جزییات آیین ‌نامه جدید آخوندی برای سازمان نظام مهندسی حامد مظاهریان

جزییات آیین ‌نامه جدید آخوندی برای سازمان نظام مهندسی/مهندس ناظر دولتی، حق ورود به بخش خصوصی را ندارد

 معاونت وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مرجع قانونی بودن یا نبودن آیین‌ نامه جدید وزیر راه و شهرسازی نظام مهندسی نیست و کسی در این باره نباید اظهار نظر کند.

کد خبر: 970202002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷ - ۹:۲۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، معاونت وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مرجع قانونی بودن یا نبودن آیین‌ نامه جدید وزیر راه و شهرسازی نظام مهندسی نیست و کسی در این باره نباید اظهار نظر کند.

جزییات آیین ‌نامه جدید آخوندی برای سازمان نظام مهندسی

جزییات آیین ‌نامه جدید آخوندی برای سازمان نظام مهندسی

جزییات نامه جدید آخوندی برای سازمان  نظام مهندسی/مهندس ناظر دولتی، حق ورود به بخش خصوصی را ندارد

حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی با عنوان این که وضعیت ساخت و ساز در کشور نابسامان است، گفت: بخش بزرگی از این نابسامانی با روابط کاری بین کنش گران امر ساختمان از جمله کارفرما، مهندسان، شهرداری و نظام مهندسی برمی‌ گردد.
مظاهریان ادامه داد: در حال حاضر نظام مهندسی مخدوش شده و کسی مسئولیت کارهایی را که در حوزه ساخت و ساز انجام داده را قبول نمی ‌کند و علت این امر به نامشخص بودن روابط کاری باز می ‌گردد.
وی با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی خودش را مسئول اصلاح این فرآیند می ‌داند، افزود: وزارت راه و شهرسازی در سطوح مختلف برای اصلاح نظام ساخت و ساز اقدامات مختلفی را دنبال کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای برنامه‌ های مختلف در این حوزه، گفت: قانون نظام مهندسی باید در این حوزه اصلاح گردد و ما باید با تغییر رویه‌ها در این حوزه بتوانیم ، مشکلات موجود در نظام مهندسی را حل کنیم.
مظاهریان اظهار داشت: در ۳ ماهه گذشته برای اصلاح آیین ‌نامه نظام مهندسی ۳ ابلاغیه جدید صادر شد که یکی از این ابلاغیه ‌ها به حذف پنج درصدی حق‌الزحمه مهندسان ناظر باز می‌ گردد، بطوری که در گذشته مهندسان ناظر هر فعالیت و کاری را که انجام می‌ دادند؛ سازمان نظام مهندسی بدون رضایت آن ها پنج درصد از حق‌الزحمه‌ آن ها را تحت عنوان مالیات کثر می‌ کرد، ولی با ابلاغیه جدید آخوندی مهندسان ناظر، مالک تمامی دستمزد خود هستند.
وی در باره ابلاغیه دیگر وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در ابلاغیه جدید کارکنان دولتی تنها مسئول کنترل نظارت و طراحی در حوزه دولتی هستند و حق حضور در بخش خصوصی را ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این ابلاغیه جدید راه و شهرسازی با استقبال مهندسان مواجه شده و سبب شد که مهندسانی که خارج از بدنه دولت هستند، شغل بیش تری را در اختیار بگیرند.
به گفته مظاهریان؛ بخش خصوصی با این ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی می ‌تواند از فارغ‌التحصیلان جدید مهندسی استفاده کند.
مظاهریان در مورد ابلاغیه سوم وزیر راه بیان کرد: در این آیین‌ نامه در بخش نظارت توسط سازمان‌ ها ارجاع صورت می‌ گیرد و در این حوزه یک فرایند شفاف و روشن جایگزین فرایند قبلی می‌ شود.

جزییات آیین ‌نامه جدید آخوندی برای سازمان نظام مهندسی

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان داشت: در فرایند قبلی مالک باید برای آغاز ساخت و ساز تمام مبلغ نظارت را به نظام مهندسی واریز کند و این نظام بر مبنای سهمیه بندی کار را بین ناظران مهندس تقسیم کند.
مظاهریان مطرح کرد: نظام مهندسی پس از معرفی ناظر به مالک، کار را شروع می‌ کرد ولی ناظر، گزارش‌ های نظارتی خود را به شهرداری ارائه می‌ کرد. در این چرخه در عمل سازمان نظام مهندسی هیچ فعالیتی بر حوزه ساخت و ساز نداشت و بیش ترین اقدامات را ناظر و شهرداری انجام می ‌داد.
وی در مورد اصلاحیه انتخاب مهندس ناظر برای ساخت وساز تاکید کرد: در این اصلاحیه مالک حق انتخاب ناظر را دارد و مهندسان ناظر تحت فعالیت نظام مهندسی و شهرداری فعالیت ‌های بازرسی و کنترل خود را همانند تمامی کشورهای دنیا انجام می ‌دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هیچیک از کشورهای خارجی، سیستم نظارتی هم چون نظام مهندسی فعلی وجود ندارد و ما با اصلاح آیین‌ نامه جدید این سیستم را تغییر دادیم.
مظاهریان خاطر نشان کرد: در صورتی که مالک حق انتخاب ناظر را داشته باشد، این انتخاب تحت سیستم مراقبتی انجام می‌ شود تا سوء استفاده و یا از بین رفتن سرمایه ملی در این حوزه صورت نگیرد.
سازمان نظام مهندسی حق تعیین قانونی بودن یا نبودن ابلاغیه جدید آخوندی را ندارد
مظاهریان با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی حق ندارد قانونی بودن یا نبودن ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی را تعیین کند، گفت: در صورتی که ریاست نظام مهندسی اعتراض و یا اظهار نظری دارد؛ باید به یک نهاد حقوقی و یا دیوان عدالت اداری مراجعه کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ابلاغیه جدیدی که از طرف وزیر راه و شهرسازی ارائه شده، لازم‌الاجرا است و هیچ مرجعی حق سرپیچی از آن‌ را ندارد.
مظاهریان تصریح کرد: رئیس سازمان نظام مهندسی هم اکنون مخدوش شده و فراتر از اختیارات قانونی خود فعالیت می ‌کند.
وی گفت: مرجع قانونی بودن یا نبودن آیین‌ نامه جدید وزیر راه و شهرسازی نظام مهندسی نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خاتمه در مورد اجرایی شدن پنج درصد دستمزد مهندسان ناظر افزود: هیچ کس حق تخلف از این قانون را ندارد و در صورت مشاهده، براساس قانون از ابزارهای اجرایی استفاده خواهیم کرد.
چندی پیش فرج‌الله رجبی، ریاست نظام مهندسی کشور با اشاره به این که وزیر راه و شهرسازی با ابلاغ آیین ‌نامه جدید حرف غیر قانونی می ‌زند، گفت: به تمامی معاونان و مهندسان ناظر دستور داده ‌ام که در صورتی که از این آیین ‌نامه جدید استفاده کنند، خلاف قانون عمل کرده ‌اند.
رجبی افزود: آیین‌ نامه ‌ای که از طرف وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است باید از طرف مجلس و افراد بالادستی تأیید گردد.

منبع : فانوس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

هر آنچه بايد در مورد آزمون نظام مهندسي برق بدانيد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ اردیبهشت ۹۷
2140 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0