گفتگو با عامری، رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی به بهانه روز معمار گفتگو با عامری، رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی به بهانه روز معمار

گفتگو با عامری، رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی به بهانه روز معمار

گفتگو با عامری، رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی به بهانه روز معمار ، در مورد چالش ‌ها و فرصت ‌های حوزه ساختمان صورت گرفت. نخستین دغدغه جامعه مهندسی از جمله مهندسان معمار، نرخ خدمات مهندسی است

کد خبر: 010203002 تاریخ انتشار: شنبه ۳ اردیبهشت ۰۱ - ۴:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گفتگو با عامری، رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی به بهانه روز معمار ، در مورد چالش ‌ها و فرصت ‌های حوزه ساختمان صورت گرفت. نخستین دغدغه جامعه مهندسی از جمله مهندسان معمار، نرخ خدمات مهندسی است

گفتگو با عامری، رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی به بهانه روز معمار

گفتگو با عامری، رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی به بهانه روز معمار
به بهانه روز معمار با عامری رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی در مورد چالش ‌ها و فرصت ‌های حوزه ساختمان دقایقی هم کلام شدیم:
۱-دغدغه ‌های اصلی مهندسان معمار که عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند، چیست و برای برون‌رفت از این مشکلات و چالش ‌ها چه راه‌کارهایی را پیشنهاد می ‌دهید؟
در گام اول، باید اشاره کنم که قطعا نخستین دغدغه جامعه مهندسی از جمله مهندسان معمار، نرخ خدمات مهندسی است که هر ساله طبق عدد غیرواقعی هزینه تمام شده یک مترمربع ساختمان تعیین می‌ گردد که برطرف کردن این دغدغه اصلاح و گرداوری ویرایش جدید مبحث دوم (بعد از هفده سال) خواهد بود.
موضوع تخلفات ساختمانی و اجرای ساختمان ‌ها مغایر با نقشه ‌های مصوب یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه ‌های جامعه مهندسی از جمله طراحان معمار است. نقشه‏ هایی که صرفاً برای اخذ پروانه طراحی و ترسیم می ‌شوند و مالک قصد پیاده‌کردن آن را ندارد. متاسفانه بعضاً شاهد هستیم که هیچ‌گونه حساسیتی برای خلق یک اثر معماری در حوزه نظام مهندسی وجود ندارد و سبب نزول سطح جایگاه مهندسان سازمان می‏ شود. تعیین تکلیف کمیسیون ماده صد و رسیدن به راه‌کاری منطقی برای حذف موضوع تخلفات ساختمانی به ارتقاء خدمات مهندسی در تمامی حوزه‏ ها کمک شایانی می‏ کند.
تعیین مدت زمان مشخص و معین برای مسئولیت معمار در قبال ساختمانی که اجزا و مصالح آن دارای یک عمر مفیدند از دغدغه‏ های مشترک کلیه رشته ‌های مهندسی از جمله معماری است.
۲- با توجه به افزایش تعرفه خدمات مهندسی در سال جدید، تعرفه و حق‌الزحمه مهندسان معمار را در مقابل شرح خدمات مهندسان این رشته چه طور ارزیابی می ‌کنید؟
نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تعرفه خدمات مهندسی بودیم ولی باید بپذیریم که هم‌چنان با رقم دقیق و واقعی هنوز اختلاف معناداری دارد. از طرفی عدم تعیین تکلیف و وحدت رویه در مورد جدول توزیع تعرفه بین ۴ رشته اصلی در استان ‌ها، مشکلاتی را برای هیأت‌مدیره‏ ها به وجود می‏ آورد که لازم است شورای مرکزی به مسأله ورود کرده و آن را یک‌بار برای همیشه حل و فصل کند.
۳- وضعیت بیمه مهندسان چگونه است؟
در پیش‏نویس اصلاح قانون نظام مهندسی و در ماده بیست و هشتم آن، بیمه مهندسان در قانون پیش‏بینی شده‏ است. بزرگ‌ترین مشکلات بر سر راه این مسأله، تعیین زیرساخت‏های قانونی آن توسط سازمان تأمین اجتماعی و هم‌چنین تعیین محل پرداخت سهم سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه مهندسانی است که رابطه کارفرمایی و کارگری با سازمان نظام مهندسی ندارند. ان شاا… در آینده نه چندان دور با تلاش رئیس سازمان این مشکل مرتفع خواهد شد و شاهد اجرایی شدن بیمه مهندسان عضو سازمان باشیم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی
.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اردیبهشت ۰۱
494 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0