پروانه بهره‌برداری از معادن

آنچه که باید برای دریافت پروانه بهره‌برداری از معادن دانست.

همه آنچه باید برای دریافت پروانه بهره‌برداری از معادن بدانیم دنیای معدن -برای اجرای هرنوع فعالیت اقتصادی گذراندن مراحل قانونی و اداری درهمه کشورها لازم بوده و باید برای سرعت بخشیدن به آن برنامه‌ریزیهایی از طرف سازمانهای ذیربط انجام گردد.

کد خبر: 10151 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶ - ۱۲:۴۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،همه آنچه باید برای دریافت پروانه بهره‌برداری از معادن بدانیم دنیای معدن -برای اجرای هرنوع فعالیت اقتصادی گذراندن مراحل قانونی و اداری درهمه کشورها لازم بوده و باید برای سرعت بخشیدن به آن برنامه‌ریزیهایی از طرف سازمانهای ذیربط انجام گردد.آنچه که باید برای دریافت پروانه بهره‌برداری از معادن دانست

آنچه که باید برای دریافت پروانه بهره‌برداری از معادن دانست

آنچه که باید برای دریافت پروانه بهره‌برداری از معادن دانست

آنچه که باید برای دریافت پروانه بهره‌برداری از معادن دانست

هم چنین شفافسازی قوانین نیز میتواند باعث تسهیل در اجرای این فعالیتها گردد. در این زمینه یک متقاضی بخش معدن بدلایل مختلف مانند اهمیت اقتصادی و انفال بودن، مراحل طولانی و قانون مند تری را برای دریافت پروانه بهره‌برداری از یک محدوده باید سپری کند. با این حال آن قدر جذابیت در بخش معدن وجود دارد که تمایل افراد برای سرمایه‌گذاری روی محدوده‌های معدنی و بهره‌برداری از ذخیره های پنهان معدنی در کشور دیده میشود چرا که معدن بخش بالادست بسیاری از صنایع است و بخش عمده‌ای از نیاز صنایع از راه ذخایر معدنی تامین میشود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری روی مواد معدنی و تبدیل آن ها به محصولهای نهایی که قابلیت استفاده در صنعت را داشته باشد همواره با سود همراه خواهد بود.

ثبت‌نام در کاداستر؛ مرحله نخست

مدیرکل نظارت بر امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه ثبت یک محدوده معدنی از سوی متقاضیها بیان کرد: اگر کسی قصد ثبت یک محدوده معدنی را داشته باشد، ابتدا باید در سامانه کاداستر ثبتنام کند و پس از آن خود فرد به سازمان نظام مهندسی معدن مراجعه کرده و در آن جا مدارک نشان‌دهنده سابقه کار در فعالیتهای معدنی یا تخصص در معدن و امکانات مالی خود را ارائه نماید.عباس علی ایروانی گفت: بعد از انجام این کار، سازمان نظام مهندسی معدن گواهی صلاحیت فنی را به شخص متقاضی داده و امتیاز وی با توجه به امتیاز فنی و مالی در گواهی ثبت می‌گردد. در ادامه راه متقاضی گواهی یادشده را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تحویل داده و ثبتنام وی در سیستم فعال میگردد. بعد از این مرحله متقاضی به سامانه کاداستر مراجعه کرده و مختصات محدوده مورد نظر خود را در آن ثبت مینماید.

به گفته ایروانی پس از ثبت محدوده در سامانه کاداستر مشخص میگردد که آیا محدوده مورد نظر با محدوده‌های دیگر تداخل یا تعارضی دارد یا نه؟

وی با بیان این که متقاضی پروانه بهره‌برداری ازراه سامانه کاداستر درخواست خود را پی گیری میکند،ادامه داد: البته مکاتباتی با برخی از ارگانها و سازمانهای دولتی مانند جنگلها، مرتع ها و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط ‌زیست یا دستگاههایی که ممکن است محدوده در حریم آن ها یا تاسیسات و زیرساختهای آن ها قرار داشته باشد، باید انجام گردد و استعلامهای مربوط به آن دریافت گردد. بعنوان مثال در صورت نزدیک بودن محدوده معدنی به خطهای لوله آب، گاز یا برق یا قرار گرفتن در منطقه های ۴گانه حفاظت شده محیط‌زیست باید استعلام و نظر سازمانهای ذیربط گرفته شده و از طریق سیستم اعلام گردد. لازم به ذکر است استعلام‌های قید شده باید در طول مدت دوماه از سوی ارگانهای ذیربط پاسخ داده شود.

ارجاع استعلام به کاداستر

مدیرکل نظارت بر امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از ارجاع استعلامها به سامانه کاداستر، اگر همه دستگاههای مورد نظر موافقت خود را مبنی بر اجرای فعالیت معدنی در محدوده انتخاب شده، اعلام کرده باشند بمتقاضی این موضوع گفته شده و وی باید مبلغی را براساس تبصره دو ماده شش قانون معادن بابت هزینه ثبتنام در سامانه کاداستر برای صدور پروانه اکتشاف واریز نماید. عباس علی ایروانی بمرحله بعد از ثبت محدوده در سامانه کاداستر پرداخت و اذعان کرد: پس از این مرحله شخص متقاضی باید طرح اکتشافی تهیه نماید. این طرح از طرف کارشناسهای  دارای پروانه اشتغال در زمینه پی‌جویی و اکتشاف معدنی عضوهای سازمان نظام مهندسی معدن تهیه و به سازمان ارائه میگردد. سپس پس از بررسی طرح یادشده، اگر نقصی در آن مشاهده گردید به شخص اعلام میشود تا در جهت رفع آن تلاش نماید. ایروانی گفت: بعد از تایید طرح ارائه شده متقاضی باید براساس تبصره سه ماده شش قانون معادن مبلغی را که سالانه از سوی شورایعالی معادن تعیین میگردد بابت هرکیلومتر مربع بحساب خزانه واریزنماید. این همان حق‌الارض است که بابت مساحت محدوده اکتشافی باید پرداخت گردد.

پرداخت حق‌الارض

به گفته عباسعلی ایروانی، با توجه بنوع ماده معدنی، وسعت محدوده و شرایط منطقه رقم حق‌الارض مشخص و تعیین میگردد. بعد از واریز این فیش، شخص متقاضی باید یکی از دارندگان پروانه اشتغال را بعنوان مسئول فنی اکتشاف بسازمان صنعت، معدن و تجارت استان معرفی نماید. در نهایت پس از طی مراحل یاد شده پروانه اکتشاف بنام متقاضی صادر میگردد و با توجه به طرح اکتشاف ارائه شده این شخص باید فعالیت خود را شروع نماید. وی مطرح کرد: پس از این که پروانه اکتشاف صادرگردید از این مرحله به بعد، مرحله اجرایی کار در محدوده شروع میگردد و فرد متقاضی باید بر اساس طرح اکتشاف عملیات اکتشافی خود را انجام ‌دهد. این عملیات شامل ۲ مرحله عمده پیجویی اکتشاف و اکتشافات عمومی و تفصیلی است. بعد از انجام اکتشافات در صورت رسیدن بذخیره معدنی و مشخص شدن میزان آن، باید کیفیت ماده معدنی نیز در مطالعات مربوط براساس طرح ارائه گردیده، تعیین گردد.مدیر کل نظارت بر امور معادن وزارت صنعت ،معدن و تجارت  عنوان کرد: با توجه بمیزان ذخیره اکتشاف شده و کیفیت آن امتیازی بنام گواهی کشف صادر میشود که مشخصات ماده معدنی کشف شده در آن آمده و بنام اکتشاف‌کننده این گواهی ثبت میگردد که خود تاییدی برای او بشمار می‌آید. بعد از صادرشدن گواهی کشف، شخص۱ سال فرصت دارد طرح بهره‌برداری را تهیه نماید و به اضافه دیگر مدارک لازم به سازمان استان ارائه نماید.( در غیراین صورت اولویت از وی گرفته شده و محدوده از راه مزایده واگذار میشود.) بعد از آن سازمان بر اساس طرح بهره‌برداری و مدارک دریافت شده، پروانه بهره‌برداری بنام شخص صادر میکند که در آن میزان استخراج سالانه، مدت بهره‌برداری با حداکثر مدت بیست و پنج سال و اطلاعات عمده از محدوده معدنی در آن ذکر میشود. ایروانی عنوان کرد:پس از صادر شدن پروانه بهره‌برداری از معدن، طبق طرح ارائه شده فعالیتهای استخراجی شروع میگردد.

منبع:دنیای معدن

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ فروردین ۹۶
1531 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0