افتتاح راه‌آهن شیراز

انتخابات و پروژه‌های عمرانی

افتتاح راه‌آهن شیراز را همه بخاطر دارند. نه از این بابت که پروژه مهمی بود بلکه از این جهت که پیش از تکمیل پروژه و در آستانه انتخابات با هدفهای سیاسی افتتاح و بعد از یک رسوایی بزرگ به پندی سیاسی تبدیل گردید تا پروژه‌های عمرانی فدای مناسبات سیاسی نگردد.

کد خبر: 10244 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ فروردین ۹۶ - ۷:۴۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،افتتاح راه‌آهن شیراز را همه بخاطر دارند. نه از این بابت که پروژه مهمی بود بلکه از این جهت که پیش از تکمیل پروژه و در آستانه انتخابات با هدفهای سیاسی افتتاح و بعد از یک رسوایی بزرگ به پندی سیاسی تبدیل گردید تا پروژه‌های عمرانی فدای مناسبات سیاسی نگردد.انتخابات و پروژه‌های عمرانی

انتخابات و پروژه‌های عمرانی

انتخابات و پروژه‌های عمرانی

انتخابات و پروژه‌های عمرانی

هنوز سیزده خرداد‌ماه سال هشتادوهشت از یادها نرفته است. روزی که  حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری دولت نهم به شکل نمادین یکی از بزرگترین خطهای راه‌آهن کشور را که از آن بعنوان نمادی از خدمتهای زیربنایی دولت وقت یاد میشد، افتتاح کرد. اما قطار باربری كه فردای حركت اولین قطار از شیراز، در این مسیر حرکت میکرد از ریل خارج گردید و زنگ خطر را به صدا در آورد.

این‌گونه بود که فقط چند روز بعد از افتتاح این پروژه مشکلهای عدیده آن سر از رسانه‌ها درآورد بطوری که بعد از حركت اولین قطار جمعی از مهندسین استان فارس در نامه‌ای خطاب برئیس شورای فنی استان، كمیته نظارت بر پروژه‌های عمرانی، رئیس دادگستری استان، دادستان شیراز، رئیس بازرسی استان، دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، سازمان نظام مهندسی از افتتاح زودهنگام راه‌آهن شیراز ـ اصفهان در حالی كه قبل از افتتاح مسئولان و كارشناسان بارها بر اجرای عجولانه و غیرعملی و ناایمن این پروژه خبر داده بودند و حتی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و یكی از عضوهای شورای شهر به این اقدام اعتراض کرده بودند، شكایت كرده و عمق فاجعه را بشرح زیر توصیف كردند:

۱ـ با حركت اولین قطار و آن هم با سرعت بسیار كم تر ازحد معمول (حدود سی كیلومتر در ساعت) بسیاری از تراورسها (قطعات بتنی پیش‌تنیده) ترك خورده و بعضا در بستر روسازی (لایه SUB GRADE) فرو رفته و موجب نشست تراورسها شده است.

۲ـ خطهای آهن بدلیل مشكلهای یاد شده و دیگر اشتباههای اجرایی، دچار پیچیدگی و جابه جایی بسیار خطرناك شده و عبور مجدد قطار از روی آن را تا زمان برچیدن ریلها و تعویض آن غیرممكن ساخته است.

۳ـ راه‌آهن شیراز ـ اصفهان در شرایطی افتتاح و بهره‌برداری گردید كه هنوز بسیاری از ایستگاههای آن بدون سیستم كنترلی حركت قطار (سیگنالینك) هست، لذا حركت قطار آن هم با مسافر، فاقد ایمنی و خسارتبار است.

در نامه فوق پیشنهاد شده بود بمنظور رفع عیب موجود، ابتدا تمام ریلها، تراورسها و بالاست از روی مسیر جمع‌آوری گردد و بعد زیرسازی نشست پیدا كرده و تغییر شكل داده، مجددا بازسازی و مرمت گردد، آنگاه بعد از اجرای لایه «بالاست» با استفاده از ریلها و تراورسهای جدید كه فاقد پیچیدگی‌ و ترك باشد، ریل‌گذاری دوباره انجام گیرد.

كه  البته این دوباره‌كاری، هزینه سنگین مالی و هم چنین اتلاف وقت قابل توجهی در برداشت و دولت وقت نیز با این دلیل که افتتاح انجام شده شکلی نمادین داشته، مسئولیت پاسخ گویی را پایان یافته تلقی نمود.

بهر حال قطار تهران شیراز تا مدتها بدلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم در مسیر راه‌آهن تهران – شیراز بطور ویژه از اصفهان به سمت استان فارس، پایین‌بودن سرعت حرکت در این مسیر و کاهش قابل توجه سرعت قطار‌ها بعد از عبور از اصفهان بطرف شیراز تحت‌الشعاع این افتتاح زودرس قرار داشت و سرانجام هم با صرف هزینه‌های زیاد تعمیر شد تا فاصله‌اش با استاندارد‌های راه‌آهن کم تر گردد.

اما یادآوری این اتفاق بعد از ۸ سال بجهت انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری بود که معمولا پای پروژه‌های عمرانی را به تبلیغات سیاسی باز کرده شبهه استفاده تبلیغاتی از پروژه‌های عمرانی را ایجاد میکند.

گرچه تجربه خودداری عباس آخوندی از افتتاح  آزادراه قم – گرمسار در سال نودوسه پیش از تجهیز این آزادراه به سیستمهای علایم و ایمنی نشان میدهد انجام چنین اقدامهای نمایشی بوسیله وزیر راه بعید است اما بد نیست تجربه های گذشته در خصوص افتتاح پروژه‌های تکمیل نشده  و عاقبت چنین رفتاری همیشه و در هر زمان در یادها باشد تا از انجام رفتارهای احساسی در هنگامه انتخابات پرهیز گردد.

منبع: تین نیوز

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ فروردین ۹۶
1203 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0