گرداوری و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان و رفع نواقص طرحهای بالادستی گرداوری و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان و رفع نواقص طرحهای بالادستی

گرداوری و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان و رفع نواقص طرحهای بالادستی

گرداوری و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان و رفع نواقص طرحهای بالادستی ،توسعه شهرها را عاملی برای تاب آوری عنوان شد. نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز گرداوری برنامه برای استانداردسازی در راستای توجه به کیفی‌سازی پی‌گیری می‌گردد 

کد خبر: 990109029 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ فروردین ۹۹ - ۱:۴۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گرداوری و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان و رفع نواقص طرحهای بالادستی ،توسعه شهرها را عاملی برای تاب آوری عنوان شد. نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز گرداوری برنامه برای استانداردسازی در راستای توجه به کیفی‌سازی پی‌گیری می‌گردد

گرداوری و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان و رفع نواقص طرحهای بالادستی

گرداوری و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان و رفع نواقص طرحهای بالادستی

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مطرح کرد:توسعه شهرها را عاملی برای تاب آوری عنوان کرد
گرداوری و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رفع نواقص طرحهای بالادستی توسعه شهرها را عاملی برای تاب آوری عنوان کرد و افزود: نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز گرداوری برنامه برای استانداردسازی در راستای توجه به کیفی‌سازی (توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان) پی‌گیری می‌گردد.

طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، وظایف سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان کشور را بمنظور تاب‌آوری برشمرد و هم‌چنین نحوه نظارت نظامات مهندسی بر ساخت و ساز و راه‌کارهای مناسب را برای بهبود وضعیت موجود، اعلام کرد.

وی با اشاره به این که تاب‌آوری اصطلاحی است که برای اندازه‌گیری توانایی یک شهر برای بهبود از یک مخاطره بکار می ‌رود، افزود: شهرهای تاب‌آور شهرهایی هستند که توانایی پشت‌سر گذاشتن بحران و بهبود از تأثیرات مخاطرات محیطی را دارند. سیستم‌ های فیزیکی و اجتماعی در چنین شهرهایی قادر به بقا و عملکرد تحت شرایط بحرانی است.

وی ادامه داد: از آنجا که الگوهای کاربری اراضی، بستری برای اجزای فیزیکی و اجتماعی تاب‌آوری بشمار می ‌روند، بنابراین تناسب الگوها با مخاطرات، هم در طراحی و هم اجرا نقش مهمی در حفظ تاب‌آوری ساختمان و در نتیجه تاب‌آوری کل شهر خواهد داشت.

به گفته عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ساختمان بعنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده شکل شهر در تاب‌آوری شهر نقشی مؤثر دارد. هم چنین، مؤلفه‌هایی از قبیل کیفیت ساخت، کیفیت مصالح ساختمانی، قدمت ساختمان، تعداد طبقات و مساحت و تراکم ساختمان، تناسب فضای پُر و خالی در شهرسازی از دیگر مولفه‌های تاب‌آوری هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در بحران‌هایی که کشور پشت سر گذاشت از جمله سیل و زمین لرزه ها، بیش ترین خسارت را مسکن متحمل گردید، تصریح کرد: بنظر می‌ رسد، عمده مشکلات ایجاد شده در شهرهای کشور در زمان بحران بویژه در زمان سیل در ضعف ‌های اساسی طرح ‌های بالادستی توسعه شهر و نادیده گرفتن بحث ‌هایی از قبیل هیدرولوژی و مهار سیلاب ‌ها در مطالعات جامع مرتبط باشد.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: مکان‌یابی مناسب نیز در شهرسازی و ساخت‌وساز شهری، مطلبی حائز اهمیت است که در توسعه‌ های شهری بدست فراموشی سپرده شده است. همین مسأله را می‌ توان در آسیب‌شناسی چرایی کاهش تاب‌آوری ساختمان در ساخت‌وسازها در زمان سیل مدنظر قرار داد. متأسفانه در بسیاری موارد در حاشیه رودخانه‌ها و در کف مسیل نیز ساخت و ساز انجام می ‌شود که در زمان بحران ‌های بعدی می ‌تواند حادثه‌ساز گردد. هم‌چنین پوشش سبز و جنگل ‌ها و مراتعی که می‌تواند بعنوان سد در برابر سیل عمل کند، فدای توسعه نابجای شهرها شده است.

نصر ادامه داد: در آسیب‌شناسی تخریب ‌های پس از مخاطرات طبیعی، مصالح غیراستاندارد، اجرانشدن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمن، اجرای ناکافی و ناصحیح از مباحث مقررات ملی ساختمان، کیفت پایین سخت به علت نداشتن مجری صاحب صلاحیت، توجه ناکافی به مطالعات ژئوتکنیک برای ساخت بسیاری از ساختمان ‌ها بویژه مسکونی و عدم توجه به مقاومت زمین و نوع خاک منطقه از عوامل تأثیرگذار در میزان تخریب مخاطرات از جمله زلزله و سایر مخاطرات طبیعی هستند که سبب کاهش تاب‌آوری ساختمان ‌ها شده است.

عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور توضیح داد: آشنایی شهروندان با کیفیت ساخت‌وساز و هم‌چنین قوانین موجود می ‌تواند مطالبه‌گری را افزایش داده و در کاهش مخاطرات بحران‌ ها موثر عمل کند.

نصر، از دیگر موضوعاتی را که باید موردتوجه قرار بگیرد، نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز گرداوری برنامه برای استانداردسازی در راستای توجه به کیفی‌سازی (توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان) عنوان کرد و گفت: نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز گرداوری برنامه برای استانداردسازی در راستای توجه به کیفی‌سازی (توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان) بارها توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی مورد تأکید قرار گرفته است.

نصر تصریح کرد: ابزارهای اقتصادی برای دستیابی به ایمنی و توسعه پایدار در ساخت‌ و سازهای شهری راه‌کاری برای ایمن سازی است که در این میان الزامی شدن «بیمه تضمین کیفیت» در تمام سازه ‌ها و ساختمانها بعنوان عاملی برای افزایش ارتقای کیفیت ساخت و به تبع آن کیفی سازی میتواند مورد توجه قرار بگیرد. هم‌چنین به روز رسانی و بازنگری استانداردها، قوانین و مقررات ملی و بین المللی در حوزه ایمنی ساختمان‌ ها و زیرساخت ‌های شهری نیز عاملی مهم در توجه به تاب‌آوری ساختمان است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، بر اجرای صحیح مباحث مقررات ملی ساختمان در افزایش تاب‌آوری تاکید کرد و افزود: صدور شناسنامه فنّی و ملکی، کنترل طرح و کنترل کیفی از نظر توجه به حقوق بهره‌بردار و حفاظت از منافع ملّی باید با برنامه ویژه مدنظر قرار گیرد. هم چنین، استفاده از توان سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارایه خدمات شایسته و مطلوب در حوزه تخصصی و فنّی می‌ تواند برای ساخت و ساز مناسب ارائه گردد و علاوه بر ارتقاء کیفیت ساخت از اتلاف سرمایه های ملی نیز جلوگیری گردد.

منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ فروردین ۹۹
478 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0