تلاش برای تقویت حوزه اجرا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

تلاش برای تقویت حوزه اجرا

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، در حال حاضر تلاش این سازمان بر توجه و تقویت به حوزه اجرا است تا چالش‌‌ های موجود در این بخش برطرف گردند.

کد خبر: 190718003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۷ تیر ۹۸ - ۹:۲۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، در حال حاضر تلاش این سازمان بر توجه و تقویت به حوزه اجرا است تا چالش‌‌ های موجود در این بخش برطرف گردند.

تلاش برای تقویت حوزه اجرا

تلاش برای تقویت حوزه اجرا

برای تقویت حوزه اجرا  تلاش جدی وجود دارد.

سید کاظم مجابی، در جلسه با مدیرکل امورشهری استانداری توجه و تقویت حوزه اجرا را از مهم‌ترین رویکرد این سازمان عنوان و بیان داشت: بمنظور تقویت این حوزه شناسایی مجریان غیرواقعی در دستور کار قرار گرفته و راه‌کارهایی برای ارایه این خدمات پیش بینی شده است که خوشبختانه تغییر دیدگاه ‌‌ها و نگرش ‌ها را در این زمینه شاهد بودیم.
مجابی با عنوان اینکه اقدامات انجام شده در حوزه اجرا با دستاورد‌های خوب و بهینه شدن این خدمات همراه بود، گفت: هم‌زمان با پیاده سازی این سیاست در سازمان نظام مهندسی قزوین موضوع شناسنامه فنی و ملکی نیز در وزارت راه و شهرسازی مطرح گردید از این‌رو نهادینه سازی این سیاست را نیز در دستور کار قرار دادیم و اجرای آن را باجدیت پی‌گیری کردیم.
وی با اشاره به مزایای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: این شناسنامه می‌ تواند یکی از ابزار‌های مهم قیمت‌گذاری و معرفی کیفیت ساختمان باشد و طبق مکاتبات وزارت راه و شهرسازی با استان ‌ها، سازمان نظام مهندسی قزوین نیز در سال گذشته آمادگی خود را برای صدور این شناسنامه به استانداری و شهرداری اعلام کرد و امیدوار هستیم با هم‌افزایی سایر مسوولان این سیاست بطور کامل در استان پیاده‌سازی گردد.
وی با عنوان اینکه در حال حاضر شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تنها برای ساختمان‌های دارای مجری صادر می ‌گردد، ادامه داد: متاسفانه در استان قزوین تنها ساختمان ‌هایی که متراژ آن‌ها بیش از پانصد متر است داری مجریان‌ ذی صلاح هستند که طبق آمار سال نود و شش از پنج هزار پروژه اجرا شده در استان تنها پانصد مورد آن ‌ها دارای مجری بوده‌اند از این رو صدور شناسنامه فنی و ملکی برای بیش تر پروژه‌ها صورت نمی ‌گیرد.
رییس سازمان استان، با عنوان اینکه عدم حضور مجریان ذی صلاح در اغلب پروژه‌ها سبب شده قانون مقررات ملی ساختمان بطورکامل اجرایی نگردد، بیان داشت: بستر‌های لازم در سازمان مهیا است، تا در صورتیکه پروژه ای فاقد مجری باشد نیز برای آن شناسنامه فنی و ملکی صادر گردد؛ هم‌چنین در گذشته برای ساختمان ‌های بلند مرتبه و چندین واحدی نیز تنها یک شناسنامه صادر می‌ شد، اما از آن جایی که این شناسنامه باید در نقل و انتقال‌ها به کار برده شود از این رو مصوب شده به تعداد واحد‌ها شناسنامه صادر کردد و بهره بردار به ازای هر واحد از شناسنامه برخوردار باشد.
وی هم‌چنین گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان انتظار دارد با همراهی مسوولان سیاستی گرداوری گردد که شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ‌ها در نقل و انتقال‌ ها ضروری شود و در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.
از قانون صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در فرایند نقل و انتقال ‌ها حمایت می ‌کنیم
در ادامه این جلسه، مدیرکل امورشهری استانداری قزوین نیز در اظهاراتی با اشاره به موفقیت ‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین و پیشتازی آن نسبت به دیگر سازمان‌ های استان ‌ها، گفت: با توجه به تخصص و دانشی که در میان مسوولان و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد باید از این توانایی در انتخاب و کیفیت مصالح نیز ورود کنند تا کیفیت ساختمان‌ ها ارتقاء پیدا کند.

تلاش برای تقویت حوزه اجرا

صالحی با انتقاد نسبت به نما‌هایی که در ساختمان ‌ها به کار می‌ رود، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان می ‌تواند در جلوگیری از این امر نقش مهمی ایفاء کند و بهره برداران را از معایب این کار مطلع کنند.
وی با عنوان این که متاسفانه اغلب بهره برداران نسبت به ساختمان آگاهی و شناختی ندارند، گفت: صدور شناسنامه فنی و ملکی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان می ‌تواند در این زمینه بسیار اثربخش باشد، هم‌چنین از آن جایی که آسانسور در ساختمان ‌ها مشکلات و حوادث زیادی برجای گذاشته صدور شناسنامه به حل این موضوع نیز بسیار کمک می‌کند.
مدیرکل امورشهری استانداری قزوین با عنوان اینکه در بحث زمین لرزع در کشور با چالش ‌های زیادی مواجه بوده‌ایم، بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در این حوزه قدم‌های خوبی برداشته در سطح کشور نیز در این حوزه آثار خوبی برجای گذاشته‌ است.
وی اظهار داشت: در مجموعه شهرداری‌ ها آمادگی داریم سازوکار و ضابطه‌ های کارشناسانه و بخشنامه‌هایی تعریف کنیم که همه ‌شهرداری ‌ها به مقررارت ملی ساختمان و صدور شناسنامه ملکی الزام گردند. در مورد نیاز صدور شناسنامه فنی و ملکی با سازمان ثبت اسناد نیز جلساتی برگزار خواهیم کرد تا این فرآیند در نقل و انتقال‌ها ضروری گردد.
وی با عنوان این که ساختمان سرمایه ملی است و باید امنیت جانی و مالی بهره‌بردار در آن تامین باشد، گفت: در مجموعه شهرداری ‌ها از سازمان نظام مهندسی ساختمان حمایت خواهیم ‌کرد تا هر آن چه به نفع مردم است و مزایای بهره برداران ساختمان ‌ها را لحاظ می ‌کند، پیاده سازی گردد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ تیر ۹۸
910 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0