قربانی بعدی نظام مهندسی کیست قربانی بعدی

قربانی بعدی نظام مهندسی کیست؟

شنیده‌ ها حاکی از آنست که نظام مهندسی دو، سه استان هنوز طبق روال قبلی، ارجاع نظارت را انجام می‌ دهند و ممکن است در روزهای آینده شاهد تعلیق دومین ریاست نظام مهندسی باشیم.

کد خبر: 970226001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷ - ۹:۲۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،شنیده‌ ها حاکی از آنست که نظام مهندسی دو، سه استان هنوز طبق روال قبلی، ارجاع نظارت را انجام می‌ دهند و ممکن است در روزهای آینده شاهد تعلیق دومین ریاست نظام مهندسی باشیم.

قربانی بعدی نظام مهندسی کیست

قربانی بعدی نظام مهندسی کیست

قربانی بعدی نظام مهندسی  کیست؟

پس از آن‌ که پنجم اردی بهشت ماه بدستور عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ پروانه اشتغال بکار حسن قربانخانی ـ ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ـ به علت بی‌ توجهی به بخش نامه ‌های وزیر، معلق شد شرایط محافظه ‌کارانه‌ای در بدنه این سازمان ایجاد شده و ارجاع نظارت در بسیاری از استان‌ ها تعطیل شده است. با این وجود گفته می ‌شود دو، سه استان هنوز طبق روال سابق، ارجاع را انجام می ‌دهند و زمزمه‌ هایی به گوش می ‌رسد مبنی بر این ‌که تعلیق پروانه اشتغال ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از این استان‌ ها بزودی به مدیر کل راه و شهرسازی استان مربوطه ابلاغ خواهد شد.
ولی تازه ‌ترین اتفاق به موضع‌ گیری ریاست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برمی ‌گردد که بطور تلویحی، بخش نامه‌ های وزیر را خارج از حدود وظایف او دانسته است.
محمدرضا رضایی طی نامه ‌ای عنوان کرده “مادامی که این صلاحیت به بخش دولتی اعطای قانونی نشده بایستی صلاحیت شورای انتظامی مهندسی در تشخیص تخلف و میزان اهمیت و انطباق آن با مجازات ‌ها را به رسمیت شناخته و در صورت نیاز به کار آمد سازی ساز و کار برخورد با تخلفات از طریق اعمال تغییر در نحوه‌ ی رسیدگی به تخلف و طرز تعقیب و تشدید و تعدیل مجازات ‌ها، به دریافت مصوبه هیات دولت در اصلاح آیین ‌نامه اجرایی قانون بپردازد.”

قربانی بعدی نظام مهندسی کیست

اجرای ابلاغیه ‌های عباس آخوندی در حالی توسط رضایی، منوط به اخذ مصوبه هیات وزیران شده که دیوان عدالت اداری هم می‌ تواند در ابطال یا تایید بخش نامه‌ های وزیر راه و شهرسازی رای صادر کند. با این وجود هنوز شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی نسبت به بخش نامه ‌های آخوندی، شکایتی به دیوان عدالت نبرده است. بنابراین نظریه ریاست کمیسیون عمران نیز صرفا جنبه ‌ی پیشنهادی دارد و وزیر راه و شهرسازی در پذیرش یا رد آن ها دارای اختیار است.
سازمان های نظام مهندسی از مدتی قبل در سردرگمی قرار دارند. از یک سو، عباس آخوندی – وزیر راه و شهرسازی – به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و از طریق آنها به روسای استان های کشور میگوید باید بخش نامه های عدم اخذ ۵ درصد حق نظارت، عدم ارجاع نظارت و تعارض منافع را اجرا کنید. از طرف دیگر رحمانی فضلی ـ وزیر کشور ـ بخش نامه‌ های فوق را مغایر آیین ‌نامه ‌های دولت دانسته و فرج الله رجبی هم نامه زده که نباید دستورات وزیر را اجرا کنید و در صورت اجرا، هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها به شورای انتظامی معرفی میشوند.
آخوندی روز هجدهم اردی بهشت ماه به پیشنهاد ریاست سازمان نظام مهندسی در مورد مذاکره بر سر موارد مناقشه پاسخ مثبت داد، ولی شروطی را مطرح کرد که نشان می ‌دهد هم ‌چنان بر مواضع قبلی خود ایستاده است.

منبع : فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ اردیبهشت ۹۷
975 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0