رانت، دستاورد موضوعات محرمانه‌ در نظام مهندسی مجید جی‌افرام

رانت، دستاورد موضوعات محرمانه‌ در نظام مهندسی

ضعف بازرسی در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، موضوعی است که همواره به آن اشاره و بر لزوم رفع آن تاکید شده است. در این راستا یکی از پیشنهادات صاحب نظران تغییر شیوه انتخاب بازرسان در سازمانهای نظام مهندسی است

کد خبر: 970719006 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ مهر ۹۷ - ۱۲:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ضعف بازرسی در سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، موضوعی است که همواره به آن اشاره و بر لزوم رفع آن تاکید شده است. در این راستا یکی از پیشنهادات صاحب نظران تغییر شیوه انتخاب بازرسان در سازمانهای نظام مهندسی است؛

رانت، دستاورد موضوعات محرمانه‌ در نظام مهندسی

رانت، دستاورد موضوعات محرمانه‌ در نظام مهندسی

رانت، دستاورد موضوعات محرمانه‌ در  نظام مهندسی

به اینصورت که بازرسان توسط اعضای هیئت مدیره انتخاب نشوند تا شک و شبهه ای در روابط خاص میان بازرسان و هیئت مدیره ها باقی نماند. هم چنین راهکار دیگری که بعضا در این مورد ارائه می گردد، امکان نظارت اعضای سازمان بر عملکرد هیئت مدیره ها است تا به این ترتیب اعضای هیئت مدیره تلاش بیش تری نسبت به انجام وظایف قانونی و حرفه ای خود از خود نشان دهند.
در همین رابطه عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر این که از لحاظ قانونی هیئت مدیره‌ها بطور مستمر باید به بازرسین که نماینده اعضای سازمان هستند، پاسخگو باشند.
مجید جی‌افرام هم چنین با اشاره به لزوم ارتباط هیئت مدیره‌ها با بازرسان، گفت: در صورتیکه این ارتباط وجود داشته باشند و هیئت مدیره ها ابهامات و پرسش های بازرسان را جواب دهند، شفاف‌سازی در عملکرد هیئت مدیره ها حاصل می گردد که یکی از الزامات در سازمانهای نظام مهندسی است.
وی با تاکید بر این که بازرسان، نماینده مهندسان هستند که می‌ توانند بطور دائم و مستقیم بر عملکرد سازمان و هیئت مدیره نظارت داشته باشند و در قالب قانون مربوط به رسالت حرفه ای خود کار کنند، اظهار داشت: اما این مسئله نافی این نیست که هیئت مدیره‌ها پاسخگوی اعضای خود نباشند.
وی در مورد ارزیابی خود از نظارت اعضا بر عملکرد هیئت مدیره ها بیان داشت: طبیعتا هر عضو سازمان نظام مهندسی حق دارد که از هیئت مدیره سازمان سوال کند. کما این که در حال حاضر نیز این سیستم ‌در سازمان نظام مهندسی استان‌ ها وجود دارد. بطوریکه سیستم ‌هایی را طرح‌ریزی کرده‌اند و انتقادات و راهکارها را می‌ گیرند و پاسخ مناسب ارائه می ‌دهند.
این مسئول سازمانی با عنوان این که این پاسخگویی باید وجود داشته باشد، ادامه داد: ولی برای تحقق شفافیت عملکرد هیئت مدیره‌ها، شورای مرکزی و ریاست سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و بازرسان بر عملکرد هیئت مدیره ‌ها نظارت مستقیم دارند و این نهایت شفافیتی است که یک سیستم می ‌تواند از آن برخوردار باشد.
به گفته جی افرام، همه فهرست های مالی و صورت ‌های مالی قبل از مجمع در رسانه‌ های جمعی به نمایش گذاشته می‌ شود و حتی عامه مردم می‌ توانند به آن ها دسترسی پیدا کنند. در مجمع نیز همه این موارد بصورت ریز مورد محاسبه و سوال و تجزیه و تحلیل قرار می‌ گیرد و از لحاظ قانونی ساختار روشن و خوبی برای نظام مهندسی طرح‌ ریزی شده است.
عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور همچنین گفت: هیئت مدیره‌ ها به علت این که رای اعتماد مهندسان را کسب کرده‌اند، امانتدار مهندسان هستند و هر کسی که رای اعتماد جامعه مخاطب را دریافت می ‌کند، وظیفه دارد که به آن ها پاسخگو باشد. بنابراین هیئت مدیره‌ها برای احترام به این اعتماد همواره باید پاسخگوی اعضای سازمان باشند.
وی با عنوان این که اگر یک عضو هیئت مدیره خارج از این روند کار کند، نسبت به آن رای اعتمادی که کسب کرده، بی‌ احترامی کرده و عملکرد وی قابل قبول نیست، افزود: قطعا این یک شعار نیست و در بسیاری از استان‌ ها هیئت مدیره به این موضوع اعتقاد دارند و انجام می‌ دهند. یعنی به همه پرسش ها و درخواست ‌های مهندسان و راهکارهای آن ها احترام می ‌گذارند و بررسی می‌ کنند و جواب می‌ دهند.
جی افرام در عین حال گفت: البته بعضی مواقع مشکلاتی در اجرا پیش می ‌آید که ناشی از اختلاف سلیقه و اختلاف نظر است که آن هم بصورت حداقلی است. بنابراین از لحاظ شفاف‌سازی، همه ابزار و زمینه‌ ها وجود دارد و انجام هم می‌ شود. اگر منصفانه قضاوت کنیم در هیئت مدیره‌ ها استان‌ ها و در سازمان نظام مهندسی استان‌ ها این مراحل انجام می‌ شود.

رانت، دستاورد موضوعات محرمانه‌ در نظام مهندسی

وی در حالی این موارد را مطرح میکند که از طرف دیگر برخی افراد معتقد هستند وابستگی بازرسان به هیئت مدیره ها منجر به ضعف بازرسی در این سازمانها شده است.
این مسئول با رد این موضوع معتقد است: اصلا این طور نیست. چون بازرسان اگر چه در وهله نخست منتخب هیئت مدیره هستند، اما در نهایت با رای مجمع انتخاب می ‌شوند و تا جاییکه ما بعنوان مسئولان شورای مرکزی رصد می ‌کنیم، در بسیاری از مواقع اختلاف‌نظرهای جدی و اساسی و میان بازرسان و هیئت مدیره‌ ها وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد که این مسئله اصلا فرمایشی نیست.
عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ادامه داد: این که کاندیداهای بازرسی، ابتدا توسط هیئت مدیره به مجمع معرفی می‌ گردند، اصلا موجب نمی‌ شود که بازرسان از انجام مسئولیت ‌ها و وظایف خود قصور کنند.
وی در مورد امکان اصلاح این روند در جریان اصلاح قانون تصریح کرد: با همین قانون فعلی تا جاییکه عملکردها را می‌بینیم، بازرسان نظارت جدی بر عملکرد هیئت مدیره‌ها دارند. حال اگر در آینده قانون دچار تغییراتی گردد، کارشناسان و صاحب نظران می ‌توانند بیش تر روی این موضوع تحقیق کنند تا انتخاب بازرسان با روش مناسبتری انجام گردد.
در همین حال دیگر عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور شفاف‌ سازی در سازمان‌ های نظام مهندسی را لازمه کار اعضای هیئت مدیره‌ دانست و گفت: عملکرد هیئت مدیره‌ ها، مسائل مالی، میزان دریافت‌ ها و سایر اطلاعات، همه باید روی سایت در دسترس اعضا قرار بگیرد و حتی نشست هایی که موضوع محرمانه‌ای در آن ها مطرح نمی گردد، باید اطلاع‌ رسانی گردد.
تورج ناییج ‌پور گفت: البته طبیعی است که تقریبا موضوع محرمانه‌ای در سازمان‌ های نظام مهندسی وجود ندارد؛ مگر این که اگر وجود داشته باشد، به رانت منجر خواهد شد.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: به هر حال ممکن است هیئت مدیره‌ها یکسری گفت و گوهای خصوصی داشته باشند، ولی هیئت مدیره‌ها باید آنلاین باشند و مهندسان بدانند با امکاناتی که هم اینک وجود دارد، اعضای هیئت مدیره چه دستور کارهایی دارند و در مورد چه موضوعاتی صحبت و مذاکره می‌ کنند و درجه اهمیتی که به امور می ‌دهند چقدر است. یعنی آیا به موضوعات کلی و اساسی می ‌پردازند و یا درگیر جزئیات هستند.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ مهر ۹۷
975 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0