سهم 2.7 درصدی خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان از هزینه ساخت و ساز سهم 2.7 درصدی خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان از هزینه ساخت و ساز

سهم ۲٫۷ درصدی خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان از هزینه ساخت و ساز

سهم 2.7 درصدی خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان از هزینه ساخت و ساز ، اعلام شد. هزینه ساخت هر متر مربع مسکن هر سال توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معین شده و به تصویب وزارت راه و شهرسازی نیز میرسد

کد خبر: 990606043 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ شهریور ۹۹ - ۱۰:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، سهم ۲٫۷ درصدی خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان از هزینه ساخت و ساز ، اعلام شد. هزینه ساخت هر متر مربع مسکن هر سال توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معین شده و به تصویب وزارت راه و شهرسازی نیز میرسد

سهم ۲٫۷ درصدی خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان از هزینه ساخت و ساز

سهم 2.7 درصدی خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان از هزینه ساخت و ساز

سهم ۲٫۷ درصدی خدمات نظام مهندسی از هزینه ساخت و ساز/تخلفات ساختمانی فراوانند
نائب رئیس اول نظام مهندسی استان مرکزی بیان کرد: خدمات نظام مهندسی در سال جاری حدود ۲٫۷ درصد از هزینه ساخت و ساز را به خود اختصاص میدهد.
محمدرضا ضیغمی گفت: هزینه ساخت هر متر مربع مسکن هر سال توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معین شده و به تصویب وزارت راه و شهرسازی نیز میرسد. این مبلغ در سال نود و نه، در گروه ‌های مختلف ساختمانی از ساختمان ‌های حداقل دو طبقه تا ساختمان‌های بیش از شانزده طبقه به میزان حدود یک میلیون و هفتصد هزارتومان تا سه میلیون و چهارصد هزارتومان تومان ابلاغ شده است.
ضیغمی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی استان براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی مصوب سالهای هفتاد و چهار و هفتاد و پنج وظایفی شامل ارتقا دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخشهای ساختمان و شهرسازی، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی، دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضا، جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی، همکاری با مراجع مسئول در امر کنترل ساختمان و کمک به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و … را دارد و ملاحظه می ‌شود که براساس قانون، سازمانی غیر انتفاعی است که نقش آموزش، کنترل و پایش عملکردها در حوزه ساختمان را دارد.
وی افزود: میانگین تعرفه خدمات نظام مهندسی استان مرکزی شامل طراحی و نظارت مصوب هیئت ۴ نفره استان از سال نود و هشت تا کنون مبلغ ۶۸.۵۰۰ تومان است که این مبلغ سی و سه درصد پایین تر از میانگین کشوری است.
وی با عنوان این که قیمت خدمات نظام مهندسی در سال جاری حدود ۲.۷ درصد از هزینه ساخت و ساز استان را به خود اختصاص میدهد، گفت: در صورتیکه میانگین قیمت فروش آپارتمان در حال حاضر در مرکز استان را معادل هر متر مربع پانزده میلیون تومان در نظر بگیریم، خدمات طراحی و نظارت مهندسان استان حدود نیم درصد قیمت آپارتمان است.
نائب رئیس اول نظام مهندسی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اهمیت خدمات طراحی و نظارت در احداث بنا و هم‌چنین وجود مسئولیت‌ های قانونی برای اعضای نظام مهندسی، قیمت خدمات مهندسی استان مرکزی نه تنها متناسب با حجم خدمات و اهمیت و مسئولیت مذکور نیست، بلکه سهم بسیار ناچیزی از قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص میدهد. در استان مرکزی مطابق بخش‌نامه‌های ابلاغی موجود، بخش عمده ای از خدمات اعضا و سازمان به پروژه های خیریه وابسته به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و مساجد و حسینیه ها و مسکن محرومان و … بصورت کاملا رایگان صورت میگیرد.
وی افزود: هم‌چنین در مواقع ضروری مانند وقوع سیل و خسارات، همکاری بسیار خوبی بین سازمان استان و دفاتر طراحی و مهندسان ناظر با واحدهای آسیب دیده معرفی شده از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان صورت میگیرد و خدمات تهیه نقشه و نظارت کاملا رایگان انجام میگیرد.
وی در مورد افزایش قیمت مسکن تصریح کرد: علل افزایش قیمت مسکن در استان و بخصوص شهر اراک به ۲ بخش ملی و منطقه ای شامل بخش ملی و کلان، منطقه ای و استانی تقسیم میشود که در بخش ملی و کلان، کاهش ارزش پول ملی در سال گذشته و تمایل تبدیل نقدینگی به کالا سبب شده که هر چه بیشتر مسکن بعنوان کالای سرمایه ای نقش ایفا کند.
نائب رئیس اول نظام مهندسی استان مرکزی تصریح کرد: رشد حجم نقدینگی زیاد در ۳ سال اخیر، نداشتن آمایش سرزمین، افزایش بی رویه قیمت نهایی، افزایش هزینه های اخذ پروانه و گواهی پایان کار و صدور سند رسمی ارگانهایی مانند شهرداری، بیمه تامین اجتماعی، سازمان ثبت و… ، عدم جایگزینی روشهای صنعتی سازی با سنتی سازی، عدم وجود تسهیلات بانکی مناسب و قابل دسترس برای سازندگان، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و غیره از جمله عوامل افزایش قیمت مسکن بصورت کلان است که بایستی در وزارت راه و شهرسازی اصلاحات و اقدامات مقتضی با هماهنگی با سایر دستگاههای ذی‌ربط در این حوزه صورت گیرد.
ضیغمی در مورد دلیل منطقه ای و استانی افزایش قیمت گفت: ایراد موجود در طرح تفصیلی شهر اراک و کم بودن سطح مفید نسبت به مساحت عرصه و زیر بنای کل، سبب افزایش قیمت تولید مسکن به علت قدرالسهم عرصه و اعیانی به یک متر مربع بنای خالص و هزینه زیاد تمام شده میشود.
وی با اشاره به وجود تخلفات ساختمانی بسیار زیاد در حوزه ساخت و ساز مسکن، اظهار کرد: در اکثر ساختمانها مساحت بنای اجرا شده بیش از مساحت پروانه ساخت است و همین امر سبب میشود جرائم چند برابری کمیسیونهای ماده صد و… و قیمت تمام شده خالص آپارتمان را افزایش دهد، بی شک ریشه تخلفات ساختمانی مذکور در طرح تفصیلی موجود و بازده مالی بسیار زیاد ناشی از ساخت و سازها و منفعت طلبی برخی افراد سودجو و عدم بازدارندگی لازم در نهادهای مربوطه است.
نائب رئیس اول نظام مهندسی استان مرکزی تصریح کرد: نبود زمین ‌های مناسب در سطح شهر و عدم امکان گسترش و توسعه شهری، افزایش قیمت بی رویه برخی مصالح ساختمانی و عدم نظارت کافی در کنترل قیمتها از دیگر عوامل افزایش قیمت است، بطور مثال قیمت بتن آماده از سال نود و هشت، تاکنون بیش از صد در صد افزایش داشته که جای تامل و بررسی نهادهای نظارتی را دارد. هم‌چنین سیاستهای اعمال تخفیفات مقطعی و افزایش حجم صدور پروانه در بخشی از سال که سبب افزایش تقاضای مقطعی بازار و سپس ثابت ماندن آن می شود می تواند از این علل باشد.
ضیغمی افزود: نبود رویه مناسب در قیمت گذاری املاک و نبود افراد متخصص و کارشناس ذی صلاح در مشاورین املاک و متناسب نبودن حق الزحمه معاملات با خدمات در این بخش و از طرف دیگر افزایش ۳ برابری عوارض ساخت و ساز مطابق فصل سوم دفترچه تعرفه بهای خدمات شهرداری کلانشهر اراک از سال نود و شش لغایت نود و نه، از دیگر علل منطقه ای و استانی افزایش قیمت مسکن است.
وی افزود: پیشنهاد میشود نشست های تنظیم بازار مسکن با محوریت استانداری و همه دستگاههای ذی‌ربط مانند اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، شورای اسلامی شهر، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره ثبت اسناد و املاک، شرکت آب و فاضلاب، اداره گاز استان، شرکت توزیع برق استان، سازمان تامین اجتماعی، معاونت پیش‌گیری از جرم دادگستری استان بصورت ماهیانه و به طور منظم تشکیل گردد تا با بررسی کارشناسی نتایج مطلوب کاهش بروکراسی، کاهش هزینه و زمان ساخت و افزایش کیفیت خدمات و ساخت بناها و در نهایت رضایت‌مندی ذی نفعان اصلی حوزه مسکن که همان بهره برداران و مردم استان هستند را شاهد باشیم.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ شهریور ۹۹
442 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0