استان گلستان :

سازندگان ۷۴ درصد ساختمان های گلستان صلاحیت حرفه ای ندارند

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان، سیدمجتبی موسوی در دیدار با مدیران کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی استان با بیان اینکه آمار صدور خدمات مهندسی در سه سال گذشته نزولی بوده است.

کد خبر: 209 تاریخ انتشار: شنبه ۱ آبان ۹۵ - ۲:۳۷ ب.ظ

 به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان، سیدمجتبی موسوی در دیدار با مدیران کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی استان با بیان اینکه آمار صدور خدمات مهندسی در سه سال گذشته نزولی بوده است. اظهار کرد: فقط ۲۶ درصد ساختمان‌های استان گلستان توسط سازندگان دارای صلاحیت حرفه‌ای احداث شده است. سازندگان ۷۴ درصد ساختمان های گلستان صلاحیت حرفه ای ندارند

سیدمجتبی موسوی افزود: در برخی از شهرها بدون کسب مجوز و رعایت اصول ایمنی، ساخت و سازها به صورت بی رویه انجام می‌شود و مالکین در نهایت جهت دریافت امتیاز آب و برق به شهرداری مراجعه کرده و در قالب گواهی استحکام بنا و بدون اطلاع دفاتر نمایندگی سازمان، گواهی پایان کار دریافت می‌کنند.

سازندگان ۷۴ درصد ساختمان های گلستان صلاحیت حرفه ای ندارند

سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان

وی به فعالیت‌های هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان گلستان اشاره و تصریح کرد: راه اندازی کمیته‌های جدید و کاربردی، تشکیل جلسات هیئت مدیره در دفاتر نمایندگی، تاسیس هیئت مشورتی با حضور بزرگان سازمان، تشکیل مرتب جلسات کمیسیون روسای دفاتر برای بررسی مشکلات، نگاه جدی به بافت سنتی گرگان و احیای آن، تقویت نظارت و بازرسی، حضور تاثیرگذار در شوراهای فنی استان، تدوین برنامه عملیاتی مصوب در کمیته چهار نفره، تشکیل دو کارگروه مطالعات پهنه بندی و اراضی شیبدار و اصلاح ساختار اداری از مهم‌ترین اقدامات سازمان در سال گذشته بوده است.

طرح انطباق شهری در گلستان به خوبی اجرا نمی‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان نیز با اعلام کمک و حمایت از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، گفت: طرح انطباق شهری در گلستان به خوبی اجرا نمی‌شود و به همین دلیل مشکلات زیادی برای کمیسیون ماده پنج به وجود می‌آید.

ابراهیم مبارک قدم با اظهار تاسف از روند صدور خدمات مهندسی و کاهش تقاضا، خاطرنشان کرد: ساختمان سرمایه ملی بوده و اجرای قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان در جهت حفظ منافع عمومی جامعه و این سرمایه ملی است.

سازندگان ۷۴ درصد ساختمان های گلستان صلاحیت حرفه ای ندارند

وی افزود: استفاده از مصالح استاندارد، طراحی مناسب نما با توجه به اقلیم منطقه، نگاه ویژه به حفظ بافت سنتی و هویت شهری باید مورد توجه نظام مهندسی ساختمان قرار گیرد.

وی درباره ظرفیت‌های فنی نظام مهندسی استان یادآور شد: در تمام کمیسیون‌های فنی و تخصصی حوزه ساختمان و برای انجام امور کارشناسی باید مهندسان دارای صلاحیت عضو سازمان اظهار نظر کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز با اشاره به تعامل این سازمان و راه و شهرسازی گلستان، گفت: در پیشبرد اهداف وزارتخانه در بخش ساختمان، نباید نظام مهندسی‌ها به تنهایی عمل کنند.

سازندگان ۷۴ درصد ساختمان های گلستان صلاحیت حرفه ای ندارند

ابراهیم کریمی به مشکلات مهندسان شهرساز اشاره و تصریح کرد: تعرفه جدید خدمات شهرسازی باید هر چه زودتر مورد بررسی قرار گیرد و سازمان نظام مهندسی آمادگی دارد تمام ظرفیت فنی و تخصصی خود را برای کمک به رشد استان به کار گیرد.

بزرگ‌ترین مشکل ما ثبت پروژه‌ها در متراژ ۹۹۹ متر است

یکی از اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان گلستان نیز با اشاره به مشکلات سازندگان مسکن، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما ثبت اکثر پروژه‌ها در متراژ ۹۹۹ متر بوده در حالی که واقعیت غیر از این است.

حلیمه جرجانی افزود: متاسفانه وقتی ناظر و به تبع آن سازمان گزارش خلاف واقع شده را به شهرداری‌ها اعلام می‌کنند، برخورد قاطعی از سوی شهرداری انجام نشده و پروژه‌ها متوقف نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در این مورد آسیب شناسی انجام داده و نظرات خود را به شهرداری ها اعلام کردیم، اگر می‌خواهیم ساختمان‌ها به عنوان سرمایه ملی حفظ شوند باید مقررات ملی ساختمان و استفاده از مجری ذی صلاح و البته متعهد در کنار نظارت و بازرسی را جدی‌تر از گذشته لحاظ کنیم.

یکی از اعضای معمار هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان نیز با اشاره به موضوع مهم سیما و منظر شهری گفت: کمیته سیما و منظر شهری که دبیرخانه آن در راه و شهرسازی بوده، فعالیت خوبی را شروع کرده است و امیدواریم ضوابط و مقررات پیشنهادی این کمیته بعد از تصویب در کمیسیون ماده پنج به شهرداری‌ها ابلاغ شود.

ابوالحسن اسلانی افزود: به دلیل نداشتن ضوابط قانونی، مهندسان معمار نمی‌توانند از احداث نماهای نامتقارن و دارای مشکل جلوگیری کنند و باید با استفاده از تجارب اساتید درجه یک کشور تا پایان سال پیشنهادات خود را برای کمیته چهار نفره آماده کنیم.

سازندگان ۷۴ درصد ساختمان های گلستان صلاحیت حرفه ای ندارند

منبع : مهر نیوز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ آبان ۹۵
2774 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0

نظر خود را بگذارید