البرز، انبارِ رهاشدهای از جمعیت است
در حالی که رقم استاندارد برای حاشیهنشینی باید در کشورهای متعدد عالم بین شش تا هشت درصد باشد , استان ما متاسفانه رقم 25 تا 30 درصد را هم تجربه نموده است که نشان می دهد حاشیه در حالِ غلبه بر بطنِ شهر است.
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،ساخت و ساز در کرج به عنوانِ یکی کلانشهرهای مرزو بوم , سالهاست روندی افزایشی را میپیماید که از زمانِ تاسیسِ البرز هم تحت عنوان راءس استان این پروسه مضاعف شدت گرفته است و با توجه به ترافیک بالا شاهد اجرای پروژههایی هستیم که هدفشان کاستن از خلل ها شهروندان است البته کافی نبودن مطالعات پیش از اجرا سبب ساز شده که بعضی پروژهها , تنها هزینه و زمانِ اضافی به شهر اجبار نمایند و در کار باری از دوش شهر برداشته نشود . از طرفی بیاعتنایی به مردمان در جریان احداث پروژههای شهری , آنهارا به نوعی از تصمیمگیری در سرنوشت شهر و حرکت در مسیر تعالی و دستیابی به لقبِ «شهروند» باز می دارد . البرز، انبارِ رهاشدهای از جمعیت است
البرز، انبارِ رهاشدهای از جمعیت است
در این خصوص با مهندس هوشنگ کاتب ; نایب رئیس دوم اداره نظام مهندسی ساختمان البرز به مذاکره نشستیم تا علاوه بر بررسی اجمالی بعضی پروژههای شهری در کرج , به تعریفی درست از شهروند بودن برسیم .
نظرتان درخصوص پروژههای شهری در سطح کلان که در اکثری از شهرهای بزرگ مملکت هم همگانی شدهاست و متاسفانه به نظر میرسد مطالعات کاملی پیش از اجرا در آنها صورت نمیگیرد , چیست؟
مدتیست این روش نه صرفا در کرج بلکه در بخش اعظمی از شهرها باب شده که هر مسئولی بایستی حتما یک پروژهی بزرگ انجام دهد , نمونهاش بلوار دانشآموز کرج است که به زعم اینجانب , دهنکجی به بعضی قوانین شهرسازی است . متاسفانه رویهای که در مملکت پیش گرفته شده , بتُنیزه کردنِ شهر بدونِ هنر , کارایی خاص و توجیهِ عقلایی است .
مدتی که در غرب درس میخواندم متوجهِ این مسئله شدم که آن ها در اجرای طرحها بدین مقوله توجه دارند که همهی اقدامات همپوشانی داشته باشد . در حالتیکه که در میهن ما , صرفا به اقداماتِ مقطعی اعتنا می گردد بدونِ اینکه جوانبِ فعالیت مدِ نظر قرار گیرد . این قضیه سبب ساز می شود , طرحِ اجرایی صرفا در زمان زمانِ کم و مقطعِ کوچکی مثمر ثمر باشد و فقط هزینه به شهر تحمیل نماید و کارآیی حتمی که هدفِ اول و آخری هر برنامه ای است , در آن مغفول بماند . نمونهی این مورد ها را در کرج فراوان مشاهده میکنید ; تقاطعهایی که به منظورِ کاهشِ ترافیک , طراحی , احداث و اجرا می گردد ولی اصولا فقط ترافیک را مقداری عقب میاندازد و از چهارراهی به چهارراهِ دیگر منتقل مینماید .
پیشنهادِ شما برای اجرای بهتر طرحهای شهری به خصوص در باب کاهش ترافیک بالای البرز چیست؟
بایستی پیش از اجرا , سیاستِ کلاننگرانهتری داشته باشیم . استان البرز جمعیتِ بالایی داراست که روز به روز نیز افزایش می یابد . این مورد به حاشیهنشینی هم دامن می زند . در حالی که رقم استاندارد برای حاشیهنشینی می بایست در کشورهای گوناگون دنیا بین شش عدد هشت درصد باشد , استان ما متاسفانه رقم ۲۵ تا ۳۰ درصد را هم تجربه نموده است که نشان می دهد لبه در حالِ غلبه بر بطنِ شهر است و این مسئله معضلی کلیدی پدید آورده است . به این ترتیب دقت به بعضی مسائلِ شهری که در آینده با توجه به ارتقا جمعیت , مشکلزا خواهد بود , اضطراری است و دراین فی مابین نباید مسائلِ ترافیکی و شهرسازی را صرفا از منظرِ گزینش محلی برای اشتغالزایی شهرسازان در طرحهای شهری نگاه کرد که دیدگاهی بس سخیف است . تخصصِ شهرسازی به دلیلِ جامع بودن به خصوص راجعبه مساله انسانی , یک کدام از ضروریاتِ شهرهای روز جاری است .
به طورِ حتم , پروژههای بزرگ شهری در البرز , حرکتهای مثبتی در سمت و سوی تعالی , بهبود و مدرنیزه کردن شهر خواهد بود البته سوال اینجاست که به مسائلِ انسانی نیز توجهی شده است؟ آیا فقط شیب استاندارد و پل دلخواه و مسائلِ کالبدی مورد علاقه مسئولان بوده است؟ به عنوان مثال در پروژهی تقاطع عرصه سپاه یا این که بقیه تقاطعها به رعایت ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪي و مسائلِ انسانی , مسیرِ جایگزین و بحثهای مرتبط با سیما و منظر شهری که حق طبیعیِ مردم است اعتنا شده است؟ جواب بهاین پرسشها بخش اعظمی از موارد را واضح خواهد کرد.
منبع: پیام آشنا البرز
مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی
برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.
مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.