مدیرکل مدیریت بحران استان قم خبر داد:

نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی جدی برای محیط زیست/برگزاری گردهمایی بحران دریاچه نمک در استان قم

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با تاکید بر ضرورت توجه جدی مسئولین و نماینده های مجلس شورای اسلامی بمعضل خشک شدن دریاچه نمک قم بیان کرد: تبدیل ریزگردهای خاکی بریزگردهای نمکی، محیط زیست و سلامت ساکنین مناطق مرکزی کشور را بشدت تهدید میکند.

کد خبر: 10810 تاریخ انتشار: شنبه ۲ اردیبهشت ۹۶ - ۶:۲۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، مدیرکل مدیریت بحران استان قم با تاکید بر ضرورت توجه جدی مسئولین و نماینده های مجلس شورای اسلامی بمعضل خشک شدن دریاچه نمک قم بیان کرد: تبدیل ریزگردهای خاکی بریزگردهای نمکی، محیط زیست و سلامت ساکنین مناطق مرکزی کشور را بشدت تهدید میکند.نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی جدی برای محیط زیست

نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی جدی برای محیط زیست

نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی جدی برای محیط زیست

نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی جدی برای محیط زیست

محسن اوروجی روز شنبه در میزگرد خبری «گردهمایی بحران دریاچه نمک و ریزگردها در حوزه مرکزی ایران» با بیان اینکه احیای دریاچه نمک قم فرصتهای سرمایه گذاری خوبی را در استان فراهم میکند، گفت: مساحت حوضه آبریز دریاچه نمک حدود نه میلیون هکتار است که بیست و شش درصد جمعیت کشور در این حوضه زندگی میکنند و حدودهشتصد و بیست و هفت هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیز در این حوضه قرار دارد.

اوروجی اظهار داشت: با توجه بگسترش ریزگردهای خاکی در قم و امکان نفوذ آن به استانهای هم جوار، در صورتیکه برای رفع بحران دریاچه نمک اقدامی صورت نگیرد، در آینده بدلیل تبدیل ریزگردهای خاکی بریزگردهای نمکی علاوه بر مشکل محیط زیست با انواع بیماریها نیز مواجه میشویم که هزینه این بحران چندین برابر خواهد گردید.

ایشان با بیان اینکه طبق مطالعات صدوپنج هزار هکتار از اراضی قم بعنوان منشاء تولید ریزگرد شناسایی شده است، ادامه داد: هر چند اقدامهایی در این زمینه انجام شده اما باید بعد از برگزاری گردهمایی مذکور، به مسائل ریزگرها علمیتر پرداخته گردد.

وی هم چنین با اشاره به ورود سالانه هفده میلیون متر مکعب آب فراشور از دریاچه نمک بدشت قم بر اثر قطع حق آبه های زیست محیطی عنوان کرئ: بهمین علت حوزه مدیریت بحران استانداری استان قم بر آن شد تا در این زمینه، «گردهمایی بحران دریاچه نمک و ریزگردها در حوزه مرکزی ایران» را طی روزهای ۴شنبه و ۵شنبه هفته جاری در دانشگاه قم برگزار نماید.

این مقام خاطرنشان کرد: این گردهمایی با هم کاری نهادهای مختلفی مانند اداره کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آب خیزداری، سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم، سازمان برنامه و بودجه، شرکت آب منطقه ای، مرکز بهداشت، مرکز تحقیقات کشاورزی و هم چنین موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران و با حضور اساتید دانشگاههای قم و استانهای هم جوار و مسئولین کشوری و استانی ترتیب می یابد.

اوروجی، اتخاذ تدابیر و راه کارهای لازم و هم چنین تطبیق علم و عمل برای حل این بحران و پیش گیری از بروز حادثه زیست محیطی در مرکز کشور را مهم ترین هدف این گردهمایی عنوان کردو افزود: بر اساس مطالعه ای که از سوی سازمان زمین شناسی ایران در تابستان نودوپنج انجام شد، قم مستعدترین استان کشور بلحاظ تولید گرد و غبار است و در بین سی استان حوضه آبخیز دریاچه نمک یکی از بحرانیترین حوضه های آبخیز کشور بشمار می آید.

او بااشاره به نابود شدن تالابهای غنی موجود در استان قم و تبدیل شدن آن ها به بیابان و وارد شدن خسارتهای فراوان به بخش کشاورزی بدلیل وضعیت فعلی دریاچه نمک، تصریح کرد: علاوه بر این معضلات زیست محیطی، بحران دریاچه نمک هوای قم را دو درجه گرمتر نموده و موجب نفوذ ریزگردها و تغییر الگوی بارش در مرکز کشور نیز شده است.

وی هم چنین با اشاره به تبعات اجتماعی پدیده مذکور، نابودی یازده روستای هم جوار این دریاچه را از جمله این تبعات عنوان کرد و اظهار داشت: خالی شدن این روستاها از سکنه و مهاجرت بی رویه ساکنین به شهرها و بروز معضلهایی هم چون حاشیه نشینی را در پی داشته است.

مدیر کل مدیریت بحران قم با تاکید بر اینکه معضل دریاچه نمک قم بمراتب حادتر از دریاچه ارومیه است، یادآورشد: دریاچه نمک قم بر خلاف دریاچه ارومیه چون از نظر جغرافیایی در مکانی واقع شده که رفت و آمد انسانی در آن بندرت انجام میشود، کم تر در معرض دید مردم قرار دارد، از اینرو حساسیتی که در خصوص دریاچه ارومیه وجود دارد در مورد این دریاچه وجود ندارد، اما باید نسبت به آن توجه خاصی صورت پذیرد تا از بروز خسارتی بزرگ در نواحی مرکزی کشور جلوگیری گردد.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل ۳ استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگ ترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود دویست هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی بی نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

این دریاچه که در دهه های گذشته توسط رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قم رود و قره چای کاملا پرآب بوده است، درحال حاضر با قطع حق آبه ها، خشک سالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که موجب پیش روی آبهای فراشور در سفره های زیرزمینی بسمت دشتها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانونهای فعال القای ریزگردها در منطقه تبدیل گردیده است.

منبع: خبرگذاری جمهوری اسلامی

 

آخرین ویرایش نشریه ۱۱۰

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ اردیبهشت ۹۶
1531 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0