توقف احداث صد برج در تهران منوچهر اولیا زاده مطرح کرد:

چرا ساختمان ‎های نوساز با زلزله تخریب شدند؟

عضو هئیت مدیره نظام مهندسی دوره ششم ، عضو سابق هئیت مدیره نظام‌ مهندسی تهران بیان کرد: مهندسان ناظر مقصر اصلی بی‌ کیفیت بودن مسکن ‌های مهر نیستند، زیرا از ابتدا همه مراحل اجرایی دچار مشکل بوده است، از مصالح بی‌ کیفیت تا عدم حضور مجریان بر سر مراحل ساخت و مسکن‌ های مهر در شهرستان ‌ها وضعیت فاجعه باری دارند.

کد خبر: 960823014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶ - ۱۲:۲۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، عضو هئیت مدیره نظام مهندسی دوره ششم ، عضو سابق هئیت مدیره نظام‌ مهندسی تهران بیان کرد: مهندسان ناظر مقصر اصلی بی‌ کیفیت بودن مسکن ‌های مهر نیستند، زیرا از ابتدا همه مراحل اجرایی دچار مشکل بوده است، از مصالح بی‌ کیفیت تا عدم حضور مجریان بر سر مراحل ساخت و مسکن‌ های مهر در شهرستان ‌ها وضعیت فاجعه باری دارند.چرا ساختمان ‎های نوساز با زلزله تخریب شدند

چرا ساختمان ‎های نوساز با زلزله تخریب شدند

چرا ساختمان ‎های نوساز با زلزله تخریب شدند

چرا ساختمان ‎های نوساز با زلزله تخریب شدند

منوچهر اولیا زاده، عضو هیئت ‌مدیره و ریاست گروه تخصصی معماری دوره ششم نظام‌ مهندسی استان تهران، با اشاره به انتقادات مطرح‌ شده در مورد تخریب کامل مسکن مهر کرمانشاه براثر زلزله روز یک شنبه، عنوان کرد: مشکل عمده ‌ای که وجود دارد اینست که مسکن ‌های مهر از مجاری فنی و مهندسی ساخته نشده است، بلکه اکثر مسئولینی که تصمیم ‌گیرنده اصلی در این بخش بودند، از همان هیئت‌ مدیره تعاونی‌ ها و پیمان کاران تا غیره، سررشته خاصی از کارهای ساختمانی نداشتند.
وی افزود: علت اصلی تخریب مسکن مهر این است که مسئولان مربوطه برای آن که این ساختمان‌ ها هزینه کم تری داشته باشد، تمام تلاششان را کردند تا از مصالح نامرغوب و از پیمان کاران درجه پایین استفاده کنند. هرکجای کشور اگر چنین اتفاقی مجددا روی دهد، شاهد تخریب و تلفات در مورد مسکن مهر خواهیم بود.
اولیا زاده با اشاره به عدم نظارت ‌های صحیح بر ساختمان‌ های مسکن مهر، ادامه داد: یکی دیگر از مشکل ها کمبود کار یا همان شغل است؛ متأسفانه تعداد کمی از مهندس ‌های ناظر هستند که با توجه به عملکردشان به آن‌ ها مهندسان بدون نظارت می ‌گویند.
حلقه مفقوده در بخش ساخت‌ و ساز مهندسین مجری هستند که عملاً حذف‌ شده‌اند. بر اساس قوانین قرار بود که مجری بر سرکار حاضر باشد و ناظر بر روی کار مجری نظارت داشته باشد؛ عملاً چون مجری حذف ‌گردیده است شاهد گستردگی چنین مشکلاتی هم هستیم.
عضو ارشد نظام‌ مهندسی تهران تصریح کرد: به‌ طور مثال فرض کنید که پرستار که مجری دستورات پزشک است از بخش بیمارستان حذف گردد و به پزشک بگویند چرا بر وضعیت بیمار نظارت ندارید؟ حذف مجری از کارهای اجرایی همچون حذف پرستار از بخش بیمارستانی است؛ لذا در این شرایط نمی ‌توانیم مهندس ناظر را مقصر اصلی در این اتفاقات بدانیم. وظیفه مهندس ناظر، نظارت بر کار مهندس مجری است.
وی با اشاره به این که ناظر قرار است کارهای فنی مجری را نظارت کند، ابراز داشت: مهندس ناظر به ‌صورت مستمر بر سر ساختمان حضور ندارد و مانند یک پزشک در مواقع ضروری نظارت می ‌کند، ایرادات را عنوان می‌ کند و خواهان حل آن‌ ها می ‌شود. اکنون اتفاقی که در حال روی دادن است اینست که مجری ذی صلاح حذف‌ شده و ناظر باید به ‌جای مجری، ایرادات و مشکلات ساختمان را با پیمان کار یا هیئت ‌مدیره در جریان بگذارد؛ آن پیمان کار یا صلاحیت نداشته یا سرعت احداث بجهت منافع برایش مهم است چه برسد به هیئت‌ مدیره تعاونی ‌ها، زیرا مهارت و تخصص لازم در این رابطه را ندارند. ناظر اگر نتواند با پیمان کار صحبت کند باید با فردی که هزینه ساختمان را بعهده دارد مشکلات فنی مطرح را کند که او تخصص ندارد.

چرا ساختمان ‎های نوساز با زلزله تخریب شدند


این عضو هیئت‌ مدیره ششم تهران مطرح کرد: این که چرا یک ساختمان با وجود اشکالات ولی بازهم به امضا و تائید مهندس ناظر می ‌رسد را باید با شخص ناظر صحبت کرد که بر چه اساس این کار را انجام می‌ دهد! انتقاد به ناظر همانند این است که به پزشک بگوییم که چرا با وجود عدم پرستار و دارو، بیمار را عمل کرده ‌ای؟ نمی‌ توان این انتقاد را داشت، زیرا آن پزشک به ‌اندازه وسعی که داشت، وظیفه داشته که به بیمار رسیدگی کند. گویا موضوع نظارت در کشور خیلی مهم نیست به ‌عنوان نمونه نظارت بانک مرکزی بر بانک ‌ها و مؤسسات که ما هنوز شاهد تجمعات مال ‌باختگان در خیابان ‌ها هستیم و موارد زیاد دیگر.
وی در ادامه عنوان کرد: بالاخره این هم شرایط کشور ما است، خانه‌ ها باید احداث گردد برای زندگی و مردم به علت بیکاری باید سپرده کنند و از سودش زندگی کنند و… در حال حاضر هم در حال مشاهده عواقب این ‌گونه شرایط هستیم. بسیاری از ساختمان‌ ها تخریب می‌ گردند زیرا در چارچوب قانونی خود ساخته نشده ‌اند. سپرده مردم از بین می ‌رود و مقصر اصلی در این اتفاقات دولت است که با عدم‌ نظارت صحیح بر اجرای قانون، روندی را انتخاب می ‌کنند که بودجه ساخت بدست افرادی نا آگاه و بدون تخصص سپرده شود که ساخت ‌و ساز را بعهده بگیرند.
اولیا زاده با اعلام این که باید به مهندسان ناظر ابزار لازم برای نظارت داده شود، یاد آور شد: مجری ذی ‌صلاح، پیمان کار صاحب صلاحیت‌، مصالح با کیفیت و… باید وجود داشته باشد. چرا در این مملکت باید مصالح غیرفنی و نامرغوب تولید گردد؟ باید سؤال شود هیئت‌ مدیره یا دارندگان سرمایه ساخت چگونه پیمان کار ضعیف را روی کار می ‌آورند؟ پیمان کاران اصلاً بر چه اساسی مصالح بی ‌کیفیت را خریداری می‌ کنند؟ کارخانه بتن به چه دلیل بتن بی ‌کیفیت تولید می‌ کند؟ ما باید این اتفاقات را ریشه ‌یابی کنیم، مهندس ناظر آخرین مهره این چرخه است.
این مهندس ناظر با اشاره به این که حدود هفتاد درصد از ساختمان‌ های مسکن مهر با همین روش و نظارت احداث ‌شده‌اند، اظهار داشت: تهران و حومه تهران تا حدودی وضعیت بهتری دارند، ولی اطمینان دارم که وضعیت ساختمان‌ های مسکن مهر در شهرستان‌ ها خیلی فاجعه بارتر است. قطعاً اگر فاصله مرکز زلزله کم تر بود، با تخریب و تلفات بیش تری مواجه بودیم و حتی ساختمان‌ های شخصی ‌ساز هم که در عکس‌ ها نشان می‌ دهند هم تخریب می‌ شد.
اولیا زاده در پایان افزود: اگر بودجه ساخت در اختیار اهلش قرار بگیرید و ساخت ‌و ساز هم در اختیار پیمان کار صاحب صلاحیت و نظارت مستمر به مجری ذی صلاح و نظارت به مهندس صاحب صلاحیت‌ سپرده شود، قطعاً کم تر شاهد اتفاقات دل ‌خراش خواهیم بود. مردم کشور ما لیاقتشان بیش از آن چیزی است که فکر می‌ کنید.
منبع : رویداد ۲۴

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی سوالات نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ آبان ۹۶
1181 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0