جوانمرگ شدن ساختمان ها در ایران دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد:

جوانمرگ شدن ساختمان ها در ایران

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و ریاست سازمان نظام مهندسی استان ایلام افزود: متاسفانه ابزارهای کنترلی و مهندس ناظر خلع دست شده‌اند.

کد خبر: 970730002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷ - ۸:۲۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،‌دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و ریاست سازمان نظام مهندسی استان ایلام افزود: متاسفانه ابزارهای کنترلی و مهندس ناظر خلع دست شده‌اند.

جوانمرگ شدن ساختمان ها در ایران

جوانمرگ شدن ساختمان ها در ایران

ساختمان‌ ها در ایران جوانمرگ  می‌ شوند

منصور بهادری در جلسه خبری عنوان داشت: سازمان نظام مهندسی “غیر انتفاعی” است که اولین شرط ایجاد این سازمان در استان ‌ها داشتن حداقل پنجاه مهندس بود که ما تنها هفده نفر مهندس در استان داشتیم ولی با پیگیریهای صورت گرفته این سازمان در ایلام راه‌اندازی گردید و در حال حاضر بالغ بر سه هزار و ششصد مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان ایلام هستند‌.

بهادری در مورد علل پایین بودن کیفیت ساختمان‌ ها در ایران، بیان کرد:

نبود نیروی ماهر و مصالح غیراستاندارد از جمله این علل است که وزارت کار وظیفه‌ی آموزش نیروهای کارگر ماهر را به عهده دارد و باید با صدور کارتهای شناسایی کارگران ماهر را معرفی کند و از سوی دیگر مصالح غیر استاندارد از دیگر علل کیفیت پایین ساختمان ‌ها در ایران است که مشکلات فراوانی را برای اعضای نظام مهندسی ایجاد کرده است‌.

وی با عنوان این که عمر مفید ساختمان ‌ها را در دنیا صد سال ولی میانگین عمر ساختمان ها در ایران بیست و پنج سال است، ادامه داد: حجم تخلفات در ساخت و سازها زیاد است و برای این موضوع باید چاره‌اندیشی گردد.

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر این که نظارت عالیه بر ساخت و سازها به عهده راه و شهرسازی است و در این سال‌ ها توجه چندانی به این مقوله نشده است، افزود: وزارت راه و شهرسازی چند نفر از مهندسان را به دادگاه داده است؟ کدام شهرداران به دادگاه معرفی شده‌اند؟
بهادری تصریح کرد: خیلی از شهرداری ‌ها از محل تراکم‌ فروشی شهر را اداره می‌کنند و شاید پول و تعرفه قانونی فلان خدمت از هزینه‌ی تخلف کمتر باشد و به علت همین سهل‌انگاری‌ها است که ساختمان ‌های ما در اوج جوانی، جوانمرگ می‌ شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام گفت:

در ایلام علاوه بر اضافه طبقه ساختمان ‌در کوچه های هشت متری شاهد ایجاد کنسول هستیم و بهمین علت، سیما و منظره‌ی شهر نامنظم است و از سوی دیگر در شهر ایلام؛ خیابانها انسان محور نیستند و بیش تر بر مدار خودروها طراحی و احداث می گردند، بعنوان مثال پیاده‌روهای خیابان آیت‌‍الله حیدری به نفع ماشین ‌ها تعریض گردید.

بهادری با تاکید بر این که قوانین ما باید نباید قائم به شخص باشند بلکه باید قائم به سیستم باشند، ادامه داد: از پنجاه و شش مهندس کار کشته برای بررسی ساخت و سازهای شهر ایلام و نظارت مضاعف کمک گرفتیم و بعد از بررسیها دریافتیم که بیش از هفتاد و پنج درصد پروژه ها تابلوی معرفی پروژه ندارند و تنها دوازده درصد از ساختمانهای ما از تجهیز کارگاه برخوردار بودند، در واقع به ایمنی‌ های لازم در پروژه‌ها کم‌توجهی می ‌گردد.

وی خاطر نشان ساخت:

این بررسی نشان می ‌دهد ۸۶٫۹ پروژه‌ها فاقد دفتر و بایگانی مدارک و ۹۹٫۱ درصد پروژه ‌ها فاقد مطالعات ژئوتکنیک و ۹۸٫۹ پروژه‌ها بر اساس پروانه اجرا نشده است و نتیجه همین بررسی نشان داده که ناظرین بیش از پنجاه و شش درصد تخلفات ساخت و ساز را براساس وظایف قانونی به شهرداریهای استان اعلام کرده‌اند و بیش از سی و پنج درصد مهندسین تخلفات را به گزارش نکرده‌اند.

بهادری با عنوان این که بیش از هفتاد درصد ساخت و سازهای سطح استان فاقد نقشه دوم تایید شده هستند، گفت: مفهوم این مشکل این است که فرایندهای لازم در این زمینه حذف شده‌اند و پرسش این جاست که جای فرایندهای کنترلی کجاست؟ اگر ناظر گزارشی را به شهرداری می‌ فرستد باید شهرداری آن پروژه را تعطیل کند، می ‌توان گفت ابزارهای کنترلی و مهندس ناظر خلع ید شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام گفت: ۹۵٫۳ درصد ساخت و سازها در سطح استان افزایش زیربنا و ۳۲٫۴ پروژه‌ ها افزایش طبقه دارند و در پنجاه و دو درصد ساختمان‌ ها قانون اشرافیت را رعایت نکرده‌اند.وی با عنوان این که در دوره‌ی گذشته هفت ساختمان اداری در شهرستان ‌ها در سالهای اخیر احداث گردید، در حالیکه مراکز استانهای همجوار فاقد ساختمان برای این سازمان هستند.

جوانمرگ شدن ساختمان ها در ایران

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این که سازمان نظام مهندسی درآمد – هزینه است و از هیچ نهاد حاکمیتی و دولتی کمک مالی نگرفته است و این در حالیست که این سازمان به خیلی از ادارات دولتی کمکهای مالی ارائه می‌ کند‌، افزود: در سال نود و یک که سازمان را تحویل گرفتیم، تنها سیصد و پنجاه میلیون تومان سپرده داشتیم اما الان هفت ساختمان اداری و بالغ بر دو میلیارد تومان وجه نقد را برای هیأت مدیره بعدی بجا می ‌گذاریم‌.

وی تاکید کرد: بیش ترین کلاس ‌های آموزش مهندسین در استان ایلام ارائه گردیده و در راستای آموزش کارکنان، کلیه هزینه‌ های حضور اعضای نظام مهندسی ساختمان در نمایشگاههای صنعت ساختمان سراسر دنیا به عهده نظام مهندسی بود و در این مدت بیش از سیصد نفر از اعضا که ‌رغبت به حضور در دانشگاه‌ ها داشتند، به این بخش اعزام شدند.
وی، برگزاری روز مهندس را از جمله برنامه‌های سازمان در دوره گذشته عنوان کرد و افزود:

بخشی از کار سازمان فعالیت فرهنگی است و برگزاری چنین برنامه‌ هایی نشان می ‌دهد که سازمان با حق عضویت اعضا اداره نمی ‌شود چون برگزاری چنین برنامه‌ هایی بیش از هزینه‌ی برنامه‌ های فرهنگی بوده است.

دبیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با گلایه از برخی موضع ‌گیری‌ها نسبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان در طول این سال‌ ها، تصریح کرد: ما می‌ توانیم شخصی را قبول نداشته باشیم و در راستای عزل و استیضاح او سعی کنیم ولی نمی‌ توانیم از چارچوب اخلاق خارج شویم و و به او توهین کنیم.

بهادری در ادامه با انتقاد از برخی ساز و کارهای حاکم بر سازمان نظام مهندسی ساختمان، ادامه داد:

نباید در نهادهای صنفی نظارت استصوابی داشته باشیم.
وی با اشاره به مثبت ارزیابی کردن عملکرد‌ نیکزاد در دوره ریاست جمهوری احمدی ‌نژاد نسبت به آخوندی در دوره آقای روحانی، بیان کرد: آخوندی در بخش مسکن شعارهای مختلفی داد، چرا ما پس از چند سال یک واحد مسکن اجتماعی ندیدیم؟

بهادری اظهار داشت: این سال ‌ها گزارش‌ هایی در رسانه‌ها با عنوان مردودی سازمان نظام مهندسی ساختمان در مسکن مهر‌ منتشر گردید در حالیکه مسکن مهر در ایلام جزء بهترین مسکن‌ های مهر کشور هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام ادامه داد:

در طول دوران مسئولیتم در استان ایلام در زمینه‌ی حقوق مردم با هیچ‌ کس مماشات نکرده‌ام و در سازمان نظام مهندسی کشور نیز در طول این سالها به اندازه‌‌ یک پایه‌ی دکل نفتی تخلف مالی و اختلاس مالی صورت نگرفته است چون این سازمان هم ارکان کنترلی خود را دارد و هم سه هزار و هفتصد نفر مهندس با تحصیلات حداقل لیسانس بر کار آن نظارت داشته‌اند.

لازم به ذکر است: انتخابات هشتمین دوره نظام مهندسی ساختمان استان ایلام دوازدهم مهر برگزار گردید.
منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ مهر ۹۷
832 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0