ملک روی آن توسط مالک یا مهندس ذی صلاح مشخص شده باشد؛
الزامی بودن حضور مالک یا وکیل قانونی؛

اصل و تصویر وکالت­نامه و شناسنامه و کارت ملی وکیل یا قائم مقام قانونی در صورت مراجعه وکیل قانونی؛
گزارش مهندس ناظر (شماره یا تصویر گزارش ارائه شده به دفاتر خدمات الکترونیک)؛
فیشهای آب، برق، گاز، تلفن و نوسازی.
مدارک لازم برای تهیه پیش ‌نویس
تأییدیه استاندارد آسانسور برای ساختمانهای دارای آسانسور؛
تأییدیه آتش ‌نشانی؛
فیش نوسازی سال جاری پرداخت شده؛
برگه گواهی اتمام بنا با تأیید امضای محضری توسط مالک و ناظر؛
نامه تسویه حساب کامل برای املاکی که عوارض آنها تقسیط شده است.

منبع : پایگاه خبری اختیار

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی چهارمحالوبختیاری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ دی ۹۶
6976 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 1