جزئیات میزگرد

جزئیات میزگرد منطقه‌ای دفتر مقررات ملی ساختمان و دفاتر سازمان نظام‌مهندسی

اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات ساختمان/ در نظر گرفتن روشها و سیاستهای مختلف برای بالارفتن سطح مهندسی/ ایجاد بستر هم فکری و انسجام در راستای بالارفتن سطح خدمات مهندسی ساختمان در کشور

کد خبر: 10887 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶ - ۴:۵۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات ساختمان/ در نظر گرفتن روشها و سیاستهای مختلف برای بالارفتن سطح مهندسی/ ایجاد بستر هم فکری و انسجام در راستای بالارفتن سطح خدمات مهندسی ساختمان در کشور جزئیات میزگرد منطقه‌ای دفتر مقررات ملی ساختمان و دفاتر سازمان

جزئیات میزگرد منطقه‌ای دفتر مقررات ملی ساختمان و دفاتر سازمان

جزئیات میزگرد منطقه‌ای دفتر مقررات ملی ساختمان و دفاتر سازمان

جزئیات میزگرد منطقه‌ای دفتر مقررات ملی ساختمان و دفاتر سازمان

نخستین میزگرد منطقه‌ای هم‌اندیشی دفتر مقررات ملی ساختمان و دفاتر سازمان نظام‌مهندسی با حضور مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در ادارات کل راه و شهرسازی کشور در مشهد مقدس برگزار گردید.

با توجه به گستردگی دفاتر نظام‌مهندسی در سی و یک اداره کل راه و شهرسازی در کل کشور، دفتر مقررات ملی ساختمان با هم کاری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور تقسیم‌بندیهایی را برای دفاتر نظام‌مهندسی استانهای کشور در چند منطقه انجام داده است.

میزگرد هم‌اندیشی امروز بعنوان نخستین میزگرد هم‌اندیشی در منطقه سه کشور به مرکزیت خراسان رضوی و در مشهد مقدس با حضور رئیسان دفاتر نظام‌مهندسی و مدیر مسکن و ساختمان ادارات کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، سمنان، گلستان و یزد برگزار گردید.

لازم به ذکر است ا، در این میزگرد حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و  تشکلهای حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی و جمعی از مدیرها و مسئولین مربوطه نیز حضور داشتند.

گفتنی است، در این میزگرد مدیران و مسئولین و متخصصین با تبادل نظرات و تجربه های خود در حوزه رعایت مقررات ملی ساختمان و اعمال نظارت و کنترلهای لازم بر رعایت این مقررات، دستاوردهای جدید را به اشتراک گذاشتند.

منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در این میزگرد بیان داشت: امروز در مشهد اولین میزگرد منطقه‌ای کشور در دفتر توسعه مهندسی ساختمان و مدیرهای نظام‌مهندسی کشور را داریم که شامل شش استان شرقی و مرکزی کشور میشود.

شیبانی با اشاره به اعمال تقسیمات کشوری در زمینه دفاتر نظام‌مهندسی در ادارات کل راه و شهرسازی استانها، گفت: طبق تصمیم دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی کشور مقرر شد که کشور بمناطقی در حوزه دفاتر نظام‌مهندسی ساختمان تقسیم گردد که به پنج منطقه تقسیم شد.

وی اظهار داشت: طبق این برنامه‌ریزی، نشستهای ادواری و ارتباطات مستمر و مؤثر بیش تر از گذشته میان دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت خانه با دفاتر نظام‌مهندسی و مدیریتهای مسکن و ساختمان ادارات کل برقرار گردد.

شیبانی با بیان این که مناطق تعریف شده در چارت جدید میتوانند باعث ارتباط بیشتر و بهتر استانها با وزارت خانه شوند، ادامه داد: زحمات زیادی برای برنامه‌ریزی و بثمر نشستن طرح تقسیم‌بندیهای جدید کشور کشیده شد و امروز با برگزاری نخستین جلسه در مشهد مقدس شاهد بثمر نشستن این زحمات هستیم.

مدیر کل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکل های حرفه ای از اعمال اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات ملی ساختمان خبر داد و افزود: این اصلاحات شامل اصلاح قوانین و مقررات ساختمان، بالارفتن و بهبود ضوابط اجرایی و شیوه‌نامه‌ها و ضوابط موجود در زمینه ایمنی ساختمان میشود.

شیبانی اصل با اعلام این که امسال عمده انرژی ما باید برسیدگی به اخلاق مهندسی و سامان دهی این موضوع معطوف گردد عنوان کرد: متأسفانه اخلاق حرفه‌ای مهندسی بسیار آسیب‌دیده و تمامی نمایندگیها و دفاتر نظام‌مهندسی باید به این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشند، باید همه تلاش نماییم این مسئله بهبود پیدا کند، همه اعضای جامعه مهندسی کشور از این موضوع ناراحت‌ هستند و ما در راستای برطرف کردن این مشکل در سال نودوشش تلاش ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی از اعمال تحولات اساسی و بالارفتن سطح دانش و کارایی مهندسین در سال نودوشش خبر داد و تاکید کرد: در این راستا روشها و سیاستهای مختلفی در نظر گرفته‌ایم که از جمله میتوان به بحث کارآفرینی اشاره نمود.

این مقام مسئول با تأکید بر این که حمایت هدایت و نظارت از وظایف اصلی دفاتر نظام‌مهندسی است، تصریح کرد: امروز زمان آن رسیده که مهندسین با تعهد کامل و دانش کافی و تسلط تمام، مسئولیت امضایی که در پروژههای عمرانی میزنند را قبول نموده و با اطمینان تمام از تخلفات جلوگیری نمایند.

وی از برگزاری بیش از صد جلسه با دفاتر و گروههای مهندسی سراسر کشور طی سال گذشته خبر داد وتصریح کرد: این جلسه ها خوشبختانه در سال گذشته بازدهی نسبتاً خوبی داشت ولی امسال با اصلاحاتی که در قوانین و مقررات در نظر گرفته‌ایم درصدد اعمال تحولات در زمینه اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان هستیم.

ایشان با اشاره به گرداوری شیوه‌نامه نظام پیشنهاد‌های نظام‌مهندسی ساختمان، گفت: برخی از بی‌اخلاقیها در جامعه مهندسی ساختمان بدلیل عدم وجود نظام پیشنهاد‌هایی است که در آیین‌نامه مشخص شده اما شیوه‌نامه‌ای برای آن وجود نداشت که آنرا هم گرداوری کرده‌ایم و امیدواریم امسال اجرا گردد تا شاهد تأثیرات آن در جامعه مهندسی و بالارفتن سطح خدمات مهندسی ساختمان کشور باشیم.

هم چنین حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: تمام تلاش ما در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این است که بتوانیم کاری منسجم و هم فکری دقیقی را انجام دهیم تا کل کشور از این انسجام بهره‌مند گردند و مجموعه مهندسی بتواند بهترین فعالیت را طبق این انسجام داشته باشد.

مانی فر ادامه داد: سی و یک استان فعالیتهای دفاتر نظام‌مهندسی را در سطح کشور انجام میدهند و حتی اگر هر کدام از این دفاتر ماهانه یک تجربه جدید داشته باشند عملاً ما در ماه بیش از سی تجربه و دستاورد جدید در حوزه بازدهی بیش تر عمل کرد مهندسین ساختمان در کشور خواهیم داشت و بنظر من اگر میخواهیم در این حوزه موفقتر باشیم باید داشته‌های خود و دستاوردهای جدید را با هم به اشتراک بگذاریم. هدف کلی از این جلسات هم انسجام‌بخشی کلی است.

وی تصریح کرد: این نشستهای هم‌اندیشی بهترین راه برای بهره‌برداری از پتانسیل کشور و تجارب استانها که در این حوزه تجربه‌های متفاوت و مفیدی دارند، است چرا که هر استان حداقل یک تجربه متفاوت دارد و اگر همین تجربیات یکی گردد و در جایی به هم منتقل گردد، میتواند بهترین راه برای بالارفتن سطح علم و داشته‌های مهندسی گردد.

مانی فر با بیان این که در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تلاش ما این است که دفاتر نظام‌مهندسی در ادارات کل راه و شهرسازی استانها بر روی اجرای هر کدام از تجربیات جدید سایر استانها متمرکز شوند، اظهار داشت: در راستای همین هدف دبیرخانه‌هایی از همایشهای مرتبط با علوم مهندسی ساختمان دربیشتر استانهای کشور طی چند سال اخیر راه‌اندازی گردیده که همین دبیرخانه‌ها نیز میتوانند هر کدام در نشر و اعلام روی کردها و تجربیات جدید مؤثر باشند.

این مقام با اعلام این که بدنبال تجدیدنظر و اعمال اصلاحاتی در دستورالعملهای بخش نظارت و آموزش هستیم، گفت: این امور حتماً باید با مشارکت و هم فکری استانها انجام شود، پیش‌نویس اولیه طرح تحول آموزش تهیه شده و بمحض این که به جمع‌بندی و اشتراکات لازم برسیم برای دفاتر کل کشور نیز ارسال خواهد گردید.

مانی فر حضور در بافتهای تاریخی و با ارزش را از دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی نام برد و بیان داشت: بخشی از جامعه که میتواند بر این خواسته تأثیر مستقیم بگذارد جامعه مهندسانی هستند که بر روی بافتهای ناکارآمد، فرسوده و تاریخی شهری فعالیت میکنند و باید در این راستا از تجربیات این گروه بیش ترین استفاده را ببریم.

وی یکی از مشکلات عمده حوزه آموزش مهندسین ساختمان را نبود محتوا و متد آموزشی یک پارچه و متحد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ما تا امروز به یک محتوای آموزشی یک پارچه نرسیده‌ایم و اگر بعنوان مثال شصت استاد در دفاتر نظام‌مهندسی کشور داشته باشیم، مهندسین با شصت متد آموزشی متفاوت آموزش میبینند.

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی ایجاد بانک اطلاعات یک پارچه ساختمان را از دیگر اهداف دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی نام برد و تاکید کرد: در این راستا هم در حال تنظیم مدیریت اطلاعات ساختمان هستیم و درصددیم این مسئله را در سراسر کشور اجرایی نماییم که البته مقدمه و زمینه اصلی اجرای این موضوع داشتن اطلاعات کافی از تمام کشور است و در این راستا مراکز و همه دفاتر نظام‌مهندسی کشور باید هم کاری کافی را داشته باشند.

وی از برنامه‌ریزی برگزاری چهار گردهمایی مربوط به ساختمان برای چهار استان کشور در چهار موضوع متفاوت در سال جاری خبر داد و افزود: امیدواریم با برگزاری این گردهمایی ها خروجی مورد نظر و مفیدی داشته باشیم تا جامعه مهندسی کشور با اجرای این دستاوردها بسطحی بالاتر از نظر علمی و عملی نائل شود.

مانی فر با تأکید بر این که باید ملاک عمل کرد و مدیریت در تمامی بخشهای نظام‌مهندسی، قانون و تمکین بمقررات ملی ساختمان و قوانین نظام‌مهندسی باشد، عنوان داشت: ما باید بگونه‌ای عمل نماییم که همه نظام‌مهندسی را مرجع رسیدگی و اطلاع از قواعد و قوانین ساختمانی و ساخت و ساز بدانند.

منبع: مازندشورا

 

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اردیبهشت ۹۶
1099 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0