کیفیت پایین برخی ساختمان ‌ها در زمینه بهینه سازی انرژی

کد خبر: 980908042 تاریخ انتشار: جمعه ۸ آذر ۹۸ - ۱۰:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی

در آیین اختتامیه چهارمین گردهمایی و نمایشگاه ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی که ششم آذر ماه برگزار گردید، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و فرج الله رجبی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان، در جمع حاضران در بوستان گفت و گو، سخنرانی کردند.
عملکرد دستگاه‌ها و کیفیت برخی ساختمان ‌ها اجازه بهینه‌سازی مصرف انرژی را نمی‌ دهد
در این آیین فرج الله رجبی، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با عنوان این که در مراحل تصمیم ‌سازی و تصمیم‌ گیری، مشکلات متعددی داریم، تصریح کرد: وظیفه حکمرانی هدایت منابع و جامعه در مسیر منافع ملی است.
رجبی ادامه داد: باید در دایره حکمرانی خود یک تصویر روشن برای بهینه سازی انرژی داشته باشیم. نظام حکم‌رانی وظیفه خود را آن گونه که لازم است، انجام نمی ‌دهد و ما نیازمند اصلاح ساختاری و اداری در این مسیر هستیم.
وی اظهار داشت: باید پاسخ دهیم که آیا کیفیت ساختمان‌ های موجود ما به چه میزان اجازه میدهد مصرف انرژی را بهینه کنیم؟ شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان باید بپذیرند که مسئولیت جدی در این زمینه دارند و جز با ایفای وظایف شان هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور، سپس به اهمیت توجه به شناسنامه فنی و ملکی پرداخت و گفت: باید بپذیریم که در حوزه صنعت ساختمان، شناسنامه فنی و ملکی باید باشد و با کیفیت هم باشد و دلالت بر واقعیت داشته باشد. هم‌چنین کسانی‌که آن را تهیه یا از آن استفاده میکنند، بتوانند به آن اعتماد کنند.
وی ادامه داد: تمامی امور مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی باید در شناسنامه فنی و ملکی ثبت و ضبط شود.
وی، آن‌گاه به اهمیت حضور فعال مجریان ذی صلاح در مراحل مختلف ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: حضور مجریان ذی صلاح در تمام موارد بویژه طراحی، محاسبه، نظارت و اجرا، از اهمیت خاص برخوردار است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، هم‌چنین به اهمیت برخورد آیین‌نامه‌ای و تخصیص کد ویژه برای مصرف انرژی ساختمانها در شناسنامه فنی و ملکی اشاره کرد و ادامه داد: در صورتیکه این مهم جنبه عملی نپوشد، ممکن است باز هم همه چیز بصورت سلیقه‌ای عمل گردد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آذر ۹۸
460 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0