چه منابعی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری مهم تر است آزمون نظام مهندسی

چه منابعی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری مهم تر است؟

آزمون نظام مهندسی یا همان ورود به حرفه مهندسان که معمولا سالی دو بار برگزار می گردد دارای منابع متعدد میباشد.

کد خبر: 970203012 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷ - ۲:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، آزمون نظام مهندسی یا همان ورود به حرفه مهندسان که معمولا سالی دو بار برگزار می گردد دارای منابع متعدد میباشد.

چه منابعی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری مهم تر است

چه منابعی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری مهم تر است

چه منابعی در آزمون نظام مهندسی عمران و  معماری مهم تر است؟

عمده ترین این منابع مباحث بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان هستند که از این مباحث مقررات ملی در آزمونهای هفت رشته مهندسی شامل: عمران، معماری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری همواره تعدادی سوال طراحی می گردد.
ما در این جا قصد داریم با دقیقتر شدن در رشته معماری و عمران و منابع آن داوطلبان عزیز را راهنمایی کنیم که کدام برای کدامیک از منابع وقت بیش تری صرف کنند. با بررسی بودجه بندی سوالات آزمون نظام مهندسی در دوره های گذشته به نتیجه جالب توجهی رسیدیم که برای شما داوطلبان عزیز در زیر قرار میدهیم، هم چنین با توجه به این که منابع این آزمونها زیاد است و آزمون جزوه باز میباشد توصیه اکید می شود حتما قبل از آزمون تمرین تست زنی زیاد انجام دهید تا برای آزمون اصلی آماده شوید، برای این منظور بهتر است از سوالات طراحی شده مباحث بیست و دو گانه استفاده کنید.
۱: رشته معماری (نظارت ، اجرا ، طراحی)
آزمون نظام مهندسی نظارت معماری: در این آزمون سوالات از بیست و شش منبع مختلف طراحی میگردد. در میان این بیست و شش منبع بیست عدد آن مربوط به مباحث مقررات ملی م باشد و ۴ منبع دیگر شامل عناصر و جزئیات اجرائی، راهنمای جوش و اتصالات جوشی قانون نظام مهندسی و… میباشد بررسی بودجه بندی آزمون معماری نظارت متوجه میشویم که بیش ترین سوالات از عناصر و جزئیات داده میشود و در بین بیست مبحث مقررات ملی مبحث دوازده(ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)، مبحث ۱۹(صرفه جویی در مصرف انرژی)مبحث ۷(پی و پی سازی) مبحث ۴(الزامات عمومی ساختمان) جزو منابعی هستند که سهم سوالات آن ها نسبت به بقیه مباحث بیش تر میباشد. در نتیجه باید روی این مباحث وقت بیش تری صرف گردد. گستردگی منابع در این آزمون سبب گیج شدن و سردرگمی داوطلبان در این آزمون شده است بنظر ما برای جلوگیری از سردرگمی بهترین راهکار استفاده از کلید واژه آزمون نظام مهندسی معماری نظارت میباشد.
آزمون نظام مهندسی معماری اجرا: در این آزمون بیش تر منابع با آزمون نظارت معماری یکی میباشد اما مواردی به آن اضافه شده است گسترده تر است که شامل موارد زیر میباشد: نظام فنی و اجرائی کشور، مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با مسئولیت مجری، قوانین صنعت بیمه و مالیات، مدیریت ساخت و نظام برنامه ریزی و کنترل پروژه، قانون کار، ماشین آلات ساختمانی ، قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی آنها، که معمولاً نهایت از هر یک از این موارد یک تست طراحی می گردد.

چه منابعی در آزمون نظام مهندسی عمران و معماری مهم تر است

با توجه به گستردگی منابع آزمون معماری اجرا باز هم استفاده از کلید واژه معماری اجرا بسیار راه گشا میباشد.
آزمون نظام مهندسی طراحی معماری: این آزمون دارای منابع کمی بوده، و چون تستی نمیباشد و بصورت طراحی نقشه میباشد کلاً با بقیه آزمونها متفاوت است.
۲: رشته عمران (نظارت، اجرا ، محاسبات)
آزمون نظام مهندسی نظارت عمران دارای هفده منبع برای طراحی سوالات میباشد که دوازده تای آن مربوط به مباحث مقررات ملی و بقیه مربوط به کتب دیگر میباشد.
با بررسی بودجه بندی آزمون عمران نظارت به نکات قابل توجهی دست یافته در این آزمون مبحث نهم(طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه) و مبحث دهم(طرح و اجرای ساختمان های فولادی) دارای بیش ترین سهم از سوالات میباشد.
بطوریکه معمولاً بالای سی و پنج درصد سوالات از این مبحث است طراحی می گردد.و سپس مباحث ۵، ۷، ۸، ۱۱ و ۱۲ دارای سهم بیش تری از سوالات میباشند.
منابع دیگر که در این آزمون غیر از مباحث وجود دارد شامل: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، راهنمای جوش و اتصالات جوشی آیین نامه دو هزار و هشتصد زلزله و تحلیل سازه میباشد. در این آزمون هم استفاده از کلید واژه عمران نظارت بسیار مفید و کاربردی میباشد.
آزمون نظام مهندسی عمران اجرا:سوالات این آزمون از حدود بیست و هشت منبع مختلف طراحی می‌ شود.که ۱۹ منبع مربوط به مباحث مقررات ملی ساختمان میباشد و بقیه موارد شامل: آئین ‌نامه طراحی ساختمان ‌ها در برابر زلزله (استاندارد دو هزار و هشتصد) ویرایش چهارم، گود برداری و سازه‌ های نگهبان، راهنمای جوش و اتصالات جوشی در ساختمان های فولادی (بخش ‌های نظارت و اجرا)-(هزار و سیصد و نود)، روش ها و مسائل اجرایی، قراردادها و شرایط عمومی و خصوصی آن ها، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با مسئولیت مجری، قوانین صنعت بیمه و مالیات، مدیریت ساخت و نظام برنامه ‌ریزی و کنترل پروژه، قانون کار، ماشین آلات ساختمانی، مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازها میباشد.
در این آزمون بیش ترین سوالات از مباحث نه و ده و سپس مباحث یازده، دوازده، هفت و هشت میباشد. که برای این مباحث نسبت به بقیه منابع باید وقت بیش تری صرف گردد.
کلید واژه عمران اجرا قابلیت پاسخ دهی سریع به بسیاری از سوالات را دارا میباشد:
آزمون نظام مهندسی محاسبات عمران: این آزمون تنها دارای هشت منبع برای طراحی سوالات میباشد که ظاهراً این آزمون ساده بنظر می رسد، اما این آزمون چون محاسباتی میباشد و سوالات سختی در آن گنجانده می گردد خیلی سخت و دشوار میباشد و قبولی در آن بدون چند ماه تلاش تمام وقت کمی بعید میباشد.

منبع : جام جم آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی نقشه برداري

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اردیبهشت ۹۷
896 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0