محمدحسن طالبیان

جای خالی دانشگاه خشت در ایران

سابقه زیست در ایران به بیش از ده هزار سال پیش می‌ رسد و در این میان خشت یکی از مصالح اصلی استقرارهای بشر از گذشته تا به حال بوده است. تا جاییکه درصد بالایی از مصالح آثار تاریخی ایران از جمله چغازنبیل و تخت‌جمشید از خشت تشکیل شده است.

کد خبر: 971130005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ - ۱۱:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،سابقه زیست در ایران به بیش از ده هزار سال پیش می‌ رسد و در این میان خشت یکی از مصالح اصلی استقرارهای بشر از گذشته تا به حال بوده است. تا جاییکه درصد بالایی از مصالح آثار تاریخی ایران از جمله چغازنبیل و تخت‌جمشید از خشت تشکیل شده است.

جای خالی دانشگاه خشت در ایران

جای خالی دانشگاه خشت در ایران

نظام مهندسی کشور با معماری  خشت بیگانه است/ جای خالی دانشگاه خشت در ایران

معاون میراث فرهنگی کشور معتقد است، خشت یکی از مصالح اصلی مورد استفاده در معماری تاریخی ایران است که به غیر از کاربردهایش، جنبه هویتی برای ایرانیان دارد.
محمدحسن طالبیان حتی تاکید می‌ کند که ایران بقدری در زمینه خشت دارای سابقه است که می‌ تواند به صادرکننده دانش معماری خشتی در جهان تبدیل گردد. ولی از آن‌ جایی که این دانش بومی در سازه‌های امروزی محاسبه و پیاده نشده هیچ کاربردی پیدا نکرده است.
پیش از دهه پنجاه بود که توجه کارشناسان به موضوع خشت در جهان جلب شد. از همان دهه بود که جلسات تخصصی و سمینارهای بین‌المللی در مورد معماری خشتی شکل گرفت و در همان دهه پنجاه نیز دو کنفرانس بین‌المللی در زمینه خشت در ایران برگزار گردید.
از آن زمان تا به حال اقدام قابل توجهی در زمینه معماری خشتی بر سازه‌های معاصر انجام نشد تا این که، پیش از ثبت جهانی یزد یک بار در سال ۲۰۰۳ کنفرانسی در زمینه معماری خشتی در یزد برپا گردید و بار دیگر پس از ثبت جهانی این شهر و در بهمن‌ماه نود و هفت کنفرانس معماری خشتی در شهر یزد برگزار گردید.
وی، اهمیت پرداختن و توجه به موضوع معماری خشتی و ضرورت توسعه این نوع معماری را در شهرها امری لازم ذکر کرد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: درحال حاضر موضوع خشت و معماری خشتی در دنیا خیلی اهمیت پیدا کرده است. چرا که این نوع مصالح نه تنها با محیط‌زیست مطابقت دارد که تحقیقات نشان داده است به لحاظ سلامت و بهداشت نیز مصالح خشتی تضمین شده‌تر از سازه‌ هایی است که با اسکلت فلزی و بتن ساخته می ‌شوند.
به گفته طالبیان، جدا از آن‌ که معماری خشتی فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد و بیش ترین عمر ساختمانی در بناهای خشتی قابل مشاهده است، ولی بطور کلی این نوع معماری برای ایرانیان بیش تر جنبه هویتی دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از استقرارهای ما از گذشته تا به حال به علت ارزان و در دسترس بودن از خشت استفاده شده است و خیلی مهم است که معماری خشتی ایران بتواند در سطح جهان پیام داشته باشد و حامل نبوغ و خلاقیت‌ معماران گذشته باشد.
راه‌اندازی دانشگاه خشت در ایران
در حال حاضر در جهان ساختمان‌ های طبقاتی با خشت ساخته شده است و دانش سازه‌ای خشت نیز شکل تازه‌ای به خود گرفته است. طالبیان در همین رابطه به لزوم راه‌اندازی دانشگاه خشت در ایران اشاره کرد.

جای خالی دانشگاه خشت در ایران

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: بسیاری از نمونه‌های معماری خشتی روی میز لرزه‌نگاری قرار گرفته و سنجش شده‌اند. ولی مشکلی که در حال حاضر در ساختمان‌های خشتی ایران وجود دارد این است که سازمان نظام مهندسی کشور اصلا تا به حال به موضوع معماری خشت ورود نکرده است.
وی افزود: هم اکنون ساختمان ‌های آجری و بتنی و فلزی براحتی محاسبه می گردند. ولی نه دانشگاه‌ها و نه نظام مهندسی تا به حال توجهی به ساختمان‌ های خشتی نشان نداده‌اند.
به گفته وی، بی‌توجهی به معماری خشت در ایران ناشی از علوم مهندسی وارداتی به کشور از غرب است. علوم غربی در سازه‌های معماری بکار گرفته می‌ شود، در حالیکه با استاندارد و کدینگ کردن معماری خشتی می‌ توان این دانش بومی را در معماری امروز به کار برد و جنبه جهانی به آن بخشید.
طالبیان خاطر نشان کرد: بعد از ثبت جهانی یزد در یونسکو، شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه‌ای را در زمینه توسعه معماری خشتی تصویب کرد و مقرر شد که مرکز تحقیقات مسکن، اداره کل راه و شهرسازی، دانشگاه یزد و سازمان میراث‌ فرهنگی به اتفاق، این مصوبه جلو ببرند.
معاون میراث فرهنگی کشور، در مورد اجرا این مصوبه بیان داشت: تا الان کار جدی انجام نشده است، ولی در کنفرانس بین‌المللی یزد بحثی عنوان شد تا این مصوبه مجددا پیگیری گردد. بطوری که مقرر گردید نمونه‌هایی از معماری خشتی روی میز لرزه‌نگاری قرار گیرد تا بعد از انجام تمام محاسبات و تایید نهایی چند نمونه احداث گردد.
وی ادامه داد: زمانی می ‌توان معماری خشتی را بعنوان دانش بومی صادر کرد که این دانش با علم جدید مهندسی تطبیق و قابل محاسبه گردد.
معاون میراث‌فرهنگی کشور یاد آور شد: وارد شدن معماری خشتی به سازه‌های امروزی اتفاق ناممکن نیست. بطوری که درحال حاضر در بازسازی‌ های بم نیز کارشناسان ایرانی با گروه‌های ایتالیایی و آلمانی آزمایش ‌هایی را در بازسازی‌ های صورت گرفته انجام می‌ دهند تا معماری خشتی هم در برابر زمین لرزه مقاوم باشد و هم قابل محاسبه گردد.

منبع: شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۹۷
830 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0