کدام مقاومتراست سازه فلزی یا سازه بتنی عضو سازمان نظام مهندسی بیان کرد:

کدام مقاومتراست؛ سازه فلزی یا سازه بتنی؟

عضو سازمان نظام مهندسی بیان کرد: در 10 سال گذشته استفاده از سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی هفتاد درصد رشد داشته ولی هیچکدام دلیل بر مقاوم بودن سازه ای بر سازه دیگر نیست بلکه در استفاده از سازه ها طراحی مناسب و روش اجرا مهم است.

کد خبر: 961012003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ دی ۹۶ - ۷:۰۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  عضو سازمان نظام مهندسی بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته استفاده از سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی هفتاد درصد رشد داشته ولی هیچکدام دلیل بر مقاوم بودن سازه ای بر سازه دیگر نیست بلکه در استفاده از سازه ها طراحی مناسب و روش اجرا مهم است.کدام مقاومتراست سازه فلزی یا سازه بتنی

کدام مقاومتراست سازه فلزی یا سازه بتنی

کدام مقاومتراست سازه فلزی یا سازه بتنی

کدام مقاومتراست؛ سازه فلزی یا سازه  بتنی؟

رضا حیدریون عضو سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: در دهه هفتاد تا هشتاد ساخت و سازها به سمت استفاده از سازه های فلزی رفت، قوانین شهرداری هم در استفاده از این سازه ها سختگیری زیادی نداشت ولی در سالهای اخیر نوع استفاده از سازه ها در ساخت و ساز تغییر و بسمت استفاده از سازه های بتنی رفته است. رشد سازه ها در ۱۰ سال گذشته بیش از هفتاد درصد به سمت سازه های بتنی بوده در صورتیکه سازه های فلزی کم تر از پنج درصد استفاده شده است ولی هیچکدام دلیل بر مقاوم بودن سازه ای بر سازه دیگر نیست بلکه اگر طراحی مناسب باشد و اجرا با کیفیت باشد و هم سازه فلزی هم بتنی میتواند مقاومت یکسانی داشته باشد.
مقاوم سازی بافتهای فرسوده دغدغه جدی دولت
وی ادامه داد: بنظر میرسد در این سالها سرمایه گذاری و جذب سرمایه اهمیت داشته است و به ساختمان بعنوان کالای سرمایه ای توجه شده است. در سازه های بتنی نقدینگی کمتری صرف میشود و به صرفه تر است.
رئیس انجمن صنفی مهندسان عمران شهر تهران در ادامه درمورد تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیان داشت: سازه های بتنی در آتش سوزیها مقاوم تر از سازه های فلزی هستند البته سازه های فلزی را هم میتوان درمقابل آتش سوزی مقاوم کرد ولی اینکار هزینه های خود را دارد ولی بطور کلی سازه هایی که پوشش ضعیفی داشته باشند درمقابل حریق مقاومت کم تری دارند. در مقایسه این ۲ سازه عوامل دیگری مانند منطقه جغرافیایی، مصالح، خوردگی هم موثر است. باید دید که این نوع سازه در کدام منطقه جغرافیایی نصب میشود در مناطق شمالی سازه های بتنی بیش تر استفاده میشود چون سازه های فلزی در مقابل رطوبت خوردگی بیش تری دارند و در مقابل عوامل جوی آسیب پذیرترند. دسترسی بمصالح هم مهم است در برخی مناطق کارخانه سیمان و معادن شن و ماسه فراوان تراست که بیش تر از سازه های بتنی استفاده میشود ولی در برخی مناطق هزینه حمل و نقل اضافه میشود.

وی تاکید کرد: نکته کلیدی در کیفیت ساخت و ساز سازنده نوع سازه است پس در احداث ساختمان نیز مثل یک کالا صلاحیت افراد سازنده مهم است؛ وقتی سرمایه گذاران وارد صنعت ساخت و ساز میشوند جای بهره بردار را میگیرند.
حیدریون مطرح کرد: در روند ساخت و ساز قوانین بدرستی مشخص است و آیین نامه های کنترل ساختمان و قانون نظام مهندسی که قانون خوبی است وظایف ارگانها و سازمانها را مشخص کرده است ولی بدرستی اجرا نشده است. از سال هفتاد و شش با اجرای قانون نظام مهندسی طراحیها بدرستی رو به انجام است ولی بعد از طراحی کار اجرا مهم است.

کدام مقاومتراست سازه فلزی یا سازه بتنی

سازمانهای شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در کنار سازمان نظام مهندسی نقش کنترلی دارند ولی در سالهای اخیر تکلیف قانونی که بعهده شهردای تهران نهاده شده است برای اجرای ساختمان توسط مهندسان ذی صلاح بدرستی عملیاتی نشده است. اکنون برای ساختمانهای بالای دوهزار متر مجری ذی صلاح استفاده میشود که عملا کم تر از ۱۰ درصد ساختمانهای تهران را شامل میشود و عملا ساختمانها بوسیله افراد بدون صلاحیت احداث میگردد.
وی ادامه داد: اکنون چهار هزار و چهارصد هکتار از مساحت شهر تهران در بافت فرسوده قرار گرفته است، در وضعیت کنونی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با سازه فلزی غیرمقاوم هستند لذا مقاوم سازی بافتهای فرسوده در دستور کار دولت دوازدهم است و دغدغه جدی دولت است تا به سمت اصلاح روند بافت فرسوده جلو برویم که البته این مقدمه ای برای با کیفیتتر شدن ساخت و سازها است.
تورج فرهادی، قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ارتباط تلفنی بیان کرد: آن چه در نوع سازه در ساخت و ساز خیلی مهم است توجه به جزئیات در اجرای سازه های فولادی و بتنی و توجه به اتصالات است لذا ما به دنبال این هستیم که ترتیبی اتخاذ گردد که حضور مجری برای تمام ساختمانها الزامی گردد.
مقاوم سازی بافتهای فرسوده دغدغه جدی دولت
وی در مورد مقاوم سازی ساختمانها هم افزود: بیمه کیفیت ساختمان باید الزامی گردد البته اتفاقات خوبی در حال انجام است و از بیمه مرکزی پی گیر موضوع هستیم.
حضور ناظران و مجریان به نحوی که بر کیفیت ساختمان موثر باشد که به شناسنامه فنی خوب برسیم، نبوده است. شهرداری، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهر سازی باید در این زمینه همکاری داشته باشند.
محمد شکرچی‌زاده معاونت وزیر و رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی در ارتباط تلفنی تصریح کرد: فرایند نظارت بر اجرای ساختمانها باید بگونه ای باشد که حقوق شهروندان رعایت گردد.
مقاوم سازی بافتهای فرسوده دغدغه جدی دولت
شکرچی زاده ادامه داد: در سالهای اخیر تغییراتی در ساز و کار نظارتی انجام شده و در کمیسیون زیربنایی مجلس نهایی شده و مراحل بعدی را طی میکند. وقتی بتن ریزی انجام میشود و منهدس ناظر و مجری حضور ندارد، ساخت و ساز ها به مشکل میخورد لذا آن چه در ساخت وسازها مهم است توجه به بیمه است. بیمه بیش تر مربوط به پرسنلی میشود که در زمان ساخت و ساز ساختمان حضور دارند و شرکت بیمه گر خود را درگیر محصول نهایی نمیکند حتی درجه بندی شرکتها هم طبق بیمه و ریسک پذیری انجام نمیشود ولی اگر این کار عملی گردد میتوانیم در این راه از ساخت و سازهای با کیفیت تری برخوردار باشیم.
وی در ادامه در مورد مقاوم سازی بافتهای فرسوده هم یاد اور شد: در مقوله بافت فرسوده که نزدیک بیست درصد مساحت شهرهای ما را به خود اختصاص داده، برنامه جدی دولت دوازدهم اینست که هم پروژه های متعددی را در شرکت عمران و بهسازی پیش بینی کرده است و هم تسهیلات لازم برای اینکار درنظر گرفته تا آسیب پذیرترین نقاط هم در برخورد با زلزله با محوریت کاهش آسیب پذیری مقاوم سازی گردد.

منبع : سبکه خبر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ دی ۹۶
1585 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0