گردهمایی مهندسان نقشه بردار یزد در آستانه روز نقشه بردار مهدی سالاری ریاست سازمان نظام مهندسی استان یزد

گردهمایی مهندسان نقشه بردار یزد در آستانه روز نقشه بردار

بمناسبت بزرگداشت روز نقشه بردار، جلسه نقشه برداران یزد در محل هتل مشیر الممالک با حضور مهندسان نقشه بردار، مدیران و مسئولان سازمان نظام مهندسی و هم‌چنین معاون عمرانی استانداری برگزار گردید.

کد خبر: 190830002 تاریخ انتشار: جمعه ۸ شهریور ۹۸ - ۱۰:۰۵ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد،بمناسبت بزرگداشت روز نقشه بردار، جلسه نقشه برداران یزد در محل هتل مشیر الممالک با حضور مهندسان نقشه بردار، مدیران و مسئولان سازمان نظام مهندسی و هم‌چنین معاون عمرانی استانداری برگزار گردید.

گردهمایی مهندسان نقشه بردار یزد در آستانه روز نقشه بردار

گردهمایی مهندسان نقشه بردار یزد در آستانه روز نقشه بردار

گردهمایی مهندسان نقشه بردار یزد  در آستانه روز نقشه بردار

در آستانه روز نقشه بردار مهندسان نقشه بردار یزد گردهم آمدند

مهندسان ما باید علاوه بر مهندس بودن حکیم هم باشند

در این جلسه، مهدی سالاری ریاست سازمان نظام مهندسی استان یزد در سخنانی به اهمیت و تاثیر گزاری رشته نقشه برداری و مهندسان این رشته در جای جای روند ساختمان سازی تاکید کرد و گفت: روز نقشه بردار هم‌زمان با سالروز ولادت ابوریحان بیرونی است و او دانشمندی است که هفتاد و پنج سال عمر با عزت داشته و مهندسی حکیم و در بسیاری از علوم بخصوص علم زمین شناسی سرآمددوران خود بوده است.

سالاری افزود: رشته نقشه برداری در حال حاضر توسعه پیدا کرده است. مهندسان ما باید علاوه بر مهندس بودن حکیم هم باشند و در کنار حرفه مهندسی به سایر علوم ارتباطی و جامعه شناسی و دیگر علوم مرتبط آگاه و آشنا باشند.

سالاری از حضور همکاران نقشه بردار تشکر کرد و گفت: از مهندس صادقیان معاون عمرانی استاندار تشکر ویژه میکنم و در حال حاضر هیچ بهانه ای برای توسعه خدمات مهندسی نداریم چرا که وی تمام قد با نظام مهندسی همراهی میکند و انگیزه بسیار خوبی برای توسعه کمی و کیفی در حوزه خدمات مهندسی در استان است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، هم‌چنین از مرحوم قربانی دبیر فقید گروه تخصصی نقشه برداری سازمان بخوبی یاد کرد و یاد و نام ایشان را گرامی داشت.

سالاری در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد سازمان نظام مهندسی استان در هیئت مدیره هشتم پرداخت و ادامه داد: بعنوان سازمانی مردم نهاد بدنبال رضایت مشتریان و مردم هستیم و این مورد محقق نمیشود مگر آن که ارائه خدمات به مردم و سرویس دهی به آنها خوب انجام گیرد و خدمات خوب مرهون قابلیت سازی اعضا و مهندسین و آشنایی آنها با علوم و فنون روز و هم اندیشی و هم نظری و در نهایت وحدت رویه مناسب محقق خواهد شد و در ادامه آن، خدمات خوب به مردم ارائه می گردد. اعتماد مهندسین مرهون عملکرد واضح و شفاف هیئت مدیره و به تبع آن بنده است که در این راستا به نمایش بخشی از نشست ها، حتی بصورت زنده و ارائه دستاوردهای آن پرداخته ایم. برگزاری نشست های متعدد و همکاری با مردم و تعامل خوب و سازنده با دستگاهها و ادارت استان از جمله شهرداری، راه  و شهرسازی، استانداری، ثبت اسناد، بنیاد مسکن و شرکت شهرک‌ها از دیگر اقدامات نظام مندسی استان است.

وی در ادامه به مجموع رشد هفتاد درصدی بودجه سازمان در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: علیرغم این که عنوان میشد سال نود و هشت، سال رکود است ولی با پی‌گیری ها و اقدامات به جا و مناسب سازمان توانستیم با رشدی بالا روبرو باشیم و بسیاری از فرایندها و ساختارها به کلی عوض شده است و در سال‌های آینده هم به لحاظ تفکر و هم به لحاظ فرایندها متفاوت خواهیم بود.

رییس سازمان استان، به ارائه آماری از چهار ماهه ابتدایی سال نود و هشت پرداخت و افزود: در بخش درآمدی بیست و پنج درصد، در حوزه نظارت سی درصد، حق السهم در حوزه طراحی شصت و سه درصد، شناسنامه فنی پایان کار حدود پانزده درصد و مجریان ذی صلاح هشت درصد رشد داشته ایم و در حوزه آموزش با پیشرفت پانصد درصدی رشد درآمدی روبرو هستیم و حال سازمان چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی خوب است.

سالاری تصریح کرد: سازمان شش هزار و هفتصد و شصت و هشت مهندس عضو دارد که از این تعداد دو هزار و هشتصد نفر پروانه دار هستند. سیصد و یک نفرمهندس نقشه بردار که ازاین تعداد مهندس نقشه بردار هشتاد و هفت نفر پروانه دار هستند و باید تلاش گردد تا اکثر مهندسان نقشه بردار پروانه دار شوند.

وی در ادامه به موضوع الزام در واگذاری خدمات تفکیک اراضی پرداخت و گفت: سازمان آمادگی دارد این امر در واحد کنترل نقشه های تفکیک اپارتمان اعمال گردد.

رییس سازمان استان، هم‌چنین به مواردی از جمله حذف فرایند دو نقشه ای، اصلاح کمیسیون ماده صد و نظارت بر آزمایشگاه های کنترل کیفی اشاره و اظهار امیداواری کرد در این موارد اقدامات مناسبی صورت گیرد.

گردهمایی مهندسان نقشه بردار یزد در آستانه روز نقشه بردار

وی اظهار داشت: ساختمان یک کالای ملی است و حداقل عمر مفید آن باید صد سال باشد و با بها دادن به خدمات مهندسی و ارائه خدمات حرفه ای و نه خدمات صوری میتوان ساختمان هایی ساخت که آسیب پذیر نباشند.

سالاری، هم‌چنین از انتشار خبرنامه تخصصی حوزه ساختمان و مشترک بین نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهر سازی خبر داد. تمرکز به فروش و صدور خدمات به برخی استان‌های همجوار از جمله استان هرمزگان و توافق با دانشگاه یزد برای واگذاری مسئولیت کارآموزی هفت رشته مهندسی به نظام مهندسی استان از دیگر موارد مطرح شده توسط رییس سازمان نظام مهندسی استان یزد مهدی سالاری بود.

اهمیت بالای نقشه برداری در عرصه های مختلف کشاورزی، معدن و ساختمان

در این آیین، هم‌چنین محسن صادقیان معاون عمرانی استاندار یزد طی سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هفته دولت به گستردگی و اهمیت حرفه نقشه برداری در عرصه های مختلف کشاورزی، معدن و ساختمان اشاره کرد.

صادقیان با تاکید بر این که رویکرد وی غیر دولتی است به برون سپاری فعالیت‌ها و سرمایه گذاری خصوصی تاکید کرد و گفت: در حوزه تخلفات ساختمانی محوریت کار با نظام مهندسی است و سعی شده است هیچگونه موازی کاری حتی در استانداری ایجاد نگردد و سازمان با پتانسیل خوبی که دارد بتواند کار کند و تصویر سازی خوبی در حوزه های مختلف داشته باشد و اشکالات در پیش رو را بردارد.

صادقیان، هم‌چنین از اجرای هفتصد و بیست پروژه در استان هم زمان با هفته دولت خبر داد و تصریح کرد: مقدار بسیار زیادی از اعتبارات این پروژه ها از طریق سرمایه گذاری بخش خصوص صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اگر در بخش کشاورزی، ساختمان و معدن رونق ایجاد گردد، بزرگ‌ترین مشکل که بیکاری است برطرف خواهد شد.

هم‌چنین در این آیین، علی اصغر عبقری رییس کمیسیون نقشه برداری سازمان نظام مهندسی استان یزد، در سخنانی از عضویت سیصد و یک مهندس نقشه بردار خبر داد و گفت: از این تعداد هشتاد و هفت نفر پروانه اشتغال دارند و سی و پنج نفر صلاحیت تفکیک آپارتمان را دارا هستند.

صادقیان با ابراز امیدواری از این که بتوانیم در راستای اعتلای نقشه برداری یزد گام برداریم برخی تصمیمات کمیسیون هفت نفره تقشه برداری را بررسی نرخ نقشه تفکیکی آپارتمانی ومسکن مهر، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مهندسان، امضاء نقشه ها با متراژ کم، تفاهم ۳ جانبه در مورد نقشه پایان کار، تعیین تکلیف نحوه نقشه مسکن مهر و غیره عنوان کرد.

تجلیل از مهندسان برجسته

هم‌چنین محمد حسینی عضو نقشه بردار هیئت مدیره استان یزد به ارائه و توضیحاتی در مورد تاریخچه علم نقشه برداری و کاربردهای فعلی آن پرداخت.

پخش کلیپی از مرحوم علیرضا قربانی و تجلیل از خدمات وی درزمینه نقشه برداری استان و هم‌چنین تجلیل از خانواده وی با اهدای لوح یادبود از دیگر برنامه های این جلسه بود.

تجلیل از پیشکسوتان عرصه علم نقشه برداری کاظم گنجی، سید حسین اعلایی، سید مرتضی متقی نیا و تجلیل از مهندسان برجسته نقشه برداری محمد آقا باقری، سعید ابویی، علی‌رضا سپهری نیز در این جلسه بود.

پخش موسیقی زنده گروه موسیقی خیال  پایان بخش آیین بود.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه دست نویس نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ شهریور ۹۸
698 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0