8 گام برای بهبود وضعیت مسکن ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور

۸ گام برای بهبود وضعیت مسکن

فرج‌الله رجبی، ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور و نماینده مجلس اعتقاد دارد که تغییر در وزارت راه ‌و شهرسازی بهمراه یک تغییر رویکرد در بخش مسکن همراه بود. وی بر این باور است که در دوره قبلی وزارت‌خانه رویکرد حاکم بر عدم‌مداخله بود به ‌گونه‌ای که دولت از خود در بازار مسکن سلب مسئولیت می‌ کرد ولی در دوره جدید رویکرد وزیر بر تنظیم‌گری و توجه به این بخش به‌صورت فعال است.

کد خبر: 190921007 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ شهریور ۹۸ - ۵:۱۴ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، فرج‌الله رجبی، ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور و نماینده مجلس اعتقاد دارد که تغییر در وزارت راه ‌و شهرسازی بهمراه یک تغییر رویکرد در بخش مسکن همراه بود. وی بر این باور است که در دوره قبلی وزارت‌خانه رویکرد حاکم بر عدم‌مداخله بود به ‌گونه‌ای که دولت از خود در بازار مسکن سلب مسئولیت می‌ کرد ولی در دوره جدید رویکرد وزیر بر تنظیم‌گری و توجه به این بخش به‌صورت فعال است.

8 گام برای بهبود وضعیت مسکن

8 گام برای بهبود وضعیت مسکن

۸ گام برای بهبود  وضعیت مسکن

رجبی، تعامل با نهادهای فعال در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌ های مثبت وزیر کنونی می‌ داند. ولی تأکید دارد با اتکا به بخش نمی ‌توان تحول عظیمی رقم زد و لازم است مجموعه دولت برای بازار مسکن با یک‌دیگر هم‌جهت گردند.

شما در نظام‌مهندسی و مجلس حضور دارید این حضور می ‌تواند زاویه ورودی برای ارزیابی عملکرد وزارت راه و شهرسازی باشد. از این زاویه فکر می‌ کنید عملکرد وزارت راه ‌و شهرسازی در آستانه ورود به یک‌سالگی چگونه بوده است؟

به اعتقاد من مهم ‌ترین اتفاق در رویکرد کلان وزارت‌خانه رخ داد. در دوره پیشین، اعتقاد بر این بود که بخش مسکن تابع عرضه و تقاضا است و اعتقادی به مداخله نداشتند. از دیدگاه وزیر قبلی مداخله دولت هیچ کمکی به بازار مسکن نمی ‌کرد و حتی ممکن بود خود سبب‌ساز مشکلاتی جدیدی گردد. در دوره قبلی اعتقاد داشتند برای ثبات بازار مسکن باید در اقتصاد کلان ثبات برقرار باشد. ولی در دوره جدید رویکرد متفاوت شده است. وزیر جدید قائل به ایفای نقش فعال در بازار است و تلاش دارد از تغییر این ایفای نقش به بازار جهت دهد.

آیا این ایفای نقش می ‌تواند در ثبات قیمت مؤثر باشد؟

به جهت علامت ‌دهی بله.

نمونه‌ای را می‌ توانید مثال بزنید؟

شروع برنامه‌های وزارت راه‌وشهرسازی و کلنگ‌زنی احداث چهارصد هزار واحد مسکونی سیگنال مثبتی در بازار بوده است، این اقدام دولت در فضای عمومی و جو حاکم در بازار مسکن بی ‌تأثیر نبود و قشر مخاطب این برنامه را به صاحب‌خانه شدن امیدوار کرد. به‌ طور قطع اثر واقعی این اقدام کم کم در بازار نمایان می ‌گردد که دیدید شد و می‌ تواند تأثیر بیش تری در جهت آرامش و ثبات بازار داشته باشد.

نکته دیگر کارگردانی وزارت راه‌ و شهرسازی در این بخش است. کلیه دستگاه ‌های مربوطه باید به‌ صورت یکپارچه‌ روی تحقق برنامه احداث مسکن در قالب طرح اقدام ملی متمرکز باشند ولی دستگاه‌ های مختلف به‌ صورت جزیره‌ای اقدامات خود را در بخش مسکن انجام می ‌دادند ولی امروز تمام سازمان‌های دولتی، غیردولتی و نهادها بدنبال تحقق یک برنامه واحد هستند. مجموعه شواهد نشان می‌ دهد که افت قیمت مسکن در بازار مقطعی و موقتی نیست و این روند ادامه خواهد داشت.

شما طرح اقدام ملی را کافی می ‌دانید چون ظاهرا بر نقش مثبت آن تأکید دارید؟

من این طرح را شرط لازم می ‌دانم.

این طرح چه مقدار از نیاز مسکن ما را تأمین می ‌کند؟

طرح اقدام ملی مسکن قطعا از نظر انگیزه‌ای که در بازار مسکن ایجاد می‌ کند مثبت و مفید است.

شما فکر می‌ کنید تولید مسکن از طرف دولت بتواند بازار را سامان دهد؟

خیر؛ ولی کناره‌گیری کامل هم چاره کار نیست. در شرایط فعلی برای رفع مشکل کمبود مسکن، کشور نیاز به تولید سالانه، هشتصد هزار تا یک میلیون واحد مسکونی دارد، بنابراین تمرکز وزارت راه‌و‌شهرسازی باید در راستای تولید گسترده مسکن باشد. دولت در شرایط فعلی تمام تلاش خود را برای مسکن‌سازی انجام می ‌دهد، ولی این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دولت نباید بار تولید مسکن را خود بر دوش بکشد.

بخش خصوصی امروز از ظرفیت ‌های خیلی بالایی برای تولید انبوه مسکن برخوردار است، از این‌رو دولت می ‌تواند از پتانسیل‌ های مالی خارج از مجموعه خود برای افزایش تولید مسکن استفاده کند. شرایط فعلی بهترین موقعیت برای تولید مسکن در کشور است، زیرا امروز ظرفیت‌ های مالی، انگیزه‌بخش خصوصی و تقاضا برای خرید مسکن در کشور وجود دارد، ولی این مسئله نیازمند آن است که دولت به سازندگان و انبوه‌سازان برای انجام حمایت‌ های قانونی اطمینان دهد.

این اطمینان به چه شکل باشد؟

باید بتوانیم کاری کنیم که امید سازندگان بیش تر گردد، موانع را کاهش دهیم، با ایجاد یک سامانه ملی بین متقاضیان و سازندگان، ارتباط برقرار کنیم و تسهیلاتی مؤثر و تأثیرگذار، تعریف کنیم.

به نظرتان این امیدبخشی از کانال وزارت‌خانه قابل تحقق است؟

قطعا خیر، اگر من می ‌گویم وزارت‌خانه فعال‌شده به سهم دستگاه و بخش می‌ گویم و گرنه در حوزه‌هایی مثل تأمین مسکن باید به فراتر از وزارت راه ‌و شهرسازی فکر کرد و تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید وارد گود گردند، ولی تأکید می‌کنم وزارت راه‌وشهرسازی به سهم خود قدم برداشته است؛ طرح اقدام ملی مسکن به ‌عنوان محرک و قدم اول، خوب است و نشان می ‌دهد که دولت اهمیت موضوع مسکن را دریافته است و تلاش ویژه‌ای به حل مشکلات آن دارد ولی در بحث تأمین منابع باید بخش خصوصی را فعال کند و اطمینان را به بازار مسکن برگرداند.

۸ گام برای بهبود وضعیت مسکن

باید توجه داشت که این بحث فقط به تأمین مسکن و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا محدود نمی ‌شود بلکه سبب اشتغال‌آفرینی می گردد و یک بازار سرمایه‌گذاری خلق می ‌کند و سبب می‌شود که سرمایه به بازارهایی مثل ارز و سکه نرود. بعضی از کسانیکه وارد حوزه ارز شدند قدرت مالی چندانی نداشتند و اندوخته خود را از دست دادند. به ‌هر حال دولت در ارتباط با موضوع مسکن باید در جایگاه گرداوری راهبرد باشد.

در حوزه مسکن مهر عملکرد وزارت خانه را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

در دوره اخیر فارغ از داوری در مورد مسکن مهر سرعت و تکمیل طرح‌ها افزایش یافت؛ پیش‌بینی می‌گردد بسیاری از واحدهای که فاقد مشکل حقوقی هستند تا پایان سال تکمیل و تحویل گردد. مشکل طرح مسکن مهر، تعجیل بود. در واقع به این موضوع مهم توجه نشد که مسکن فقط یک کالبد فیزیکی نیست و به آب و برق و خدمات دیگری مانند مدرسه، مسجد، فرهنگسرا و فضای سبز هم نیاز دارد که بتواند حس پیوستگی اجتماعی را میان ساکنان ایجاد کند. در این دوره تلاش می‌ شود علاوه بر تکمیل واحدها برای این معضل نیز فکری گردد که این را هم می ‌توان از نکات مثبت دوره جدید یاد کرد. نکته‌ای که برآمده از تغییر رویکرد است.

یکی از چالش ‌های وزارت‌خانه در دوره قبل در حوزه نظام‌مهندسی بود در این دوره چالش ‌ها کمتر شده است؟

ارتباط بهتر شده است، در این دوره با وجود آنکه وزارت‌خانه تلاش خود برای اعمال وظائف حاکمیتی را دنبال کرده ولی توانسته با نظام‌مهندسی تعامل خوبی داشته باشد. در چند ماه گذشته بخصوص بعد از عید امسال این تعامل به بهترین وجه بوده است.

مصداق آن چه بوده است؟

برخی بخش‌نامه‌های وزارتی و شیوه‌نامه سازمان از نمونه ‌های این ارتباط است. در حوزه شیوه نگه‌داری وجوه ناظری، مسائلی مالی مربوط به مدیریت سازمان و… اتفاقات خوبی رخ داده است که به ‌دور از هرگونه هیجان‌زدگی این اتفاق‌ ها دنبال شده است. از همه مهم‌ تر تبصره دو ماده آیین‌نامه ماده سی و سوم نظام‌مهندسی بود اصلاح این بخش به ‌دور از  هرگونه جنجالی و براساس قانون انجام شد.

منبع:این نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ شهریور ۹۸
476 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0