آموزش مدیریت منابع اب و خاک در مراکز خدمات کشاورزی ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه

آموزش مدیریت منابع اب و خاک در مراکز خدمات کشاورزی

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه از ساخت 40 مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی در استان خبر داد.

کد خبر: 191026006 تاریخ انتشار: شنبه ۴ آبان ۹۸ - ۱۱:۱۸ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه از ساخت ۴۰ مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی در استان خبر داد.

آموزش مدیریت منابع اب و خاک در مراکز خدمات کشاورزی

آموزش مدیریت منابع اب و خاک در مراکز خدمات کشاورزی

مدیریت منابع آب و خاک در مراکز   خدمات کشاورزی آموزش داده می شود

مراد شیخ ویسی، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه از ساخت ۴۰ مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی در استان خبر داد و  افزود: فعالیت این مراکز بصورت قانونمند و دانش محور و در عین حال طبق تعرفه‌های تعیین شده است.

شیخ ویسی ادامه داد: این مراکز که ساختار نیروی انسانی متخصص آن در گرایش‌ های مختلف مشغول خدمت هستند آماده خدمت رسانی علمی و عملی به کشاورزان هستند.

وی در ادامه به روند شکل گیری فعالیت مراکز غیر دولتی اشاره کرد و گفت: راه ورود به کشاورزی نوین رفتن به سمت توسعه مراکز کشاورزی غیر دولتی و کاهش بروکراسی اداری است.

رییس سازمان استان تصریح کرد: این مراکز علاوه بر نیروی انسانی متخصص، شبکه‌ های الکترونیکی مربوط به سامانه صدور پروانه وزارت جهاد کشاورزی، سامانه پاسخ‌گویی به استعلامات منابع طبیعی (سامط)، سامانه ارجاع کار و سایر خدمات الکترونیکی را نیز راه اندازی و نقطه دسترسی خدمات به متقاضیان را تا مرکز دهستان ‌های استان مستقر کرده است.

وی اظهار داشت: کشاورز مالک زمین است، ولی خاک و آب زمین متعلق به او نیست و کشاورز نمی‌ تواند به هر شکل که میتواند از منابع آب و خاک استفاده کند و ما با برنامه ریزی‌های علمی مدیریت کشت و استفاده از منابع آبی و خاکی را مدیریت میکنیم و راه درست استفاده از این منابع را به کشاورزان آموزش میدهیم و کشاورز با پرداخت تعرفه‌ های مشخص در واقع زمین خود را بیمه میکند، زیرا بار‌ها دیده شده استفاده کشاورزانی که آموزش ندیده آمد با استفاده از کود‌های غیر استاندارد و سومی که نباید در آن زمان استفاده می‌شد به زمین خود لطمه وارد کردند.

شیخ ویسی گفت: در این مراکز همه این موارد را بصورت علمی با برگزاری کلاس ‌های آموزشی و استفاده از توان مهندسان خبره تمام مشکلات کشاورزان را بصورت علمی رفع و به اقتصاد خود کشاورز و همینطور در راستای اهداف سال رونق تولید گام برمیدارم.

رییس سازمان استان اظهار داشت: یکی از علل عدم ورد سرمایه گذاران به بخش تولیدات کشاورزی ترس از موانع و بروکراسی اداری است که سبب می‌ شود بسیاری از سرمایه گذاران به چرخه تولید ورود پیدا نکنند ما با ایجاد مراکز خدمات کشاورزی روند بروکراسی اداری را قطع کردیم و دیگر نیاز به کاغذ بازی اداری نیست.

شیخ ویسی عنوان کرد: با استقرار مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی کشاورزی به‌ عنوان تأمین‌کننده بخش اعظمی از نیاز غذایی کشور، تأمین‌کننده مواد خام صنایع کشاورزی و سهم عمده‌ای از صادرات غیرنفتی، بر کسی پوشیده نیست.

از طرفی کاهش مداوم عوامل تولید بخصوص منابع آب‌وخاک در کشور، نقش و لزوم استفاده از فن‌آوری ‌های نوین و دانش علمی روز در جهت افزایش بهره‌وری و بازدهی تولید و مدیریت مصرف را بیش‌ازپیش کرده است همین عوامل موجب کاهش ظرفیت‌ های اشتغال در بخش کشاورزی به ‌ویژه کشاورزی سنتی کشور شده است.

آموزش مدیریت منابع اب و خاک در مراکز خدمات کشاورزی

وی افزود: نظام آموزشی نیروی انسانی متأثر از آن نیز به‌گونه‌ای تبیین شده است که تمایل قشر تحصیل‌کرده به اشتغال در بخش کشاورزی روزبه‌روز کاهش و در نتیجه ظرفیت جمعیت‌پذیری روستا‌ها کاهش یافته و موج مهاجرت روستائیان به شهر‌ها را به دنبال داشته است در این شرایط تنوع‌بخشی به ظرفیت ‌های اشتغال در بخش کشاورزی و ایجاد فرصت‌ های جدید شغلی متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی بخش و حرکت به سمت کشاورزی نوین از طریق نفوذ دانش روز به عرصه‌های کشاورزی در سطح روستا‌ها و شهرستان‌ها، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

شیخ ویسی بیان کرد: با توجه به امکانات، منابع و نیروی انسانی محدود دولت، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تنها راه برون‌رفت از وضعیت موجود است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آبان ۹۸
747 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0