تمرکز بر تولید محصولات جدید سیمانی و افزایش تلاشها در رفع نیازهای سیمانی کشور
كاربرد سیمان از زیربناهای حمل ونقل مانند راه، بندر، فرودگاه و ریل تا مباحث ساختمانی و صنایع مربوط به آب، سد و مصارف صنعتی كاربردهای زیادی دارد. این نكته بزرگی است كه محصولات مختلف با پایه سیمان مانند ملاتهای خشك، انواع پلاستر با تركیب پلیمری چقدر در كشور ترویج یافته است. در حالی که نظام توزیع و بازرگانی در سیمان از اهمیت ویژهای برخوردار است، صنعت سیمان کشور در این دو مورد با مشکل اساسی مواجه است. همچنین از تعریف چشمانداز دستیابی به ۱۲۰ میلیون تن تولید سیمان در افق ۱۴۰۴ بدون در نظر گرفتن نظام بازرگانی و اقتصادی برای آن انتقاد کرد.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه بدون در نظر گرفتن نظام بازرگانی و اقتصادی چشمانداز دستیابی به ۱۲۰ میلیون تن تولید سیمان در افق ۱۴۰۴ منطقی نیست، تصریح کرد: شاید فعالان بخش سیمان کشور از مسئولان توقع افزایش تقاضا داشته باشند اما در مقابل، انجمن به عنوان عرضه کننده باید بر بازیابی یا مارکتینگ و تغییر رفتار مصرف کننده، نظام عرضه، تقاضا و توزیع کار کند.
مطرح شدن طرح و اجرای رویههای بتنی در همایش توسعه
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی در همایش توسعه، طرح و اجرای رویههای بتنی ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت آیتاله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: قاعدتا صحبت پیرامون صنعت سیمان از منظرهای مختلفی همچون فناوری، اقتصاد و مسایل زیستمحیطی صورت میگیرد. وی افزود: كاربرد سیمان از زیربناهای حمل ونقل مانند راه، بندر، فرودگاه و ریل تا مباحث ساختمانی و صنایع مربوط به آب، سد و مصارف صنعتی كاربردهای زیادی دارد.
وزیر راه وشهرسازی ضمن اشاره به كاربردهای متعدد سیمان در زندگی مدرن، گفت: امروزه این ماده درگیر تحول و تغییرات گستردهای در نحوه بهرهبرداری و مصرف است و در بخش تنوع محصولات و مصرف از تنوع زیادی برخوردار است.
آخوندی تصریح كرد: آنطور كه باید و شاید در مورد تنوع محصولات و مصارف گام بر نداشتهایم و فقط به چند ماده اولیه و چند نوع سیمان اكتفا كردهایم. وی با اشاره به مسائلی كه برای افزایش تولید سیمان در دهه ۸۰ در زمان رویكرد دولت مطرح كرده بود خاطرنشان كرد: در اواسط راه مشخص بود به زودی با بحران مواجه خواهیم شد و در چند مورد و مقطع زمانی بر این مسئله تاكید داشتم كه باید به عنوان تنوع محصول در زمینه سیمان چارهای اندیشیده شود.
این مقام مسئول با اشاره به تولید ۱۲۰ نوع محصول از سیمان در كارخانههای اروپایی و كانادایی بیان کرد: این نكته بزرگی است كه محصولات مختلف با پایه سیمان مانند ملاتهای خشك، انواع پلاستر با تركیب پلیمری چقدر در كشور ترویج یافته است. و در ادامه، ضمن اشاره به محصولات چسبی و تنوع محصولات سیمانی در جهان گفت: این در حالی است که همچنان در ایران بخش اعظم مصرف سیمان در کشور به صورت مستقیم شکل میگیرد و مردم کمتر به محصولات مختلف سیمانی دسترسی دارند و برای تهیه پلاستر و ملات خشک با مشکل روبرو هستند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شاید فعالان بخش سیمان کشور از مسئولان توقع افزایش تقاضا داشته باشند اما در مقابل انجمن به عنوان عرضه کننده باید بر بازیابی یا مارکتینگ و تغییر رفتار مصرف کننده کار کند. زیرا بازار سیمان کشور با توجه به اینکه سیمان قیمت لازم را ندارد میتواند از ملاتهای تولید شده به روش حوضچهای استفاده کند و تولیدکنندگان نیز باید به دنبال تولید محصولات سیمانی گام بردارند، اگرچه تولید این محصولات نسبت به سیمان زمانبر است.
ضرورت توجه به نظام توزیع و بازرگانی در صنعت سیمان
وی اذعان کرد: در حالی که نظام توزیع و بازرگانی در سیمان از اهمیت ویژهای برخوردار است، صنعت سیمان کشور در این دو مورد با مشکل اساسی مواجه است.
آخوندی به پیچیدگی مشکلات سیمان در کشور اشاره و بیان کرد: مشکلات این حوزه با فشار از جانب تولیدکننده و حاکمیت برطرف نخواهد شد و باید این کالا در نظام بازرگانی دیده شود.
وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از تعریف چشمانداز دستیابی به ۱۲۰ میلیون تن تولید سیمان در افق ۱۴۰۴ بدون در نظر گرفتن نظام بازرگانی و اقتصادی برای آن گفت: در حالیکه حدود ۴۰ درصد تولید سیمان مازاد در کشور وجود دارد، چطور میتواند ۵۰ درصد به تولیدات سیمان اضافه شود؟ به همین خاطر جای تردید و سوال وجود دارد. بنابراین باید تولید این محصول در نظام عرضه و تقاضا و بازار اقتصادی دیده شود.
این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه تصریح کرد: فقدان بازاریابی و مارکتینگ فقط مربوط به صنعت سیمان نیست و به تمام صنایع کشور باز میگردد. از این رو هر کالایی بدون منطق اقتصادی به طور قطع با مشکل مواجه خواهد شد.
وی افزود: قبل از خصوصیسازی باید منطق بازرگانی حاکم شود زیرا با اعمال فشار، تولید با شکست مواجه و موجب هزینه برای کشور خواهد شد. آخوندی تاکید کرد: بازار مصرف داخل و خارج، چگونگی ایجاد مصرف جدید، تغییر رفتار مصرف کنندگان، محصولات جایگزین و قیمت تمام شده باید مورد توجه قرار گیرد و در نظام عرضه و تقاضا ارزیابی شود.
آخوندی ضمن اشتباه خواندن رویه دریافت یارانه از سوی تمام نهادها برای تولید سیمان یادآور شد: به طور مثال برای تولید یک میلیون تن سیمان حدود ۱۰۰ متر مکعب با قیمت جهانی ۱۳ دلار گاز مصرف میشود در حالی که تولیدکنندگان سیمان در داخل کشور ۱۱هزار تومان در ازای آن پرداخت میکنند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود بر حمایت همه جانبه از صنعت سیمان کشور تاکید کرد و گفت: باید این حمایت بدون بر هم زدن نظام بندرداری و سایر بخشهای کشور و تحت منطق بازرگانی صورت گیرد. زیرا بدون در نظر گرفتن منطق بازرگانی هیچ مشکلی رفع نخواهد شد.
حمایت وزارت راه و شهرسازی از صنعت سیمان در صنعت راه
وی با بیان اینکه «وزارت راه و شهرسازی هم اکنون بیشترین حمایت در حوزههای مربوط راه و ساختمان از صنعت سیمان را دارد» گفت: رویه جادهها، تراورسهای راهآهن و باند فرودگاهها همه به سمت بتنی شدن حرکت میکنند و بخشی از آنها تا این لحظه بتنی شده است.
این عضو کابینه دولت همچنین، دلایل خود را برای سیاست استفاده از بتن در زیرساختهای حملونقل و ساختمان بیان اینگونه بیان کرد: این تصمیم به خاطر آینده کشور با هدف ایجاد ارزش افزوده، افزایش طول عمر و هزینه نگهداری پایین اتخاذ شده است. از این رو بخشی از آزادراه تهران شمال با رویه بتنی ساخته میشود و در نظر داریم ۱۰ درصد رویه راههای کشور به رویه بتنی تغییر کنند. همچنین باند فرودگاه مهرآباد بعد از ۴۰ سال به رویه بتنی مجهز شد و تراورسهای راهآهن به سمت بتنی شدن هستند.
آخوندی با اشاره به نقش سیمان در صنعت ساختمان تاکید کرد: در این حوزه نیز باید سهم ساختمانهای بتنی نسبت به فولادی هر روز افزایش یابد، زیرا فولاد از ظرفیت صادرات برخوردار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشکالات مکانیابی و توزیع کالا در کشورعنوان کرد: آنچه میتواند صنعت سیمان را پایدار نگهدارد رویکرد بازرگانی است و این مساله در نظام توزیع نیز تاثیر قابل توجهی دارد. به طور مثال در حالی که صنایع فولاد ایران باید در کنار دریا استقرار یابد، در دل کویر جای گرفته است و سیاستمداری که یارانه دهد، محل آن را نیز مشخص میکند.
از ما درخواست غیر بازرگانی نداشته باشید
آخوندی با بیان اینکه «از صنعت سیمان از صدر تا ذیل حمایت میکنیم» گفت: فقط از ما درخواست غیربازرگانی نداشته باشید، زیرا حاضر نیستیم خارج از منطق بازرگانی، از آن حمایت کنیم. چون حمایت لزران و پر افت و خیزی خواهد خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه از مذاکره با سازمان برنامه و بودجه برای راهاندازی سیستم خرید اعتباری سیمان خبر داد و گقت: خرید سیمان در این روش با اسناد اعتباری﴿LC﴾ داخلی انجام میشود و هم اکنون بانک مسکن برای فعال کردن آن در راستای افزایش مصرف سیمان وارد عمل شده است.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام اینکه « حاضر نیستم وعده ای بدهم که غیرقابل اجرا باشد» یادآور شد: چه بخواهیم یا نخواهیم شرایط اقتصادی به ما دیکته میکند که از قوانین و نظام بارگانی تبعیت کنیم تا این دوران فراز و نشیب طی شود و به یک تعادل در عرضه و تقاضا در سیمان دست یابیم.
مطرح شدن طرح و اجرای رویههای بتنی در همایش توسعه
منبع:روابط عمومی شورای مرکزی