فعالیت بیست درصد اشتغال کشور در صنعت ساختمانقوانین مخل سازمان نظام مهندسی، مانع توسعه بخش مسکن ریاست کانون سراسری انبوه‌سازان بیان کرد:

قوانین مخل سازمان نظام مهندسی، مانع توسعه بخش مسکن

ریاست کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار داشت: در سال نود و یک با صد میلیون تومان، ده واحد مسکونی احداث می‌کردیم، در حالی‌که با این پول، اکنون تنها قادر به احداث 2 واحد هستیم. دولت باید به فکر توانمندسازی بخش خصوصی و فعالان حوزه مسکن باشد.

کد خبر: 191008006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ مهر ۹۸ - ۱:۳۱ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار داشت: در سال نود و یک با صد میلیون تومان، ده واحد مسکونی احداث می‌کردیم، در حالی‌که با این پول، اکنون تنها قادر به احداث ۲ واحد هستیم. دولت باید به فکر توانمندسازی بخش خصوصی و فعالان حوزه مسکن باشد.

قوانین مخل سازمان نظام مهندسی، مانع توسعه بخش مسکن

قوانین مخل سازمان نظام مهندسی، مانع توسعه بخش مسکن

قوانین مخل سازمان نظام  مهندسی، مانع توسعه بخش مسکن است/ انباشت نیاز مسکن، آینده سختی را رقم خواهد زد

جمشید برزگر با انتقاد از انباشت نیاز مسکن افزود: در طول سال ‌های گذشته متاسفانه نگاه دولت و بویژه وزارت راه و شهرسازی به مقوله صنعت ساختمان، نگاه مناسبی نبوده است؛ به طوری‌ که در سال نود و سه که طرح جامع مسکن بازنگری شد، یک و نیم میلیون واحد مسکونی انباشته شده وجود داشت.

وی با عنوان این که سالانه به احداث نهصد هزار واحد مسکونی در کشور نیاز است، گفت: مفهوم این آمار این است که هر سال که بازار تولید مسکن رکود داشته باشد، انباشت نیاز مسکن، آینده سختی را برای کشور رقم خواهد زد.

برزگر با عنوان این که یکی از معضلات تولید مسکن، عدم اعطای تسهیلات به این بخش است، افزود: طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت موظف است از طریق حمایت ‌های لازم از قبیل تأمین زمین مناسب و کاهش یا حذف بهای زمین از قیمت تمام شده مسکن، تأمین تسهیلات بانکی ارزان قیمت، اعمال معافیت ‌های مالیاتی و تأمین سایر نهاده‌ های مورد نیاز بخش مسکن در چهارچوب مفاد این قانون، گرداوری نظامات و مقررات ملی ساخت و ساز و اعمال نظارت بر تحقق آن ها و افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش تولید و عرضه مسکن با هدف تأمین مسکن برای فاقدین مسکن (جهت هر خانوار یک‌بار) با رعایت مقررات ملی ساختمان و الگوی مصرف مسکن و اصول شهرسازی و معماری اقدام کند؛ در حالی‌ که به این موضوع اصلا توجهی نمی‌گردد.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این که در شرایط فعلی نمی ‌توان مسکن ایجاد و اقشار جامعه را صاحبخانه کرد، تصریح کرد: در سال نود و یک با صد میلیون تومان، ده واحد مسکونی احداث میکردیم؛ این در حالی ا‌ست که با این پول، اکنون تنها قادر به احداث ۲ واحد هستیم؛ بنابراین دولت باید به فکر توانمندسازی بخش خصوصی و فعالان حوزه مسکن باشد.

قوانین مانع توسعه بخش مسکن

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این که قوانین مخل سازمان نظام مهندسی، مانعی برای توسعه بخش مسکن است، گفت: وظایف سازمان نظام مهندسی ارتقای دانش و پایه مهندسان، تعیین صلاحیت مهندسان و تعریف بسته خدمت برای مهندسان است و بنگاه پولی مالی نیست؛ ولی پس از گذشت بیست و شش سال هنوز قانون نظام مهندسی در جامعه درست اجرا نمی ‌شود و این موضوع سبب بروز حوادث کاری می‌گردد.

قوانین مخل سازمان نظام مهندسی، مانع توسعه بخش مسکن

برزگر با عنوان این که قانون پیش‌فروش یکی از موانع توسعه صنعت ساختمان است، اظهار داشت: مسکن باید بدست افرادی ساخت و ساز شود که صلاحیت داشته باشند.

موانع رونق تولید مسکن

به گفته برزگر، گرانی بیش از حد زمین و مصالح ساختمانی و هزینه های ثبتی از موانع رونق تولید در صنعت مسکن است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: هم‌چنین اخذ هزینه پروانه ساخت، پیش از آغاز پروژه و افزایش این هزینه با توجه به افزایش هزینه صدور پروانه ساختمان ناشی از افزایش ارزش معاملاتی اراضی و تعرفه عوارض محلی شهرداری، اخذ هزینه توسط سازمان‌های خدمات رسان پیش از آغاز پروژه برای خدماتی که در طول اجرای پروژه یا بعد از اتمام آن ارائه می‌گردد، افزایش مالیات نقل و انتقال در قانون جدید مالیات‌ های مستقیم ناشی از افزایش ارزش معاملاتی اراضی و املاک و علی‌الحساب شدن ماده هفتاد و هفت موضوع علی‌الحساب ده درصد ارزش اعیانی که قبلاً قطعی بوده است، ازجمله موانع رونق تولید در صنعت مسکن هستند.

برزگر با اشاره به راه‌کارهای برای برون رفت از مشکلات، متذکر گردید: بررسی الگوی کشورهای پیشرفته در بحث تامین مسکن اقشار آسیب پذیر نشان می ‌دهد که باید اعتبارات لازم و زمین مناسب تامین گردد و بسترهای تشویقی برای تولیدکنندگان مسکن ایجاد و موانع پیش روی آن ها برداشته شود.

منبع: صما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ مهر ۹۸
539 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0