ورود مجلس به بخش نامه ‌های جنجال برانگیز وزیر راه وشهرسازی وزیر راه و شهر سازی مطرح کرد:

نظام مهندسی وکنترل ساختمان در کشور با معضل جدی روبرو است

عباس آخوندی بیان داشت: نظام مهندسی و کنترل ساختمان مانند نظام فنی - اجرایی کشور با آشفتگی ها و معضلات جدی روبرو است.نظام مهندسی وکنترل ساختمان در کشور با معضل جدی روبرو است

کد خبر: 961015002 تاریخ انتشار: جمعه ۱۵ دی ۹۶ - ۷:۳۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، عباس آخوندی بیان داشت: نظام مهندسی و کنترل ساختمان مانند نظام فنی – اجرایی کشور با آشفتگی ها و معضلات جدی روبرو است.نظام مهندسی وکنترل ساختمان در کشور با معضل جدی روبرو است

نظام مهندسی وکنترل ساختمان در کشور با معضل جدی روبرو است

نظام مهندسی وکنترل ساختمان در کشور با معضل جدی روبرو است

نظام مهندسی وکنترل ساختمان در کشور با معضل  جدی روبرو است

وی، در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌ های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، ادامه داد: حتی نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضعیت آشفته تری نسبت به نظام فنی – اجرایی کشور دارد.
آخوندی با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ یک از دست اندرکاران فعالیت مهندسی در کشور مسئولیت خود را نمیپذیرند، افزود: بهمین منظور برای جلوگیری از این مساله بیش از ۱ سال است اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی گفت: در آیین‌ نامه جدید کنترل ساختمان از نظارت تفکیک شده تا مشخص گردد که مهندسی حق مطلق مهندسین است و پذیرش مسئولیت حرفه‌ ای از طرف مهندسین و تضمین آن مسئولیت از طرف موسسات بیمه ای نیز مجاز شمرده شده است.
وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: در ارجاع کار به مهندسین مهم نیست که مهندس ما پایه چند دارد بلکه مهم آنست که این مهندس مسئولیت حرفه ای خود را در قبال کاری که انجام میدهد بخوبی بپذیرد.
آخوندی مطرح کرد: مشکلات در حوزه نظام مهندسی و کنترل ساختمان از آن جا آغاز شد که به طراح ساختمانی اعلام کردند که برای طرحی که ارائه میدهد بیست تا سی امضا بیاورد در حالیکه واضح بود که این کار اشتباه است و این مساله در حوزه نظارت نیز بنیان وارونه ای داشت.
آخوندی خاطر نشان ساخت: عده ای معتقد بودند که با توزیع کار در میان مهندسین از این طریق اشتغال بیش تری ایجاد میکنند در حالیکه با این روش نادرست شاهد ساخت بناهای بی کیفیت در کشور بودبم.

نظام مهندسی وکنترل ساختمان در کشور با معضل جدی روبرو است

وی اظهار داشت: سازمانهای نظام مهندسی و کنترل ساختمان استانها میخواهند کنترل مضاعف کنند که به قول علما این اول قصه است. آیا سازمان نظام مهندسی وظیفه کنترل مضاعف دارد؟ آیا سازمان میتواند مسئولیت حرفه ای کار مهندسی را قبول کند؟
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجمنی حرفه ای است که برای تنظیم امور مهندسین تشکیل شده ، مگر این سازمان میتواند مسئولیت حرفه ای بپذیرد که میخواهد کنترل مضاعفی هم بر نحوه ساخت و ساز داشته باشد؟
وی تاکید کرد: این در حالیست که وظیفه کنترل بیش تر ساختمانهای در حوزه شهری بر عهده شهرداریها است که با کنترل مضاعف شاهد ساخت ساختمانهای کیفی در شهرها باشیم.
وزیر راه و شهرسازی یاد اور شد: مشکلی که در نظام فنی – اجرایی کشور داریم اینست که از مرحله تایید صلاحیت تا اجرا، نظارت و بهره‌ برداری، اساسا سیستم طبق مسئولیت حرفه‌ ای بنیان‌ گذاشته نشده است، بنابراین اصلاح این آفت بوروکراتیک خیلی ضروری است.
پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی مهندسی عمران و معماری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن ساختمان استان تهران روزهای سیزدهم و چهاردهم دی ماه امسال در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار گردید.
منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ دی ۹۶
997 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0