مدیرعامل پالایشگاه گاز خانگیران در جمع اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اظهار کرد

پالایش روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه خانگیران

در حال حاضر روزانه 60 میلیون متر مکعب گاز پالایش و در شبکه گازرسانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران و بخشی از سمنان قرار می‌گیرد. با بهره‌برداری از مجتمع ذخیره‌سازی ظرفیت روزانه پالایشگاه در ماه‌های سرد سال از 50 به 70 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد. در حال حاضر روزانه در دو واحد تقطیر 2300 شبکه حلال نفتی، بنزین خام، نفت سفید و نفت گاز تولید و به شرکت ملی نفت ایران فروخته می‌شود.

کد خبر: 5731 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ دی ۹۵ - ۴:۲۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، ظهر امروز سید مجید منبتی، مدیرعامل پالایشگاه گاز خانگیران سرخس، در بازدید ۷۰ نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی از پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد (خانگیران سرخس) اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز پالایش و در شبکه گازرسانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران و بخشی از سمنان قرار می‌گیرد. علاوه بر تولید گاز روزانه ۲۴۰۰ تن گوگرد با خلوص ۹۹٫۹۸ درصد و ۳۶۰ هزار لیتر میعانات گازی تولید می‌شود.

پالایش روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه خانگیران

پالایش روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز

پالایش روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه خانگیران

منبتی در ادامه بیان کرد: در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد دو نوع گاز (شیرین و ترش) تولید می‌شود که ظرفیت گاز شیرین در روز ۳۰ میلیون متر مکعب و واحد تصفیه گاز ترش روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب است. همچنین، افزود: در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد، واحد ذخیره‌سازی با ظرفیت سالانه ۲٫۴ میلیارد متر مکعب ایجاد شده است.

منبتی اظهار کرد: با بهره‌برداری از مجتمع ذخیره‌سازی ظرفیت روزانه پالایشگاه در ماه‌های سرد سال از ۵۰ به ۷۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد که در ماه گرم سال که مصرف گاز پائین است، روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از خط لوله انتقال با فشار طراحی، ۶۵ بار وارد سه توربو کمپرسور شده و بعد از فشار افزایی در آن‌ها با فشار ۳۴۰ بار از طریق چند حلقه چاه به مخزن ذخیره‌سازی شوریجه ترزیق می‌شود. با سرد شدن هوا و افت فشار شبکه عملیات تزریق متوقف و برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب از گاز ذخیره شده با فشار حدود ۶۵ بار آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در زمینه راه‌اندازی واحد تقطیر میعانات گازی در این پالایشگاه گفت: در حال حاضر روزانه در دو واحد تقطیر ۲۳۰۰ شبکه حلال نفتی، بنزین خام، نفت سفید و نفت گاز تولید و به شرکت ملی نفت ایران فروخته می‌شود.

پالایش روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه خانگیران

منبع: تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ دی ۹۵
1118 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0