در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان سنگ اعلام شد

سازمان نظام مهندسی معدن: تدوین برنامه ۱۰ساله برای صنعت سنگ

معادن سنگ تزئینی در ایران در شرایط بحرانی به سر می‌برند و به طور تقریبی ۴۰درصد آنها روبه تعطیلی رفته و بقیه نیز با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود فعال هستند.

کد خبر: 3705 تاریخ انتشار: شنبه ۴ دی ۹۵ - ۳:۵۷ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)معادن سنگ تزئینی در ایران در شرایط بحرانی به سر می‌برند و به طور تقریبی ۴۰درصد آنها روبه تعطیلی رفته و بقیه نیز با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود فعال هستند.تدوین برنامه ۱۰ساله برای صنعت سنگ

تدوین برنامه ۱۰ساله برای صنعت سنگ

صنعت سنگ

تدوین برنامه ۱۰ساله برای صنعت سنگ

در این زمینه شاهد تلاش‌های گسترده از سوی فعالان صنعت سنگ کشور به ویژه انجمن سنگ کشور بودیم که از مهم‌ترین آنها تلاش برای در جریان قرار دادن وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت واقعی معادن و واحدهای فرآوری سنگ کشور بوده است. در این زمینه شاهد تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ بودیم. در همین راستا آخر هفته گذشته جلسه فعالان صنعت سنگ کشور با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور تشکیل کمیته‌ای برای بررسی کارشناسی این مسائل و همچنین تدوین برنامه ۱۰ساله صنعت سنگ کشور داد.

دبیرکل انجمن سنگ ایران: اخذ عوارض از صادرات سنگ بلوک به مصلحت نیست
دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه جلسه پنجشنبه گذشته به‌طور تقریبی همه پیشکسوتان صنعت سنگ کشور به همراه نمایندگان تشکل‌های این صنعت و فعالان بخش فرآوری سنگ در آن حضور داشتند، آن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم مطرح شده این بود که آیا عوارض روی صادرات سنگ بلوک به مصلحت کشور است یا خیر. به گزارش ماین نیوز، احمد شریفی افزود: عمده دوستان متفق‌القول بودند این عوارض به ضرر صنعت سنگ و به ضرر کل زنجیره این صنعت است و به‌طورکلی اخذ عوارض از صادرات سنگ بلوک به مصلحت کشور نیست. در عوض پیشنهاد شد که سرمایه‌گذاری بیشتری در واحدهای فرآوری سنگ کشور انجام شود و در عین حال بخش معدن نیز تقویت شود.
عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران در ادامه افزود: در این جلسه پیشنهاد شد از صندوق توسعه ملی، یک میلیارد دلار برای ۲۰۰۰ واحد معدنی فعال در حوزه سنگ تزئینی کشور اختصاص یابد؛ واحدهایی که زیرفشار هستند و سرمایه متوسط آنها به جای اینکه ۳میلیارد دلار باشد تنها ۷۰۰میلیون تومان است.
وی ادامه داد: همچنین تاکید شد بخش‌های آموزشی، تحقیقاتی و طراحی در معادن نیاز به تقویت جدی دارند. استاندارد کردن تولید در معادن سنگ نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در جلسه پنجشنبه با وزیر صنعت، معدن و تجارت بود و اعلام شد که وزارتخانه نیز باید از این بخش حمایت کند.
شریفی با اشاره به اینکه اکنون ۲۷میلیون تن ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری معادن سنگ ایران است اما تولید امسال در بهترین شرایط به ۱۱میلیون تن خواهد رسید، افزود: معادن باید تقویت شوند. در عین حال درباره واحدهای فرآوری سنگ نیز بحث و عنوان شد این واحدها باید بهره‌وری خود را افزایش دهند.
به گفته وی این واحدها زیر ظرفیت کار می‌کنند و در نتیجه قیمت تمام‌شده آنها بالا خواهد بود و نمی‌توانند در بازار جهانی رقابت کنند. به‌طورکلی برای نوسازی ماشین‌آلات واحدهای فرآوری سنگ به دست‌کم ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. دبیرکل انجمن سنگ ایران افزود: تاکید فعالان صنعت سنگ در حوزه صادرات در جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت این بود که وزارتخانه باید از حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی حمایت کرده و به برپایی نمایشگاه‌های دائمی صادراتی در بازارهای هدف اقدام کند.
شریفی در ادامه افزود: مهندس نعمت‌زاده پس از شنیدن این اظهارات دستور داد کمیته‌ای برای بررسی کارشناسی این مسائل تشکیل شده و برنامه ۱۰ ساله صنعت سنگ تدوین شود. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد جلسات این شورا به جای ماهی یک بار هر ۲ هفته یک‌بار تشکیل شود.
او در پاسخ به اینکه آیا وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌طور مشخص اعلام کرد عوارض صادرات روی سنگ اجرایی خواهد شد یا خیر؟ گفت: نظر ما بر این است که این مسئله‌ای است که به احتمال در شورای بالادستی وزارتخانه تصویب شده است. حتی گزارشاتی نیز به مقامات بالا درباره مبارزه با خام فروشی ارائه شده است. البته ما براساس گزارشات کارشناسی تاکید داریم که گزارشات ارائه شده به مقامات بالا در این زمینه مبنای علمی ندارند. دبیرکل انجمن سنگ ایران درباره اینکه آیا اکنون واحدهای فرآوری سنگ با کمبود سنگ مواجهند، اظهار کرد: این موضوع درست نیست و تولید واحدهای فرآوری سنگ از ۱۷ به ۱۱میلیون تن کاهش یافته و باعث شده به دلیل کاهش تقاضا تولیدات معدنی کشور نیز در معادن مربوطه کاهش یابد.
رییس هیات مدیره کانون سنگ ایران: از محدودیت صادرات سنگ خام حمایت می‌کنیم
مخالفت سرسختانه انجمن سنگ ایران با دریافت عوارض صادراتی در حالی صورت می‌گیرد که کانون سنگ ایران حمایت خود را از محدودیت صادرات سنگ خام اعلام کرد. رییس هیات‌مدیره کانون سنگ ایران ضمن حمایت از محدودیت صادرات سنگ خام به نشست فعالان حوزه معدن با وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در این نشست، صاحبان معادن و بخش فرآوری محصولات معدنی با وزیر صنعت دیدار و مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند. به گزارش مهر محسن غیاثوند با اشاره به جزییات این دیدار از موضع دولت برای ایجاد عوارض و محدودیت در صادرات سنگ خام حمایت و دفاع کرد. وی افزود: معدنداران بیش از ۹۵درصد محصولات‌شان را برای سنگبری‌های داخلی تولید می‌کنند. رییس خانه صنعت استان لرستان و عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: هم معادن و هم بخش فرآوری محصولات معدنی برای بازار داخلی تولید کرده و طبیعی است تا این تفکر حاکم است راهی به‌سوی صادرات نخواهیم داشت. وی از نداشتن توجه لازم به بازسازی و نوسازی معادن و سنگبری‌ها گفت: با وجود دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه قبلی با اعضای این صنعت، تاکنون اقدامی برای پیگیری راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی نشده است. غیاثوند گفت: اگر بتوانیم پایانه‌های صادراتی را راه‌اندازی و مشکل سنگ‌های بریده را حل کنیم به‌طور حتم می‌توانیم موضوع خام فروشی را در کنار آن رفع کنیم. غیاثوند همچنین با اشاره به وعده رییس‌جمهور برای ایجاد واحد بزرگ سنگبری در خرم‌آباد گفت: سرمایه‌گذاری‌های بسیاری روی واحدهای بزرگ سنگبری‌ها در کشور انجام شده اما آنها مواد اولیه و سرمایه در گردش و همچنین پایانه صادراتی ندارند؛ بنابراین دولت با حمایت از این واحدها می‌تواند زمینه ادامه فعالیت آنها را فراهم کند. رییس هیات‌مدیره کانون سنگ ایران یادآور شد: کانون سنگ ایران از تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه محدودیت صادرات سنگ خام به طور کامل حمایت خواهد کرد.
پیش‌بینی صادرات ۲/۴ میلیارد دلاری
چندی پیش در نشست خبری انجمن سنگ ایران سند چشم‌انداز صنعت سنگ مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش صمت، سند چشم‌انداز صنعت سنگ کشور برای ۵ سال از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن سنگ ایران، کمیسیون اقتصادی و توسعه صادرات، بررسی و تصویب و در نهایت این سند به شورای سیاست‌گذاری سنگ برده شد. در ادامه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور به ریاست معاونت معدنی وزارتخانه تشکیل شد که متشکل از ۴ مدیرکل و ۹ نفر از تشکل‌های خصوصی در بخش معدن و فرآوری است.
براساس سند چشم‌انداز مصوب شده برای صنعت سنگ، ایران باید تا سال ۹۹ حدود ۹۰۰میلیون دلار صادرات از واحدهای معدنی یعنی سنگ کوپ داشته باشد. در بخش واحدهای فرآوری و سنگ فرآوری شده نیز باید ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار صادرات داشته باشیم که در مجموع به عدد ۲/۴میلیارد دلار می‌رسد. حال اگر بنا به تحقق این سند باشد، باید در سال ۹۹ بخش معدن به ظرفیت اسمی ۵۰میلیون تن برسیم و ۲۸میلیون تن سنگ تزئینی فرآوری شده داشته باشیم. به نظر می‌رسد برای تحقق اهداف تعریف شده در صنعت سنگ نیاز به حمایت همه‌جانبه از سوی دولت و همراهی با فعالان صنعت سنگ لازم و ضروری است. تجهیز معادن، بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که امروزه در واحدهای فرآوری و معادن استفاده می‌شود از موارد مهمی است که باید به آنها توجه کرد.

تدوین برنامه ۱۰ساله برای صنعت سنگ

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ دی ۹۵
1365 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0