مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی :

حفظ نیروی کار باید رسالت دستگاه های نظارتی و سازمان نظام مهندسی در خراسان جنوبی باشد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی، گفت: حفظ و صیانت از نیروی کار باید رسالت همه دستگاه های نظارتی استان باشد تا کارگر و کارفرما به ناظران مربوط اعتماد کنند.

کد خبر: 2321 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ آذر ۹۵ - ۱۱:۵۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی ،محمد سنجری روز پنجشنبه در پس از مبادله تفاهم نامه ارتقای ایمنی و کاهش حوادث کارگاه های ساختمانی با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در بیرجند ، افزود: نظارت ناظران در بنگاه های اقتصادی باید جنبه مشاوره ای داشته باشد.

untitled-3

وی ادامه داد: ناظران ساختمانی علاوه بر اینکه به عنوان مجری قانون و مامور دولت وارد بنگاه های اقتصادی می شوند بیشتر باید نقش مشاوره ای داشته باشند تا مدیر بنگاه، ناظر را به عنوان مشاور ایمنی خود بشناسد.
به گزارش ایرنا، سنجری عنوان کرد: رفتار ناظر باید به گونه ای باشد که کارفرما و کارگر در بنگاه های اقتصادی این مهم را دریابند که این اداره کل و سازمان نظام مهندسی به دنبال منافع نیستند بلکه به دنبال تسهیل سازی و خدمات رسانی به آنها هستند.
وی بیان کرد: متاسفانه برخی از کارفرمایان در بدو شروع کار به جای این که به فکر تجهیزات ایمنی نظیر کلاه، کفش و بروشورهایی با موضوع ایمنی در کار باشند به دنبال دفاتر بیمه در سطح شهر برای اخذ بیمه مسئولیت هستند.
وی اضافه کرد: کارفرمایان در بنگاه های اقتصادی باید به این نتیجه برسند که هزینه های غیر مستقیم علاوه بر کاهش ایمنی و بازدهی پایین هزینه های بیشتری را به آنها تحمیل خواهد کرد، پس بهترین راه رعایت نکات ایمنی از طریق هزینه های مستقیم است.
به گفته وی بیمه مسئولیت شاید باری را از لحاظ اقتصادی از گردن کارفرما بردارد اما کارفرما باید بداند که با ایجاد حادثه در بنگاه اقتصادی اش فقط بحث مالی مطرح نخواهد بود.
** کاهش صدمه ناشی از حوادث کار نیاز به بسیج دست جمعی دارد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی، نیز کاهش صدمه ناشی از حوادث کار در بنگاه های اقتصادی را نیازمند کار بسیجی و دست جمعی دانست و گفت، اگر این روحیه در ما تقویت شود حوادث ناشی از کار به صورت قطع کاهش خواهد یافت.
غلامرضا توکلی، افزود: کاهش حوادث در کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی باید به عنوان یک دغدغه در اولویت کار متولیان امر قرار گیرد و برای کاهش روز افزون آن به دنبال راه حل های کارشناسانه باشند.
به گفته وی بیمه حوادث امروزه به یک معضل تبدیل شده و کارفرمایان با بیمه حوادث دیگر به دنبال ایمنی کارگران نیستند.
وی ادامه داد: کارفرمایان و بنگاه های اقتصادی باید بدانند که با ایجاد حادثه برای یک کارشناس و متخصص یک نیروی مجرب را از دست داده اند و این در روند پیشرفتی آنها تاثیر خواهد گذاشت.
وی عنوان کرد: اتفاق و حادثه برای یک کارگر فقط به مباحث مالی منتهی نمی شود بلکه مباحث روحی، روانی، یتیمی و بی سرپرستی خانواده ای را در بر خواهد داشت که کارفرمایان باید به این طرف قضیه هم توجه خاصی داشته باشند.
وی در ادامه همکاری و همراهی متولیان امر در موضوع بنگاه های اقتصادی، کارفرما و کارگر را در بحث ایمنی خواستار شد و افزود: امیدواریم با انعقاد تفاهم نامه بین این سازمان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گامی موثر در زمینه ایمنی و کاهش حوادث برداریم.
در پایان این جلسه از یکی از کارگاه های ساختمانی که مشغول به کار بود بازدید و راه کارهای لازم در زمینه ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار به کارفرما و کارگران توسط ناظران ساختمانی با حضور مدیران مربوط انجام شد.

منبع: ایرنا

 

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آذر ۹۵
2373 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0