گزارش بازدید یک روزه از پردیس معدن آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود

کد خبر: 1096 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ آبان ۹۵ - ۴:۰۱ ب.ظ

صبح پنجشنبه مورخ ۱۵/۷/۹۵ با حضور جمعي از اعضاي محترم نظام مهندسي معدن و با همراهي جناب آقاي مهندس برهاني رياست محترم سازمان، بازديد يکروزه اي از معدن آموزشي دانشگاه صنعتي در شاهرود (معدن دهملا) از مبدأ سمنان صورت گرفت و پس از رسيدن به محل اردوگاه آموزشي دانشگاه شاهرود، ديگر اعضاي محترم هيئت مديره سازمان جناب آقاي دکتر آقاجاني و اقاي مهندس قنبري و اساتيد محترم دانشگاه شاهرود جناب آقاي دکتر فردوست، دکتر عرب اميري، مهندس حيدرنيا و مهندس بياري نيز با حضور پر افتخار خود به گروه ملحق شدند.

در آغاز جناب آقاي دکتر فردوست پس از خوش آمد گويي و خير مقدم به اعضاي محترم، توضيحاتي در مورد زمين شناسي منطقه و ذکر نکات کليدي اکتشاف به شرح زير ارائه نمودند:

توضيحاتي در مورد زون البرز شرقي و ويژگيهاي منحصر به فرد آن و تفاوتهاي اين زون با زون ايران مرکزي و زاگرس.

ايشان خاطر نشان کردند که از مهمترين ويژگيهاي زون البرز شرقي بهم ريختگي تکتونيکي آن است و به دليل اين بهم ريختگي و وجود درز و گسل ها و روراندگيهاي فراوان اين زون ساختمان مناسب جهت بوجود آمدن تله نفتي از بين مي رود لذا با وجود سازنده شيلي در سنگ منشأ، نميتوانيم در اين منطقه در پي اکتشاف نفت باشيم.

همچنين از نظر جناب آقاي دکتر فردوست يک زمين شناس و يا يک مکتشف مي تواند با درنظر گرفتن عکس هاي ماهواره اي و نقشه هاي زمين شناسي و با در نظر گرفتن معيار هاي تکتونيکي، ليتولوژيکي، آلتراسيوني و نيز معيار سني براي برخي کانسارها که به عنوان ابزار اوليه و اصلي اکتشاف محسوب مي شود با صرف هزينه و زمان کمتر ، کانسار مورد نظر خود را پيدا کند.

يک مکتشف بايد همانند يک پليس همواره به دنبال آثار و شواهد و علائم باشد تا بتواند سريعتر خود را به هدف برساند.

مثلاً دانستن اين نکته کليدي که زغال (يا همان شيل سياه) در نظر مکتشف مي تواند به معني سن ژوراسيک باشد. و يا فسفات که همان رسوبات تخريبي – آواري متعلق به سازند جيرود هست و يا لاتريت بوکسيت همان افق متشکل زيرين سازندهاي شمشک و اليکا مي باشد، مي تواند خيلي سريعتر و بهتر ما را به هدف اصلي خود برساند و سرگردانيهاي اکتشافي ما را از بين ببرد.

سپس جناب آقاي مهندس بياري مختصري در مورد چگونگي بازسازي، احيا، و بهره برداري وآغاز به کار اين مجموعه توضيحاتي ارائه نمودند.

در اين مرحله مواردي در باب اصول اکتشاف و نيز آشنايي مختصر با زمين شناسي منطقه، و پاسخ به پرسش هاي طرح شده و همچنين بازديد از نمايشگاه ماکت هاي معدني و تونل آموزشي معدن صورت گرفت و ازنزديک با انواع وسايل و تجهيزات حفاري و محل کار معدنکاران آشنايي ايجاد گرديد.

در ادامه پس از مختصري استراحت و پذيرايي از مجموعه تست سايت ژئوفيزيک مجموعه آموزشي معدن بازديد گرديد و جناب آقاي دکتر آقاجاني از چگونگي آماده سازي اين قسمت از مجموعه اظهاراتي داشتند و با توجه اهميت اين نکته که ژئوفيزيک نيز يکي از راههاي مهم اکتشاف محسوب مي شود به ويژگي اين مجموعه آموزشي و انحصاري بودن اين خصوصيت اشاره نمودند.

در اين بخش مدل هاي آموزشي اي ارائه شده که دانشجويان بتواند کار گراويمتري، مغناطيس سنجي، ژئوالکتريک امواج و لرزه را انجام دهند و سپس با تهيه و تفسير نقشه به نتايج شبيه به آنچه که در واقعيت و طبيعت مي باشد نزديک شوند.

مثلاً با ايجاد يک کره توخالي به قطر يک متر در داخل زمين، يا دفن يک لوله توخالي به طول ۶ متر که قابليت ورود آب يا سيالات ديگر درون آن باشد و نيز تشکيل اتاقک J مانند (شايان ذکر است که اجراي اين اتاقک برگرفته از پايان نامه دانشجويان ارشد در تپه حصار دامغان مي باشد) و يا براي مبحث گسل، با ايجاد يک پله بتني در دو بخش بالا و پايين با عرض ۱ تا ۵/۱ متر و طول ۱۲ متر…

جناب آقاي دکتر آقاجاني اظهار نمودند: اغراق آميز نيست که اگر بگوييم اين مجموعه در ايران بي نظير است زيرا در کل جهان ارائه تنوع مدل هاي آموزشي  اول در آمريکا کشور کانادا، بعد در استراليا و سپس در ايران يعني مجموعه معدن آموزشي دانشگاه صنعتي شاهرود ايجاد شده است. حتي در داخل مؤسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران تنها در بخش کوچکي از مجموعه فقط شاخه مغناطيس بررسي مي شود اما در اين مجموعه همه شاخه هاي ژئوفيزيک با ارائه مدل هاي آموزشي مناسب مورد بررسي قرار مي گيرد.

در خاتمه کليه همراهان محترم از مجموعه تفريحي نيز بازديد نمودند و پس از اندکي استراحت و صرف ناهار، مسير بازگشت را طي نمودند.

گفتني است اين بازديد رأس ساعت ۱۵ به پايان رسيد.

منبع: روابط عمومی سازمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آبان ۹۵
1793 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0