ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

ورود مهندسان جوان به صنعت ساختمان استان یزد

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان کرد: فارغ التحصيلان دانشگاه‌ها آمادگي ورود به بازار كار را ندارند
مهدی سالاری با تأکید بر لزوم حضور مهندسان جدید در کارگاهها برای کسب تجربیات تازه، گفت: متأسفانه الآن دانشگاهها دانشجویانی را تربیت و فارغ التحصیل میکنند که آمادگی ورود به بازار کار را ندارند. بنابراین بخشی از دانش را در دانشگاه و در قالب کتابها و مستندات و بخش قابل توجهی از آن را در محیط کار که به علوم ضمنی شناخته میشود و در هیچ کتابی نوشته نشده است، می آموزند.

کد خبر: 191101005 تاریخ انتشار: جمعه ۱۰ آبان ۹۸ - ۴:۰۴ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بیان کرد: فارغ التحصيلان دانشگاه‌ها آمادگي ورود به بازار كار را ندارند
مهدی سالاری با تأکید بر لزوم حضور مهندسان جدید در کارگاهها برای کسب تجربیات تازه، گفت: متأسفانه الآن دانشگاهها دانشجویانی را تربیت و فارغ التحصیل میکنند که آمادگی ورود به بازار کار را ندارند. بنابراین بخشی از دانش را در دانشگاه و در قالب کتابها و مستندات و بخش قابل توجهی از آن را در محیط کار که به علوم ضمنی شناخته میشود و در هیچ کتابی نوشته نشده است، می آموزند.

ورود مهندسان جوان به صنعت ساختمان استان یزد

ورود مهندسان جوان به صنعت ساختمان استان یزد

ورود مهندسان جوان به صنعت  ساختمان استان یزد

وی در آیین اتيان سوگند مهندسان جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با عنوان این که صنعت ساختمان صنعت بزرگی است، افزود: سازمان نظام مهندسی یکی از بزرگ ترين سازمانهای مردم نهاد صنعت ساختمان در کشورواستان به حساب می آید.

سالاری افزود: سازمان نظام مهندسی یک سازمان بسیار مهم، کلیدی و با اهمیت غیر دولتی است كه طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی شکل گرفته و از طرفي یک بخش از فضای حاکمیت نیز به این سازمان منتقل شده، یعنی هم قدرت قانون را دارد و هم میتواند از حوزه حاکمیت به کسب و کار وارد شود و از این موضع میتوان با قدرت به مسائل حوزه ساخت و ساز رسیدگی کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد از ورود مهندسان جوان و جویای کسب تجربه برای ارتقای  اخلاق حرفه ای ابراز خرسندی کرد و افزود: با توجه به گردش بالای مالی در صنعت ساختمان، این صنعت قدرت اشتغالزایی بالایی دارد و با سرمایه گذاري اندک میتوان اشتغال بسیار ایجاد کرد.

وی گفت: از آن جا كه ساختمان يك كالاي ضروري است، در حال حاضر در صنعت ساختمان یک شبکه بزرگ از طراحان، ناظران، مجریان و تأمین کنندگان وسایل و تجهیزات فعالیت میکنند.

وی تصریح کرد: بازار ساختمان یک بازار رقابتی است یعنی همان‌گونه که بازار جذابی است متقاضی هم برای کار در این بازار فراوان است، در این شرایط مردم آن هایی که با سواد تر، داراي تحلیل درست تر و تفکر سیستمی و منظم باشند، را بخوبی و نیکی شناخته و توانایی جای گیری در شبکه های مختلف را دارند.

سالاری خاطر نشان ساخت: بسیاری از تجربه هایی که در محیط کار بدست آمده هنوز مکتوب نشده است و برای کار در یک کارگاه ساختمانی و طراحی یک سیستم به علوم ضمنی نیازاست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد اظهار کرد: یک مهندس باید اخلاق حرفه ای، مسائل قراردادها، حقوق مهندسی، کسب و کار مهندسی و خیلی دیگر ازاین مسائل را بداند از این رو در سالهای اخیر در حوزه آموزش سازمان نظام مهندسی برای آموزشهای مهارتی وآزاد سرمایه گذاری شده است.

لزوم عمل به قانون

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این آیین با اشاره به قوانین فعالیت مهندسان در صنعت ساختمان، به بیان برخی از تجربیات در اين زمينه پرداخت.

«محمدرضا جواهری» افزود: ويژگي رشته های فنی- مهندسی بگونه ای است که برای خود و دیگران امکان اشتغالزایی دارد و همه توان ادامه تحصیل در آن را ندارند، هر چند که در سالهای اخیرفراوانی پذیرش دانشجو در رشته های فنی و مهندسی سبب شده این تصور ایجاد گردد که رشته های مهندسی پذیرش راحت تری دارند، ولی کسانیکه میخواهند از این رشته فارغ التحصیل شوند افراد نخبه ی داراي ضریب هوشی بالا هستند.

جواهری ادامه داد: یک مهندس باید به روز باشد یعنی این که ضوابط و دستورالعملهایی که داخلی است وموادی که آیین نامه، بخش نامه و دستورالعمل میشود را دانسته و به آن ها عمل کند. عده ای این اطلاعات را پی‌گیری نمیکنند وچون کسی آن ها را بعنوان متخلف نمیشناسد، این کار بصورت رویه درآمده است.

وی گفت: امروز ساخت وساز، مسیر قانونی را طی نمیکند و از یک مسیر خلاف رفته و کارفرمایان به همان سمت غلط راهنمایی و به دور زدن قانون تشویق میشوند. وظیفه شهرداریها از همه مهمتر است آن ها نباید در برابر اختلافات و تخلفات حوزه شهرداری، کوتاه بیایند تا آینده شهر بهتر باشد.

ورود مهندسان جوان به صنعت ساختمان استان یزد

عضو شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي ساختمان در خاتمه از مهندسان جوان خواست با دانش، تجربه و رعایت قوانین در این مسیر قدم بردارند و آینده درخشانی را برای شهرمان رقم بزنند.

بهره گیری مهندسان جوان از تجربیات

عضو دیگر هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این آیین، به اهمیت جایگاه و نقش مهندسان در جامعه بعنوان متولیان ساخت و سازهای بزرگ و پروژه های عمرانی اشاره کرد.

«محسن اولیاء» گفت: به علت مسئولیت و اهمیت پروژه های مهم عمرانی و ساختمانی، مهندسان در جامعه از شأن بالایی برخوردار هستند وظيفه همه ما و بویژه شما مهندسان جوان است که این شأن و منزلت اجتماعی را حفظ کنیم.

اولیا به مهندسان جوان استان توصیه کرد که در محیط کار حرفه ای، کارشان را دوست بدارند و از تجربیات گذشتگان استفاده کنند چرا که این تجربیات بدون صرف زمان و انرژی در اختیار آن ها قرار میگیرد.

وی تصریح کرد: صنعت ساختمان یک کار گروهی است و باید تیمهای خوب و همگنی تشکیل گردد که كار با موفقیت به انجام برسد.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در ادامه بر دیگر قواعد و قوانین کار در این حرفه از جمله رعایت حقوق دیگران، انعطاف پذیری و داشتن توقعات مالی منطقی تأکید کرد.

در خاتمه اين آیین، سوگندنامه مهندسي توسط حاضران قرائت شد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ آبان ۹۸
606 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0